Kivra, e-faktura och autogiro skulle jag inte vilja vara utan. På Kivra kommer mest myndighetspost och tycker det funkar utan bekymmer och är lätt överskådligt.
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
P PNI skrev:
Inte privat. Privata telefonen är en Sonim.
Tål det mesta och har knappar, 11år och går 2 veckor på en laddning.
Tyvärr kommer din telefon sluta fungera 2025 då GSM-näten släcks i Sverige. Ren fakta.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Ja de är då inte kivras uppgift att du betalar dina räkningar i tid.
Vilket otroligt trams. Är du 7 år eller.

I vilket fall som helst så ligger ansvaret hos dig!
V Villaägarenr1 skrev:
Ja de är då inte kivras uppgift att du betalar dina räkningar i tid.
Vilket otroligt trams. Är du 7 år eller.

I vilket fall som helst så ligger ansvaret hos dig!
Du får nog läsa inläggen i ämnet innan du slår på stora trumman. Du har missförstått.
 
H
P paralun skrev:
Jo men då har du även mycket sannolikt en stor röra med dina mail.
Kivra skickar både när en faktura anländer samt någon dag innan den ska betalas.

Fick göra en insats med min sambos mail och där låg över 3000 olästa mail i en stor röra, de flesta reklamutskick plus Kivra lite här och där, osv.
Lättas att ha en egen mailadress för bara fakturor.
 
P
TEkman TEkman skrev:
Jag vill varna för Kivra. De använder opt-out dvs de ansluter dig automatiskt till alla som är anslutna till dem nu och för all som kommer ansluta sig till dem i framtid.
Varför ska jag skaffa en tjänst från ett privat företag, som innebär att t.ex. Transportstyrelsen ska spara portopengar för "trängselskatt" som infördes emot folkviljan utryckt i en folkomröstning i Göteborg?
Jag är kanske i Göteborg en gång i månaden, och får en räkning på under 10:-, ingen större vinst för staten där.
Det resulterar också i att Postnord går ännu sämre och delar ut posten ännu färre gånger i veckan än nu.
Sen är det även onödigt att dela privat information med kreti och pleti.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
B
GlennB GlennB skrev:
..Jag väntar fortfarande på fördelarna med kivra ?

Årsbesked från banken och räkningar tar jag hellre direkt i min internetbank, spam och kvitton slipper jag helst få alls..
ALLA brev från de som kan skicka får du digitalt på ett ställe, slipper massa brev som kommer bort och ska hållas ordning på.

Fakturor är ju klart bättre att ha eFaktura, men att använda Kivras funktion som bygger på autogiro är ju ändå bättre än att slå in manuellt..
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Tycker man det är krångligt idag med digital hantering ska man ändå fundera på om man borde lägga lite tid på att lära sig hur det fungerar och prova.
Kan se det på släktingar som passerat -80-strecket, det par som tidigt skaffade digitala tjänster hanterar idag sitt liv helt självständigt, medan det andra paret som hela tiden sagt "vi klarar oss så bra med det på papper" idag har stora problem, samtidigt som man inte vill släppa sin självständighet. De skaffade Internet för något år sedan och har försökt, men steget är tyvärr för stort nu.
Så oberoende av vad man anser om digitalisering eller andra förändringar som påverkar, ska man åtminstone fundera på vad det kan innebära att inte följa med i den utvecklingen.
 
  • Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
ALLA brev från de som kan skicka får du digitalt på ett ställe, slipper massa brev som kommer bort och ska hållas ordning på.
Men inte får man all post från myndigheter digitalt, Jordbruksverket tex skickar papperspost även till dem som valt Kivra..
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag får mina kvitton i Kivra appen, samt meddelanden från tex. Skatteverket och Länsförsäkringar, en del Orangea kuvert hamnar nog också där, men inte en endaste faktura.
Måste ha tur..;)
Jag får trängselavgiften från trafikverket i kiva. I övrigt är det bara annan korrespondens. Ändå tillhör jag de som föredrar att få allt digitalt.
Så jag förstår inte heller snacket kring att just fakturor i Kivra skulle vara ett stort problem?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så jag förstår inte heller snacket kring att just fakturor i Kivra skulle vara ett stort problem?
Problemet är ju att man får ett till ställe man måste logga in på för att kolla om det kommit nått…… Själv är jag inte överförtjust i e-fakturor heller då även såna går att missa om man inte loggar in på internetbanken kontinuerligt…… samtidigt är ju inte heller posten pålitlig längre :thinking:
 
Hanterar man via mobilen väljer man aviseringsmetod, kan inte missas om både notis och mejl har valts men många meddelanden blir det.
Kollade min Kivra och har dryga som 20-talet som skickar den vägen, men ännu bara en butikskedja med kvitton.
Möjligvis om jag lägger in betalkort att det blir flera.
Men här är sidan för notiser och mejl.
Inställningsmeny för mail och pushnotiser i en app, med alternativ att ändra inställningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Taxture skrev:
Problemet är ju att man får ett till ställe man måste logga in på för att kolla om det kommit nått…… Själv är jag inte överförtjust i e-fakturor heller då även såna går att missa om man inte loggar in på internetbanken kontinuerligt…… samtidigt är ju inte heller posten pålitlig längre :thinking:
Fast då är det väl bara med tjänster som Kivra som har ambitionen att samla allt på ett ställe?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast då är det väl bara med tjänster som Kivra som har ambitionen att samla allt på ett ställe?
Skulle nån framgångsrikt lyckas samla alla tjänster i ett och dessutom vara avsevärt bättre än konkurenterna så ;)
Men med ett sånt scenario är en utopi som inte kommer fungera…..
Tänk bara en butikskedja där man köper allt och dessutom inte ”betalar” då dom sköter allt åt dig och även är din arbetsgivare :p
 
P Peter787 skrev:
.
Det resulterar också i att Postnord går ännu sämre och delar ut posten ännu färre gånger i veckan än nu.
/QUOTE]
Postnords problem är självförvållade. De hade kunnat tälja guld nu när näthandeln expanderat, men tycks ha missat det tåget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Skulle nån framgångsrikt lyckas samla alla tjänster i ett och dessutom vara avsevärt bättre än konkurenterna så ;)
Men med ett sånt scenario är en utopi som inte kommer fungera…..
Tänk bara en butikskedja där man köper allt och dessutom inte ”betalar” då dom sköter allt åt dig och även är din arbetsgivare :p
Kanske kommer;)
Men nu får vi utgå från det som finns och vi kan använda oss av:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.