O O skrev:
Det är bäst att följa instruktionen vid installation. Varför?

Risken för läckage kan öka.

En installation till varmvatten är inte "fackmannamässig" och lär inte täckas av någon försäkring. Vattenskador kan bli mycket dyra...

Om maskinen är designad för att köras med kallvatten kommer den att fungera bäst och hålla längst om den kopplas in med kallvatten.
- Varmvatten istf kallvatten kan göra så att material/kopplingar inte håller med läckage som följd. Hur lång tid det tar innan det sker "beror på". Det kan gå snabbt. Men det kan oxo snabba på åldrande av tex plast som blir sprött och spricker. När då då? Om 1mån, 6mån, 1år, 3år, 5år. Vem vet? Men troligen upptäcker du det först när reparationskostnaden för vattenskadan är högre än kostnaden för en korrekt installation. Murphys femtielfte lag...
- Eftersom materialval i maskinen beräknat för kallvatten och eftersom alla program är beräknade för det. Ex om programmet i ett moment fyller kallvatten och värmer till en viss temp uppnåtts är det en uppenbar risk att momentet avslutas tidigare än avsett med sämre diskresultat som effekt.

Eventuella lågtemperaturprogram kommer kanske inte att fungera om inkommande vattentemp är högre än inställt.

Som sagt ovan kommer div proteiner inte att diskas bort eftersom kallvatten krävs. Kanske inte syns direkt...

Kostnaden för att värma vatten i onödan drabbar såväl plånbok, som miljö.

När tillverkaren bemödat sig med att skriva "...MÅSTE anslutas till KALLVATTEN..." lär det finnas en anledning eller flera. Om det inte spelade någon roll skulle denna text inte finnas. Om det bara blev sämre diskresultat eller dyrare i drift hade de kunnat skriva "...BÖR anslutas till KALLVATTEN..." Formuleringen tyder på att det har en väsentlig betydelse. Eller tror någon på fullt allvar att de skulle skriva så annars?

Skulle jag gissa är orsaken att material åldras snabbare vid högre temperatur och att de därför anser att risken för läckage ökar.
Väl sagt, det har väl skrivits av en anledning. Jag får se vad tillverkaren svarar och om det behövs får jag ta in en rörmokare.
Jag står dock undrande om vad varmvatten betyder. Det står samma sak på de andra språken i manualen, och varmvatten skiljer sig mellan länder. I Sverige finns kravet på att hålla över 50 grader p g a legionellarisken, och under 60 grader för skållningsrisken. I andra länder, England och Danmark vet jag av egen erfarenhet, kan det mycket väl komma ut i princip kokande vatten ur kranen.
En specifikation i grader hade varit mer talande.

Jo, visst är det så. Även om det såklart är av en anledning blir även jag nyfiken om VILKEN anledningen är.

En sådan inkoppling är ju rimligen ett rent rutinjobb, så det blir nog inte så dyrt. Typ svindyrt-hutlöst ungefär...:rofl:

Om du spolar i kökskranen, hur lång tid tar det innan varmvattnet kommer? Ibland tar det låång tid till det blir ljummet, än längre innan det blir riktigt varmt..

Tror det inte det är nån fara.

H Husqvarna220Ac skrev:
Om du spolar i kökskranen, hur lång tid tar det innan varmvattnet kommer? Ibland tar det låång tid till det blir ljummet, än längre innan det blir riktigt varmt..

Tror det inte det är nån fara.
Det är bra tryck i ledningarna och generöst med varmvatten i huset, så det är bara några tiondelar som vattnet är kallt. På under två sekunder bränner det ganska bra.

Var lite synd, ibland kan det ta lång tid..men tror det kommer funka ändå.

H Husqvarna220Ac skrev:
Var lite synd, ibland kan det ta lång tid..men tror det kommer funka ändå.
Generellt är det ganska bra :) Jag tror inte heller det är någon fara, förutom att diskmaskinen kommer ge med sig något tidigare än vad den gjort annars (allt annat lika), men för min sinnesro kommer jag nog ta in en rörmokare för att sätta dit kallvattenutlopp. Jag återkommer med vad tillverkaren säger om det.

Det man skulle vilja ha är väl en maskin som kan ta in både varmvatten och kallvatten, som jag frågade efter 2007...:D

Magnus E K
Lyxproblem... Har själv varken diskmaskin eller varmvatten i mitt kök (utom vissa kalla vinterdagar).

O O skrev:
Det man skulle vilja ha är väl en maskin som kan ta in både varmvatten och kallvatten, som jag frågade efter 2007...:D
Enligt @electroluxaren finns det massor av såna maskiner. Jag har dock aldrig sett någon i verkligheten...

A
Kan ju bero på att det är fattigt för de kostar ju lite extra.

Har du något exempel?

Ja ett enda exempel kunde vara intressant om det nu "finns massor"
Senaste gången jag köpte blev det E-lux dyraste, men den hade bara anslutning för kallvatten. Så det måste nog till mer än att köpa dyrt.
När man producerar varmvatten billigare än vad diskmaskinen kan göra blir det flera fördelar med dubbla anslutningar, ju!

Det finns diskmaskiner med dubbla anslutningar. Har själv kopplat in några. Både lite större för storkök och någon som såg ut som en standardmaskin. Minns tyvärr inte fabrikat men kan luska lite. Själv har jag en electrolux tvättmaskin med varm och kall anslutning.

Tack, ser verkligen fram mot denna info!

BigR
O O skrev:
Tack, ser verkligen fram mot denna info!
Jag köpte en Siemens med vv-anslutning till vår gamla bostadsrätt. Men där hade vi varmvattencirkulation, så vattnet var varmt nästan direkt man vred på kranen.

Skulle aldrig installera det i nuvarande boende eftersom vi får spola en minut innan vattnet blir varmt pga långa rör dragna i betong. Det blir bara dubbel uppvärmningskostnad.

Maskiner med vv-anslutning enligt prisjakt: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=523#rparams=l=s397647688

Edit: länk, vete tusan om den funkar, annars får ni välja filter själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.