Viktor.J Viktor.J skrev:
jag kunde inte se dom, de kom dit utan att jag visste om det.
Jo men då har du även mycket sannolikt en stor röra med dina mail.
Kivra skickar både när en faktura anländer samt någon dag innan den ska betalas.

Fick göra en insats med min sambos mail och där låg över 3000 olästa mail i en stor röra, de flesta reklamutskick plus Kivra lite här och där, osv.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Mina fakturor kom dit, jag visste inte om det. Förstår du ?
Så du skaffade Kivra, valde att inte kolla om det kommit något, och blir förvånad när det får konsekvenser?

Att aktivera notifieringar för Kivra i telefonen motsvarar att kolla sin fysiska brevlåda.
 
  • Gilla
  • Haha
jnse och 9 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Mina fakturor kom dit, jag visste inte om det. Förstår du ?
Ja, jag förstår. Har flera bekanta som säkert skulle kunna drabbas av samma sak, men jag tycker det är orättvist att skylla på Kivra om man nu har gjort ett aktivt val att skaffa och aktivera det.

Sen håller jag med om att det borde vara lättare att avaktivera tjänsten.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Mina fakturor kom dit, jag visste inte om det. Förstår du ?
Fast det tar ett bra tag innan man får anmärkningar. Du märkte inte att du helt plötsligt inte betalade nåt och hade alla pengar kvar?
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag kunde inte se dom, de kom dit utan att jag visste om det.
Hade du stängt av avisering? Jag har aktiverat både via sms och mejl, samt att det visas att meddelande finns på mobilen.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så du skaffade Kivra, valde att inte kolla om det kommit något, och blir förvånad när det får konsekvenser?

Att aktivera notifieringar för Kivra i telefonen motsvarar att kolla sin fysiska brevlåda.
det kanske ska tilläggas att detta för för 5-10 årsedan när Kivra var nytt. Man reggade sig för för att få deklarera snabbt och så vipps låg flera fakturor där också. Dessutom finns det fakturor för tullavgift, parkering etc. Som inte alltid ligger och man (inte jag iallafall) har stenkoll 1,5 månad senare var jag var, när jag var där och om jag eventuellt kommer få faktura för det.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hade du stängt av avisering? Jag har aktiverat både via sms och mejl, samt att det visas att meddelande finns på mobilen.
detta var för 5-10 årsedan när Kivra var nytt. jag fick ingen notering utan allt låg i appen om jag minns rätt
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ja, ett problem med Kivra är att man tillåter att företag som ansluter sig till tjänsten i framtiden automatiskt skickar dina fakturor dit. Så rätt vad det är kan en pappersfaktura sluta komma för att istället hamna i Kivra utan att man som mottagare har gjort något...
 
  • Gilla
UlfPersson och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast det tar ett bra tag innan man får anmärkningar. Du märkte inte att du helt plötsligt inte betalade nåt och hade alla pengar kvar?
dels så visste jag inte att fakturor kommit dit, vi är två personer i hushållet som betalar och så får man trängselskatt, parkering etc. Automatiskt. Jag har inte full koll på vart jag var, när jag var där och om det betalas via autogiro, faktura i Kivra etc.


Det var inte så att faktura för dagis missades. Utan snarare att jag fått något tullavgift som jag inte var medveten om som låg och tickade.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
det kanske ska tilläggas att detta för för 5-10 årsedan när Kivra var nytt. Man reggade sig för för att få deklarera snabbt och så vipps låg flera fakturor där också. Dessutom finns det fakturor för tullavgift, parkering etc. Som inte alltid ligger och man (inte jag iallafall) har stenkoll 1,5 månad senare var jag var, när jag var där och om jag eventuellt kommer få faktura för det.
När jag läser din förklarning så blir jag lite elak, du hade inte läst hur Kivra fungerar och bara fixade ett konto, förstod inte att du också då godkände att flera andra skulle skicka via Kivra.
Och så är det historia nu med 5-10 år gammal händelse med största sannolikhet orsakad av "handhavande fel" av dig. Ta inte illa upp nu.;)
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, ett problem med Kivra är att man tillåter att företag som ansluter sig till tjänsten i framtiden automatiskt skickar dina fakturor dit. Så rätt vad det är kan en pappersfaktura sluta komma för att istället hamna i Kivra utan att man som mottagare har gjort något...
precis, missar man det och får oväntade fakturor så blir det lätt fel.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A AndersS skrev:
När jag läser din förklarning så blir jag lite elak, du hade inte läst hur Kivra fungerar och bara fixade ett konto, förstod inte att du också då godkände att flera andra skulle skicka via Kivra.
Och så är det historia nu med 5-10 år gammal händelse med största sannolikhet orsakad av "handhavande fel" av dig. Ta inte illa upp nu.;)
Så kanske det är även om jag vet att jag inte är ensam om att hata Kivra. Jag är också medveten om att folk gillar Kivra.

men att det inte gick/dålig kommunikation kring avregningen var spiken i kistan.

Jag gillar pappersfakturor och kontroll, med Kivra tycker jag inte att jag får det.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, ett problem med Kivra är att man tillåter att företag som ansluter sig till tjänsten i framtiden automatiskt skickar dina fakturor dit. Så rätt vad det är kan en pappersfaktura sluta komma för att istället hamna i Kivra utan att man som mottagare har gjort något...
Jo, då då godkänner Kivras villkor så accepterar du också att kunder till dem kan skicka fakturor, information, via deras tjänst. Och ja jag vet, man läser ju inte allt men det har jag tagit till vana att göra, med det också undvikit vissa tjänster, etc, då jag inte accepterar deras villkor.
 
A AndersS skrev:
När jag läser din förklarning så blir jag lite elak, du hade inte läst hur Kivra fungerar och bara fixade ett konto, förstod inte att du också då godkände att flera andra skulle skicka via Kivra.
Och så är det historia nu med 5-10 år gammal händelse med största sannolikhet orsakad av "handhavande fel" av dig. Ta inte illa upp nu.;)
Hade också Kivra från i princip start och upplevde inte alls dessa problem. Aviseringar och annat aktiverades direkt och man fick snarare stänga av dem för att slippa få både mail, appnotifikation osv.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Så kanske det är även om jag vet att jag inte är ensam om att hata Kivra. Jag är också medveten om att folk gillar Kivra.

men att det inte gick/dålig kommunikation kring avregningen var spiken i kistan.

Jag gillar pappersfakturor och kontroll, med Kivra tycker jag inte att jag får det.
Det är många tjänster som anger att man måste ringa dem för att ändra vissa delar eller uppsägning. Kolla t.ex. dina mobil eller bredbandstjänster.
Och självklart ska du välja de tjänster du tycker är bra, vill du få det på papper så väljer du det med risk för extra administrativ kostnad.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.