jesped skrev:
Ja se .. det är en jäkla skillnad .. Då kan man fundera och välja som man vill.
Kommer IKEA att meddela dej eller måste du kontinuerligt hålla kontakt med dem?
Vet inte riktigt vad du menar. Du har väl beställt prylarna? I beställningen så framgår det vilket leveransdatum som det förväntas komma. Om leveransdatumet flyttas fram blir du informerad om det och du får ett nytt datum. Du kan även följa din order på ikea.se/order

För ett år sen hämtade jag Bodbyn grå till hela mitt kök direkt från lager på varuhuset. Gjorde inte ens en beställning.

Hehe, kul reklam som kom upp för denna tråd.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
LäsLus
  • Laddar…
Jag har väntat på 8 luckor sedan juni.
Idag fick jag besked att preliminär leverans är framflyttad till januari.
Hade jag vetat i juni att jag inte skulle få luckorna förrän januari så hade jag inte beställt köket på ikea.
Ikea har givetvis vetat hela tiden att de inte skulle få fram luckorna,
Men de skulle heller inte sålt ett enda kök med dessa luckor om de sagt det som nu börjar framkomma.
Stor skam! Jag rekommenderar alla att kolla alternativa köksleverantörer innan ni köper ikea.

• Gilla
jesped
  • Laddar…
Kristian Högberg skrev:
Jag har väntat på 8 luckor sedan juni.
Idag fick jag besked att preliminär leverans är framflyttad till januari.
Hade jag vetat i juni att jag inte skulle få luckorna förrän januari så hade jag inte beställt köket på ikea.
Ikea har givetvis vetat hela tiden att de inte skulle få fram luckorna,
Men de skulle heller inte sålt ett enda kök med dessa luckor om de sagt det som nu börjar framkomma.
Stor skam! Jag rekommenderar alla att kolla alternativa köksleverantörer innan ni köper ikea.
Vilken luckvariant är det?
Har du funderat på alternativa luckor?
Kollat om det kanske ligger på hyllan i närliggande varuhus?

Redigerat:
Jag köpte köksstommar på IKEA för 5 veckor sedan, Veddingevit, lådfornterna va restade i hela Sverige.
Leveranstid cirka 3 veckor. Efter 3 veckor så chattade jag med kundtjänst, då var leveransen framflyttad en vecka, som kompensation fick jag 2 lunchkuponger. Leveransen kom sen. Fick oxå uppfattningen att det var en del strul med många fronter.

Jag köpte kök på Kvik, kom levererat I platt paket, ETT enda stort j-lva platt paket på en pall utan tillstymmelse till brux. den tog det 4 veckor att få fram.
Saknades diverse luckor och delar bänkskivan beställdes enl mått kom kapad men pryoeleven som kapat visste inte vad en vinkelhake var, skivan diffade 4cm i fram resp bakkant, tog ett år att få skiten utbytt.
Vi fick en symbolisk ersättning iform av present kort. När vi skulle använda detta 6 månader senare så gällde inte presentkortet eftersom butiken gått från att vara helägd Kvik butik till Franshise, butiken har nu återgått till Kvik eftersom det tydligen inte funkade med nya ägaren men våra presentkort gäller fortfarande inte.

Skulle jag köpa kök idag blir det nog f-n Ikea de är vana att leverera plattapaket och deras bruxar är guld.i jämforelse Kvik iaf och betydligt mkt billigare.

/Peter

Mina gångjärn till horisontella överskåpen gick sönder efter 6 år. Skickade ett mail till IKEA och frågade om det fanns en modell som ersatte de gångjärnen eftersom att de hade utgått.

2 veckor senare hade jag 8 nya gångjärn kostnadsfritt i brevlådan utan att jag hade bett om det ens.

Jag har tidigare jobbat i en butik som sålde kök från flera olika kökstillverkare. Väldigt dyra och exklusiva kök.
Min uppfattning är att det va betydligt mer leveransproblem per sålt kök där än vad det är från IKEA.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Gjorde nyligen en kompletteringsbeställning till Faktum där vissa delar inte fanns i lager när jag skulle beställa. Pratade med supporten via chatt som svarade snabbt och meddelade mig om att de skulle komma in om några dagar. Mycket riktigt fanns de där 2 dagar senare. Leveranstiden skulle sedan vara 3 veckor, men vi fick grejerna efter 1½ istället.

