T Taxture skrev:
Problemet är ju att man får ett till ställe man måste logga in på för att kolla om det kommit nått…… Själv är jag inte överförtjust i e-fakturor heller då även såna går att missa om man inte loggar in på internetbanken kontinuerligt…… samtidigt är ju inte heller posten pålitlig längre :thinking:
man kan ha e-fakturar med au-betalning man sätter en beloppsgräns så behöver man inte godkänna fakturan för betalning
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Problemet är ju att man får ett till ställe man måste logga in på för att kolla om det kommit nått…… Själv är jag inte överförtjust i e-fakturor heller då även såna går att missa om man inte loggar in på internetbanken kontinuerligt…… samtidigt är ju inte heller posten pålitlig längre :thinking:
Jo men då har du oordning i din mail och det är inte alls ovanligt.
Kivra plus en fungerande mail funkar alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Kivra plus en fungerande mail funkar alldeles utmärkt.
Är inte ständigt uppkopplad mot mailen heller….. :p
Har blivit lite av en bakåtsträvare :thinking:
Men inser också att man motvilligt måste följa med då omvärlden envisas med att det ”nya” är så mycket ”bättre”……..
Och sakta blir ju en del av det ”nya” så bra som det skulle varit från början ;)
T.ex. att nästan alla nu kan koppla medlemsrabatter till idkort eller kontokort :cool:
 
T Taxture skrev:
Är inte ständigt uppkopplad mot mailen heller….. :p
Har blivit lite av en bakåtsträvare :thinking:
Men inser också att man motvilligt måste följa med då omvärlden envisas med att det ”nya” är så mycket ”bättre”……..
Och sakta blir ju en del av det ”nya” så bra som det skulle varit från början ;)
T.ex. att nästan alla nu kan koppla medlemsrabatter till idkort eller kontokort :cool:
Jo men just Kivra plus en fungerande mail är klart bekvämt!
Men alla gör sina egna val i livet.
 
Problemet med Kivra är att det är ett privat företag och jag har ingen lust att samla en massa privat post till mig hos dem. Jag antar att de sysslar med detta av en enda anledning och det är att tjäna pengar på tjänsten, vilket i slutändan gör att ingen blir förvånad ifall de i smyg säljer data om sina kunder till andra företag som betalar för det. Hade tjänsten varit statlig så skulle jag kunna tänka mig att använda dem.

Ett problem som jag känner igen från bekantskapskretsen är att när tjänsten introducerades så marknadsfördes den mest som ett smidigt sätt att få myndighetspost, typ deklaration och olika årsbesked. Att då folk som nappade på det missade att vanliga räkningar också kunde komma dit är kanske inte så förvånande. Hände en bekant till mig. Till de som säger skyll dig själv ifall du inte läste villkoren så är det nog så att +90% inte läser villkor när de installerar programvaror. Rimligare vore om man i appen fick svara JA för varje företag som vill skicka räkning till en.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Problemet med Kivra är att det är ett privat företag och jag har ingen lust att samla en massa privat post till mig hos dem. Jag antar att de sysslar med detta av en enda anledning och det är att tjäna pengar på tjänsten, vilket i slutändan gör att ingen blir förvånad ifall de i smyg säljer data om sina kunder till andra företag som betalar för det. Hade tjänsten varit statlig så skulle jag kunna tänka mig att använda dem.

Ett problem som jag känner igen från bekantskapskretsen är att när tjänsten introducerades så marknadsfördes den mest som ett smidigt sätt att få myndighetspost, typ deklaration och olika årsbesked. Att då folk som nappade på det missade att vanliga räkningar också kunde komma dit är kanske inte så förvånande. Hände en bekant till mig. Till de som säger skyll dig själv ifall du inte läste villkoren så är det nog så att +90% inte läser villkor när de installerar programvaror. Rimligare vore om man i appen fick svara JA för varje företag som vill skicka räkning till en.
Det är valfritt att välja Kivra, tycker man inte om funktioner avstår man.
MinMyndighetspost finns som alternativ och inte privat. Tror att även de har en app.
 
L lbgu skrev:
Till de som säger skyll dig själv ifall du inte läste villkoren så är det nog så att +90% inte läser villkor när de installerar programvaror.
Jag kan tycka att det är ett val man gör och att således +90% faktiskt får skylla sig själva om något sådant här uppstår. Varför har man annars villkor liksom??
 
Men ni som tycker att räkningarna i Kivra är ett stort problem; Hur mycket räkningar får ni dit egentligen?
Min historik ser ut så här. Det är ju inte direkt så att det verkar krylla av företag anslutna till tjänsten...


Skärmbild på en betalningshistorik för infrastrukturavgifter från Transportstyrelsen i en mobilapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nja, ett tjugotal har jag som skickar information, räkningar och kvitton.
/anders
 
A AndersS skrev:
Nja, ett tjugotal har jag som skickar information, räkningar och kvitton.
/anders
Ja, information och kvitton kommer från ett helt gäng, men frågan var hur många ni får räkningar ifrån.

Förutom Transportstyrelsen får jag försäkringsbesked från Folksam (som betalas via autogiro), så det är i värsta fall två betalningsmottagare jag skulle kunna missa på grund av Kivra.

En del här verkar ju ha fått i princip alla räkningar i Kivra när dom skaffade det av misstag för 10 år sedan. Men jag får inte riktigt ihop det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Räkningar är från fyra försäkringsbolag där de av lite lathet inte hamnat som elektronisk faktura med autobetalning i hos banken,. Vi har andra fakturor från ett av "Kivrabolagen" som går direkt till banken.
Om man får gissa kanske det även är samma personer som fått många fakturor i Kivra som inte använder Internetbank med faktura och autobetalning, vilket skulle ge en förklaring.

(nu var även de inlagda i Internetbanken):oops:
 
Redigerat:
Sen 2019 har jag betalt fem fakturor via Kivra. Tre som varit försenade av nån anledning och gått till inkasso och två från landstinget.
Hade jag haft de tre försenade till Kivra direkt hade jag nog inte missat dem.
 
Är man ensam i familjen som har Kivra är det mindre bra, händer det något så att personen inte kan hantera den postlådan så blir räkningar obetalda. Bättre om båda har och har delade postlådor, då kan man hantera varandras räkningar. Jag har hört om scenarier där ena maken ensam hade Kivra dog och det blev närmast katastrof med de obetalda räkningarna.
 
K Kurtivan skrev:
Är man ensam i familjen som har Kivra är det mindre bra, händer det något så att personen inte kan hantera den postlådan så blir räkningar obetalda. Bättre om båda har och har delade postlådor, då kan man hantera varandras räkningar. Jag har hört om scenarier där ena maken ensam hade Kivra dog och det blev närmast katastrof med de obetalda räkningarna.
Är inte så krångligt, det finns rutin för det.
Se här
https://kivra.my.site.com/FAQ/s/article/Vad-hander-med-Kivra-nar-en-person-gar-bort
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är inte så krångligt, det finns rutin för det.
Se här
[länk]
Ahh, se där, vad bra. Det jag hörde kanske härrörde från Kivras början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.