Vi har ett hus som värms upp och hushållet med vatten med en luft/vatten pump. Sedan vi flyttade in så får vi ut väldigt lite varmvatten på övervåningen, så det har inte gått att tapp upp ett bad tex. Vi trodde att det var fel på blandaren och att det skulle åtgärdas bär vi renoverade. Nu har vi renoverat badrummet, bytt ut alla rör, alla blandare etc. och problemet kvarstår. När varmvattnet blir ljummet på övervåningen, efter ett par minuter så har jag fortfarande ”obegränsat” riktigt hett vatten i alla övriga blandare på nedervåningen. Vattnet från pumpen håller 49 grader, leds ut utan problem, rörmokaren har kollat alla rör så att dom inte läcker och är korrekt kopplade och hävdar att det är fel på vb. Jag tror inte det stämmer eftersom jag har massor av vv i resten av huset- Men vad kan problemet vara? Det är två olika sorters blandare på övervåningen där ena har varm och kallvatten separat (därmed utesluter jag termostaten) och där en blandar ”själv” Både av tillverkaren tapwell.

Hjälp?!
 
  • Rörsystem med flexibla slangar och ventiler markerat med rött, relaterat till varmvattenproblem i hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klassisk badkarsblandare i krom med separata varm- och kallvattenreglage och handdusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara en blandare på Öv som tjuvläcker över kallvatten i varmvattnet. Spola varmvatten i en kran, låt samtidigt en medhjälpare hålla händerna på inkommande rör på en annan blandare, blir varmvattenröret ''kallt'' tjuvar det åt fel håll. Upprepa på alla tappställen tills du hittat felande länken.

Är det inte detta, och du har vvc? Är varmvatten felinkopplat på vvc röret så kan man också få låg temp. Har du separat Vvb efter värmepump?
 
  • Gilla
Emstux
  • Laddar…
Skall testa blandarna! Har inte separat vb efter pump, enligt installatören som var här och besiktiga skall det inte behövas för denna storlek av hus och hushåll.

Vvc? Varmvatten cirkulation? Skall helt ärligt säga att jag är osäker (Första gången jag bor i hus och novis) men första vattnet som kommer ut ur kranarna är kallt i några sekunder så jag tror inte det?
 
Redigerat:
Trycket på vattnet minskar när man öppnar den andra kranen, men temperaturen sjunker först en halv minut senare då vattnet blir ljummet, och då blir det ljummet i båda kranarna samtidigt.
 
S
Kan det vara skift på kall och varm till blandaren känn vilken del som blir varm och kall
normalt vänster ska bli varm
 
  • Gilla
Emstux
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Kan det vara skift på kall och varm till blandaren känn vilken del som blir varm och kall
normalt vänster ska bli varm
Vänster är varm och höger kall:)
 
Emstux Emstux skrev:
Trycket på vattnet minskar när man öppnar den andra kranen, men temperaturen sjunker först en halv minut senare då vattnet blir ljummet, och då blir det ljummet i båda kranarna samtidigt.
Och med båda kranarna menar jag blandaren till både badkaret och handfatet.
 
S
Hur varmt det ska vara med bara VV öppet är ca 50 - 55 C , om du spolar länge ökar tempen då på VV , rören ser ut att gå ner i golvet , kan dom vara dåligt förlagda så dom kyls i bjälklaget och lite lång sträcka innan de kommer upp
Pumpen du ringat in är en pusch för golvvärmen och har inte med VV att göra
På fördelarna ( tror det är vattnet ) den med röd ska bli ca 50-55C
 
  • Gilla
Emstux
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Hur varmt det ska vara med bara VV öppet är ca 50 - 55 C , om du spolar länge ökar tempen då på VV , rören ser ut att gå ner i golvet , kan dom vara dåligt förlagda så dom kyls i bjälklaget och lite lång sträcka innan de kommer upp
Pumpen du ringat in är en pusch för golvvärmen och har inte med VV att göra
På fördelarna ( tror det är vattnet ) den med röd ska bli ca 50-55C

Nej vattnet blir inte varmare ju längre tid jag spolar. Stänger jag av vattnet så kan jag sätta på vattnet igen 20 sekunder senare och få varm vatten i några sekunder. Varmvattnet som kommer från pannan håller 49 grader, så varmare än så kan jag rimligtvis inte få det ur kranen. Skall tempa och se vad jag får för temp!

Nej jag laddade upp fel bild, haha. Jag har fått luft i shunten och skickade till en bekant för att visa vad en shunt var.

Så himla tacksam för engagemang!!!
 
S skutten11 skrev:
Hur varmt det ska vara med bara VV öppet är ca 50 - 55 C , om du spolar länge ökar tempen då på VV , rören ser ut att gå ner i golvet , kan dom vara dåligt förlagda så dom kyls i bjälklaget och lite lång sträcka innan de kommer upp
Pumpen du ringat in är en pusch för golvvärmen och har inte med VV att göra
På fördelarna ( tror det är vattnet ) den med röd ska bli ca 50-55C
Vattnet är 47 grader först och går sedan ner till 44 rätt snabbt och sedan sjunker det stadigt.
 
S
Konstigt , vad värmer du med , VVB ta ett foto under så delarna syns
är det VP så ta ett där med
 
  • Gilla
Emstux
  • Laddar…
Värmepanna i ett skåp med kopparledningar och isoleringsmaterial staplade bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump och röranslutningar under en varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S skutten11 skrev:
Konstigt , vad värmer du med , VVB ta ett foto under så delarna syns
är det VP så ta ett där med
 
Finns det ingen isolering alls på varmvattenrören?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns det ingen isolering alls på varmvattenrören?
Inte i boden, sen leds rören in i garaget och upp och från och i garaget är dom isolerade och sen vidare vet jag inte. Möjligt att dom inte är det.
 
Hade det varit skiftat skulle han inte fått vv alls. Men när du testar om du har överläck i en blandare ska du bara spola i en, på den andra ska du bara känna på rören med händerna. Kolla även de du har på bv.

Är det slingberedare på den pannan? Slingberedare ger samma symptom du beskriver om inte pannvattet är HETT, (särskilt ctc)men då hade du haft samma problem på tappställena på bottenvåning. Mystiskt.
 
  • Gilla
Emstux
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.