Jag har aldrig upplevt något strul med IKEA, men när saker inte finns i lager eller för beställning ska man nog passa sig, för de verkar ha problem att få fram grejer med kort varsel.

maah skrev:
Mina gångjärn till horisontella överskåpen gick sönder efter 6 år. Skickade ett mail till IKEA och frågade om det fanns en modell som ersatte de gångjärnen eftersom att de hade utgått.
2 veckor senare hade jag 8 nya gångjärn kostnadsfritt i brevlådan utan att jag hade bett om det ens.
Sådant imponerar på mig!

Också stora problem med vissa Veddinge dörrar nu... Dock klagar jag inte eftersom jag behövde två täcksidor på 248 cm och ett par dörrar som de inte hade i varuhuset och tydligen om de saknas på hyllan och har varit restade ett tag så bjuder IKEA på hemleveransen. 3 veckor senare kom de hem med allt åt mig...

Angående garanti så hade jag en inbyggnadsmicro som slutade fungera från IKEA. Ringde dem och två dagar senare kom en montör och bytte ut mikron och t.o.m. dammsög och torkade av runt monteringen.

maah skrev:

Jag har tidigare jobbat i en butik som sålde kök från flera olika kökstillverkare. Väldigt dyra och exklusiva kök.
Min uppfattning är att det va betydligt mer leveransproblem per sålt kök där än vad det är från IKEA.
Ferrari dämparna?

Isåfall, been there, done that!

Tröttnade efter närmare 7år, har försökt justera, få liv i dom mm...
Ringde IKEA och gjorde en 'reklamation' - när ja väl förklarat problemet, inga problem - 8st nya gångjärn (allt i ett) skickades. Fråga om de ville ha kvittonummer eller liknande, men nej nej, det behövdes inte.
Gångjärnen kom och det täcksidorna samt luckbeslagen till dessa 8 saknades, inga problem, vi skickar.

Nej, jag tycker IKEA håller bra klass på servicen. (y)
Och inte har jag nåt att anmärka på köket efter snart 7år.

tråkigt när det blir sånna strul, även om jag kan tycka att "förtvivlad" kanske är lite att ta i ;)

köpte ett kök som var mer än dubbelt så dyrt som ditt. kom i tid, ihop byggt. super på alla sätt. Dock har diskmaskinsluckan spruckit 2 gånger. och ytterligare 4-5 luckor spruckit i lacken. Köket är 1½ år gammalt.

Dyrare är inte alltid bättre....

FredrikR skrev:
Ferrari dämparna?

Isåfall, been there, done that!

Tröttnade efter närmare 7år, har försökt justera, få liv i dom mm...
Ringde IKEA och gjorde en 'reklamation' - när ja väl förklarat problemet, inga problem - 8st nya gångjärn (allt i ett) skickades. Fråga om de ville ha kvittonummer eller liknande, men nej nej, det behövdes inte.
Gångjärnen kom och det täcksidorna samt luckbeslagen till dessa 8 saknades, inga problem, vi skickar.

Nej, jag tycker IKEA håller bra klass på servicen. (y)
Och inte har jag nåt att anmärka på köket efter snart 7år.
Japp, det är Ferarridämparna. Riktiga skitgrejer.
Den nya modellen är mycket bättre. Ska montera dit dom vilket år som helst är tanken :)

Bygger nytt kök just nu från ikea (bodbyn off White) och tycker de är absolut bäst, otroligt bra garantier och hjälpsam personal. Sedan att det är leveranstid på vissa luckor viste jag när jag köpte köket. Det enda tråkiga är telefonkontakten, önskar att dom kunde börja med återuppringning som vissa företag gör, så man slipper sitta och vänta i telefonen.
Skulle jag köpa nytt kök igen är det ikeas som gäller utan tvekan, jag är helnöjd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.