Jag gjorde båda delarna, alltså spolade i duschen och kände på rören till handfatet utan kranen öppen. Har dock inte provat dom på nedervåningen så det får jag göra!
 
Och ja det är en slingberedare:)
 
S
Det är något gammalt till panna , svårt att se men är det en fläkt på topp ?
På vänster sida uppe sitter det ett koppel som är för att inte VV ska bli varmare än 55C
den svarta ratten till höger är för att ställa med
När VV kommer in i huset hur ser det ut där , raka rör direkt på KV och VV så KV och VV går parralellt ut i huset
 
De är inte så bra för längre tappningar tyvärr. Man måste ha väldigt hög panntemp för att få bra med vv. Sätt en liten Vvb på 60L efter som toppar om du har för badkar. Men vet inte om detta är problemet.
 
  • Gilla
Emstux
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Det är något gammalt till panna , svårt att se men är det en fläkt på topp ?
På vänster sida uppe sitter det ett koppel som är för att inte VV ska bli varmare än 55C
den svarta ratten till höger är för att ställa med
När VV kommer in i huset hur ser det ut där , raka rör direkt på KV och VV så KV och VV går parralellt ut i huset
Nej ingen fläkt. Vet inte hur det ser ut inne i huset, får be rörmokaren guida mig på måndag så att jag kan luska vidare.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Pumpen på första bilden har inget med varmvattnet att göra. Den är till två golvvärmeslingor.
Du har en CTC luft/vatten med några år på nacken. Det som ligger ovanpå är ett expansionskärl.
Felet ligger sannolikt inte i pannan eftersom vv funkar i övriga huset.

Förstår jag det rätt att du har en tapwell-blandare med termostat förutom den som visas på bild?
Då skulle jag misstänka att du har ett överläckage i den. Har nämligen råkat ut för det själv ett par ggr
 
  • Gilla
Emstux och 2 till
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Det är något gammalt till panna , svårt att se men är det en fläkt på topp ?
På vänster sida uppe sitter det ett koppel som är för att inte VV ska bli varmare än 55C
den svarta ratten till höger är för att ställa med
När VV kommer in i huset hur ser det ut där , raka rör direkt på KV och VV så KV och VV går parralellt ut i huset
Nej ingen fläkt. Vet inte hur det ser ut inne i huset, får be rörmokaren guida mig på måndag så att jag kan luska vidare.
 
L lordi skrev:
Pumpen på första bilden har inget med varmvattnet att göra. Den är till två golvvärmeslingor.
Du har en CTC luft/vatten med några år på nacken. Det som ligger ovanpå är ett expansionskärl.
Felet ligger sannolikt inte i pannan eftersom vv funkar i övriga huset.

Förstår jag det rätt att du har en tapwell-blandare med termostat förutom den som visas på bild?
Då skulle jag misstänka att du har ett överläckage i den. Har nämligen råkat ut för det själv ett par ggr
Stämmer, la in en felaktig bild av misstag. Precis, pumpen är fem år gammal. På sista stycket kan jag inte annat att hålla med, det är pga av det som jag söker hjälp här:) Rörmokaren anser sig vara klar och skyller på vb, men det rimmar inte för mig.

Precis, stämmer att jag har två tapwell blandare varav den ena har termostat. Okej, vad innebär överläckage och hur kollar jag detta?
 
Jag hade samma problem för några år sedan, efter mycket letande och byte av keramikinsatser hittade jag felet!!
Det var köksblandare som hade uttag för diskmaskin. Inne i blandaren finns ett val om diskmaskinen skall ha varmt eller kallt vatten, man pluggar det man inte vill ha med en rostfri stoppskruv. blandaren hade ett tillverkningsfel så stoppskruven hade själv gängat in sig och fallit in i den keramiska ventilen. Detta efter att fungerat i minst 15 år.

När man då spolade varmvatten någon stans i huset så flödade det kalla vattnet över på varmvattensidan i den trasiga blandaren och allt vatten blev bara ljummet även vid spolning av kallvatten blev det ljummet efter en stund.

Så öppna en vv kran och känn på övriga blandare i hela huset om någon känns extra kall.
 
  • Gilla
Emstux
  • Laddar…
Har du gjort testet enligt inlägg #2 ?
 
