B bakterie skrev:
Min ståndpunkt vad gäller Kivra är att jag utgår från att de kan läsa all post som skickas till mig via dem, och så vill inte jag ha det.

De skriver att posten är krypterad, och det stämmer säkert, men det är också ganska intetsägande. Jag vill ha svar på två frågor vad gäller Kivra: Vem krypterar posten till mig, och med vems nyckel? Rätt svar ska vara "avsändaren" respektive "min publika nyckel". Jag har inte lyckats läsa mig till svaren för Kivras del någonstans på nätet. Fram tills jag fått rätt svar på dessa frågor så undviker jag Kivra.

Jag använder dock minmyndighetspost.se. Där är det inte samma problem, eftersom tjänsteleverantören är samma som avsändaren, d.v.s. staten. Då uppstår inte problemet.

Jag skulle dock vilja ha en ordentlig digital brevlåda, så om någon har något tips på någon tjänst som lyckas svara rätt på mina två frågor ovan så tas det tacksamt emot.
Starta en ny tråd om det, denna handlar om elstöd.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Betalar du med check på affärn också? ;)
Som tur är tar många butiker fortfarande emot kontanter…….. :p:cool:
 
  • Gilla
PNI och 3 till
  • Laddar…
N
Jag använder Kivra för post från myndigheter, sjukvården, pensionsbolag (typ Alecta o.s.v.). Det är det enda jag använder Kivra till och det funkar utmärkt!
Räkningar går via E-faktura till min internetbank och där är inte Kivra inblandade överhuvudtaget.
Kvitton får jag på papper/via mail (när jag handlar på nätet).
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Jag orkar inte bry mig om Kivra kan "läsa min post" eller om Google "anpassar reklam efter min mail" osv... Det är inte värt min tid att strula med sånt, eller att vägra smartphones eller liknande. Jag gör bara det som kräver absolut minst arbetsinsats från mig och då ingår att aldrig någonsin ha någonting på papper. Jag avskyr papper, helt meningslöst.

Eventuella pappersdokument skannas med telefonen via Office lens och skickas automatiskt till Onedrive som PDF, sen åker pappret i kaminen.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jo en mycket bekväm tjänst som förenklar tillvaron.
Deklarationer just avklarade där då Kivra påminner om att det finns en deklaration hos Skatteverket.
Sen alla "jefla" årsbesked bekvämt digitalt hanterade av Kivra.
Toppen!
 
  • Gilla
annfru och 2 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Jag orkar inte bry mig om Kivra kan "läsa min post" eller om Google "anpassar reklam efter min mail" osv... Det är inte värt min tid att strula med sånt, eller att vägra smartphones eller liknande. Jag gör bara det som kräver absolut minst arbetsinsats från mig och då ingår att aldrig någonsin ha någonting på papper. Jag avskyr papper, helt meningslöst.

Eventuella pappersdokument skannas med telefonen via Office lens och skickas automatiskt till Onedrive som PDF, sen åker pappret i kaminen.
Är av samma åsikt.
Alla får göra som dom vill men imo är livet för kort för att hålla på oroa sig och överarbeta allt för att "nån kanske läser posten".
Och det är väll bra att alla kan göra som dom vill. Endå gången det blir irriterande är nån som gör på ett sätt ska pracka på andra att det är det rätta sättet och andra gör fel.
Det finns det många av :crysmile:
 
  • Gilla
Jakobk och 3 till
  • Laddar…
Jag har inte löst ett inlägg i tråden för jag står benfast i min åsikt. Kivra är helvetet på jorden.
Lång historia kort, skaffade Kivra och började få betalningsanmärkningar. Avinstallerade och evregistrerade mig. Fick betalningsanmärkningar på post istället. Fick panik och ringde Kivra, jo då den var fortfarande aktiv och jag var tydligen tvungen att ringa in och vis telefon avbryta allt.

Kivra är piss.
 
  • Gilla
  • Haha
jnse och 6 till
  • Laddar…
På vilket sätt är det Kivras fel att du fick betalningsanmärkningar?
 
  • Gilla
jnse och 8 till
  • Laddar…
Låter ju lite osannolikt att Kivra skulle vara orsaken till det, de skickar inga räkningar, och har inte heller ansvaret för att betala dem..
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har inte löst ett inlägg i tråden för jag står benfast i min åsikt. Kivra är helvetet på jorden.
Lång historia kort, skaffade Kivra och började få betalningsanmärkningar. Avinstallerade och evregistrerade mig. Fick betalningsanmärkningar på post istället. Fick panik och ringde Kivra, jo då den var fortfarande aktiv och jag var tydligen tvungen att ringa in och vis telefon avbryta allt.

Kivra är piss.
Var det Kivras fel att du inte betalde dina skulder?
 
  • Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har inte löst ett inlägg i tråden för jag står benfast i min åsikt. Kivra är helvetet på jorden.
Lång historia kort, skaffade Kivra och började få betalningsanmärkningar. Avinstallerade och evregistrerade mig. Fick betalningsanmärkningar på post istället. Fick panik och ringde Kivra, jo då den var fortfarande aktiv och jag var tydligen tvungen att ringa in och vis telefon avbryta allt.

Kivra är piss.
???
 
Teknikskiftet som innebär olika förändringar påverkar oss alla mera eller mindre, vi har på ca 20-25 år gått från pappershantering till att idag göra mycket, kanske merparten digitalt. Det ställer även nya krav på att läsa och ta till sig information. Så om en tjänst uppfattas som bra eller dålig beror även på oss som användare.
Alla teknikskiften tar tid så om ytterligare 20 år kommer ingen att ifrågasätta.
Bara det att vi för 20 år sedan gjorde det digitala från datorer, oftast uppkopplade via tråd, till idag göra motsvarande från mobilen trådlöst.
Själv uppväxt med bankbok som stämplades i maskin eller handskrivet, första telefon hemma var med vev och växeltelefonist, till att idag bli irriterad om något inte går att utföra digitalt.;)
Så för mig fungerar Kivra utan problem, hitintills aldrig strulat.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Var det Kivras fel att du inte betalde dina skulder?
jag kunde inte se dom, de kom dit utan att jag visste om det.
 
  • Gilla
Fru Uggla och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På vilket sätt är det Kivras fel att du fick betalningsanmärkningar?
Mina fakturor kom dit, jag visste inte om det. Förstår du ?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter ju lite osannolikt att Kivra skulle vara orsaken till det, de skickar inga räkningar, och har inte heller ansvaret för att betala dem..
fakturor och efterföljande betalningsanmärkningar landade där iallafall.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.