Hej
Jag undrar om det är några som har kopplat diskmaskinen till varmvatten kranen.
Är det bra att göra så ?
Jag har nämligen en vän (från Småland  ;) ) som har gjort så i sitt hus.
 
Jag hade så när jag bodde i lägenhet men när det blev hus så tömde den vvb för fort så där blev det på kallvattnet.
 
Har varit uppe förut och det blev [smiley=thumbdown.gif]
 
ByggaNytt skrev:
Har varit uppe förut och det blev [smiley=thumbdown.gif]
Det verkar vara olika, men här forumet är majoriteten negativ.
I min släkt och bekantskap kör nästan alla med varmvatten och utan några som helst problem. Någon påståd att det extremmjuka vattnet runt Göteborg och ett pH något över 7 var anledningen. Farsan har kört med varmt vatten i över 10 år och aldrig upplevt de problem med koagulering och dålig tvätteffekt som det skrivs om tex. på detta forum. Min (första) maskin har gått i 2 månader med 60° vatten från värempumpen. Snabbt som attan. Maskinen indikerade 120 minuter på "Auto" första gångerna, men visar nu 75 minuter, vilket stämmer.
 
  • Gilla
makkan99 och 1 till
  • Laddar…
Jag använder varmvatten till diskmaskinen under sommarhalvåret. Eftersom jag har en bergvärmepump med inbyggd varmvattenberedare, så tycker jag att det är bra att den får användas lite extra under sommaren, då den mest står still. Temperaturen på vattnet är i mitt fall max 50 grader, så det fungerar utmärkt till diskmaskinens alla program. Det blir i alla fall inte FÖR varmt.

Under vinterhalvåret använder jag däremot kallvatten. Då prioriterar jag att värmepumpen producerar värme till elementen.

Ett tips: Jag har investerat i en köksblandare där man enkelt kan byta mellan kall- och varmvattenanslutning till diskmaskinen. Man skruvar bort avstängningsvredet (för anslutningen till diskmaskinen) som sitter på blandaren och monterar den åt motsatt håll. Enkelt värre!
 
  • Gilla
RolfK
  • Laddar…
hmmm tack för svaren!
Jag tror att jag ska köra med varmvatten!
 
Undrar lixom trådstartaren om vv till diskmaskinen... I manualen till min Husqvarna står det att den inte får anslutas till vvb.... Varför skriver de så?
Det är ok att skicka in vatten till 60graders temp.
 
Ett skäl (som står även i övriga trådar i detta ämne) är att moderna maskindiskmedel innhåller enzymer. Enzymer bryts ned vid måttliga temperaturer. Tror det skall vara max 50 grader.

Kör man med kallvatten så hinner enzymerna göra sitt jobb (bryta ned äggviteämnen), innan vattnet blvit för kallt.
 
äggviteämnen sköljs inte bort i varmvatten...bara i kallvatten... därför är ALLA blandare med diskmaskinsanslutning inställda på kallvatten som standard..
 
Dels fungerar inte bortsköljningen av proteiner/äggviteämnen i början av programmet. Dels känns det väldigt onödigt att skölja disken i VV. Tror att energiåtgången blir ungefär det samma med att ansluta maskinen till VV via värmepump som att låta den själv värma upp vattnet den ska diska med. Sedan fungerar ju inte torkningen som den ska när de flesta maskiner kör kallvatten på väggarna för att kyla ner och torka luften.
 
Jag har kört min maskin på varmvatten i ca 3 år nu och det fungerar bra.

Disken blir ren vad jag kan se :)
 
Upplever inte alls att jag äter maten två ggr fast jag kör på varmvatten rätt in i maskinen
 
Eldar du med ved ska du vara försiktig med varmvatten till diskmaskinen.
En defekt blandningsventil och en panna som går i kok (troligen samtidigt) kan förstöra en diskmaskin på första diskningen.

Jag anser att man ska koppla diskmaskinen på kallvatten, lägst energiåtgång och bäst diskresultat, och dessutom skonsammast mot diskmaskinen.
 
ni som kör maskinenpå varmvatten...prova koppla över till kallvatten och jämför diskeffekten...
 
Rent eller ej men visst måste man väl spara lite på elen om man har den kopplad till VV och eldar med ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.