  • Gilla
Emstux
  • Laddar…
I Martenw skrev:
De är inte så bra för längre tappningar tyvärr. Man måste ha väldigt hög panntemp för att få bra med vv. Sätt en liten Vvb på 60L efter som toppar om du har för badkar. Men vet inte om detta är problemet.
Det är absolut ett alternativ, men löser nog inte problemet eftersom jag har så otroligt mycket mer hett varmvatten i resten av huset när det är ljummet på övervåning. Det är det som förbryllar mig.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag hade samma problem för några år sedan, efter mycket letande och byte av keramikinsatser hittade jag felet!!
Det var köksblandare som hade uttag för diskmaskin. Inne i blandaren finns ett val om diskmaskinen skall ha varmt eller kallt vatten, man pluggar det man inte vill ha med en rostfri stoppskruv. blandaren hade ett tillverkningsfel så stoppskruven hade själv gängat in sig och fallit in i den keramiska ventilen. Detta efter att fungerat i minst 15 år.

När man då spolade varmvatten någon stans i huset så flödade det kalla vattnet över på varmvattensidan i den trasiga blandaren och allt vatten blev bara ljummet även vid spolning av kallvatten blev det ljummet efter en stund.

Så öppna en vv kran och känn på övriga blandare i hela huset om någon känns extra kall.

Har testat alla och det är ingen som känns kall oavsett vilken blandare jag spolar vv i
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du gjort testet enligt inlägg #2 ?
Ja, men ingen ”framgång” efter detta test. Inget vv rör som känns kallt eller blandare som känns kallt oavsett vilket blandare som spolar varmvatten.
 
Emstux Emstux skrev:
Ja, men ingen ”framgång” efter detta test. Inget vv rör som känns kallt eller blandare som känns kallt oavsett vilket blandare som spolar varmvatten.
Jag vet inte, men finns en liten risk att du missuppfattat testen. Du ska alltså bara spola varmvatten, på det ställe på ovanvåningen, där du märker av problemet och under tiden känna på de övriga blandarnas rör.
Om inte detta visar felet, så blir det ju en betydligt mer avancerad felsökning. Steg 1 är väl då att se om just de använda blandarna har någon felaktig termostatfunktion. Då kan man, om man har tur och det finns kulventiler, stänga av kallvatteninloppet till blandaren helt och se om problemet kvarstår. Är det så att det finns kulventiler, finns ju också chansen att stänga alla kallvatteninlopp till husets alla blandare. Då utesluter man ju " läckande blandare".
Kulventiler kan se ut så här med eller utan små vred. Utan vred är det bara skruvmejselspår ( vrids bara 1/4 varv för av/på):
Kulventil i ett badrum visar rör med och utan vred för av/på-inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag vet inte, men finns en liten risk att du missuppfattat testen. Du ska alltså bara spola varmvatten, på det ställe på ovanvåningen, där du märker av problemet och under tiden känna på de övriga blandarnas rör.
Om inte detta visar felet, så blir det ju en betydligt mer avancerad felsökning. Steg 1 är väl då att se om just de använda blandarna har någon felaktig termostatfunktion. Då kan man, om man har tur och det finns kulventiler, stänga av kallvatteninloppet till blandaren helt och se om problemet kvarstår. Är det så att det finns kulventiler, finns ju också chansen att stänga alla kallvatteninlopp till husets alla blandare. Då utesluter man ju " läckande blandare".
Kulventiler kan se ut så här med eller utan små vred. Utan vred är det bara skruvmejselspår ( vrids bara 1/4 varv för av/på):
[bild]
Ja, detta gjorde jag igår, idag har jag kollat samtliga blandare. Jag har två blandare i ovanvåningens nyrenoverade badrum, samma problem i båda. En med termostat och en med två vred vv/kv.

Avvaktar med att skruva på kulventilerna då jag inte vill börja meka i det nyrenoverade badrummet, förren firman är ”klar” Men försöker bolla vidare med rörmokaren där för att han gav upp och menade på att det är fel på vb och att allt löser sig om jag bara vrider upp kapaciteten på denne (vilket jag provade först av allt och detta gav inget resultat) Rörmokaren har kollat alla rör och kopplingar och konstaterade tillslut att ”jävlar det läcker varmvatten” och rev därpå upp ett hål i tvättstugans tak där rören går upp. Samma rörmokare har precis stambytt huset i samband med badrumsrenoveringen, så han var väl rädd att han hade gjort fel. Nu får vi göra om tvättstugan än mer efter hålet i taket men det hade ju varit struntsumma om man hade hittat eventuell läcka eller annat fel som gör att vi knappt kan nyttja det nyrenoverade badrummet där vi lagt hela bröllopskassan och mer därtill, haha.

Så, jag antar att jag får avvakta tills på fredag och föreslå felsökningen du precis beskrev och hoppas på att det ger resultat.

Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.