19 289 läst · 25 svar
19k läst
25 svar
Varmvatten i kallvattenkranen - Trasig blandningsventil?
Den enda märkning som finns är att farfar skrivit "julen-77" på den med spritpenna. Indikation på att det är dags att bytaKrilleman skrev:Vad har du för varmvattenberedare?
Röret som släpper in kallvatten (inuti beredaren) gör det i botten.
Röret som tar varmvatten går ända upp i toppen så man alltid får det varmaste vattnet ut i blandarna. Går detta röret sönder så blir uttagen för varmvatten i botten. Då blandas varmt och kallt direkt när man börjar tappa vatten (även fast beredaren är varm) och man får således bara varmt vatten en kort stund.
Det är inte alldeles ovanligt att detta inträffar.
Den vänstra bilden är principen på en varmvattenberedare i drift. Kallt och varmt vatten skiktar sig och varmvattnet tas från toppen.
Den högra bilden visar en genomvarm beredare med röret trasigt och endast kallt vatten kommer när man spolar varmvatten, fast termostaten har slagit av.
Se min CAD-ritning gjord i paint :
[bild]
Det är hela den del som syns på bilden , den vänstra delen med svart ratt är termostatdelenJ jonnyf skrev:
Nu kom det fram att den var av äldre modell , då finns säkert inte den delen under VVB ,utan det sitter någon annan temperaturbegränsare för VV ( 55C ) på rören
Svårt att säga om den passerat bäst datum , gamla grejer var det tjock gods och håller länge
Ett foto ( så det syns lite av undersidan med ) på den , klargör lite av sorten du har och kan bli en vägledning till beslut av dig
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 655 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 655 inlägg
Jo eventuellt kan det faktiskt göra det.useless skrev:
Se mitt inlägg #10.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-trasig-blandningsventil.319963/#post-3015246
Liknande trådar
-
Hur göra med varmvattenberedare off-grid?
Vatten & Avlopp -
Luft vatten för enbart varmvatten - flytande kondencering?
Värmepumpar -
Varmvattenberedare - utedusch.
Vatten & Avlopp -
Jag får varmvatten i kallvatten kranen i cirka 2-4 minuter och även i kökskranen ?
Vatten & Avlopp -
Seriekoppla varmvatten kök -> badrum -> vvc
Vatten & Avlopp