Då låter det ju som problem med blandaren där.

N
E Emanuel01 skrev:
Då låter det ju som problem med blandaren där.
Stänger man av kallvattenventilen kmr det jättevarmt. Och när man justerar temperatur-ratten så regleras vattnets styrka. Dvs ratten verkar fungera. Är det normalt att det finns smuts där efter 5 dagar helt plötsligt? Dvs inte långsam process.

En termostatblandare alltså.
N ninasky skrev:
Varm och kallmätare. Två st.
De har alltså kapat både kallvattenröret och varmvattenröret.

Då finns det risk att det har kommit skräp i silen i duschblandaren.

N ninasky skrev:
Detta är för komplicerat.
Anta att jag får loss varmvattenröret. Sitter det ett filter där inbyggd i blandaren?
Ja, filtret/silen sitter i inloppet på blandaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
Demmpa Demmpa skrev:
En termostatblandare alltså.

De har alltså kapat både kallvattenröret och varmvattenröret.

Då finns det risk att det har kommit skräp i silen i duschblandaren.

Ja, filtret/silen sitter i inloppet på blandaren.
Jag lyckades komma åt blandaren. Lossade varmröret. Det fanns inget speciellt där.

N
ngn som har ett svar på detta?

jag tror det råder obalans på trycket mellan kallt och varmt.

Rickard.
N ninasky skrev:
ngn som har ett svar på detta?

jag tror det råder obalans på trycket mellan kallt och varmt.
Låter väldigt osannolikt eftersom varmvattnet drivs av trycket i kallvattnet. Smuts i ledningen/blandaren eller bara fel på blandaren tycker jag är två väldigt rimliga gissningar.

N
Rickard. Rickard. skrev:
Låter väldigt osannolikt eftersom varmvattnet drivs av trycket i kallvattnet. Smuts i ledningen/blandaren eller bara fel på blandaren tycker jag är två väldigt rimliga gissningar.
grejjen är, blandaren har en värmespärr, från ca spärren till varmaste blir det ingen skillnad på temperaturen. vad tänker du?

Kan du få varmare vatten i duschen om du spolar med lågt flöde jämfört med maxflöde?

Du kan alltså få jättevarmt vatten med högt flöde på alla tappställerna förutom i duschen?

Termostatblandare justerar temperaturen genom att reglera flödet på varmvattnet respektive kallvattnet.

N
Demmpa Demmpa skrev:
Kan du få varmare vatten i duschen om du spolar med lågt flöde jämfört med maxflöde?

Du kan alltså få jättevarmt vatten med högt flöde på alla tappställerna förutom i duschen?

Termostatblandare justerar temperaturen genom att reglera flödet på varmvattnet respektive kallvattnet.
nej.
badrummet har jättevarmt trots installation av samma vattenmätare.
handfatet i duschen känns varmare och blir varmare snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.