Dracula Dracula skrev:
Jag kan nu se att kompressorn alltid snurrar på min Golf mk6. Oavsett om trycker igång AC-knappen eller ej. Så det bekräftar det du säger att VAG's bilar inte har koppling. Gisses.
Kolla om centumnavet på kompressorn snurrar - står den still medans remskivan snurrar så har kompressorn skurit och 'ekrarna' på remskivan mot navet ryckts av eller motsvarande i gummi/plast rivits av och smält en kort period av friktionsvärmen och sedan går fritt.

Har kompressorn skurit så brukar det vara minst en ny kompressor och en ny kondensor och tillhörande slangar och rör - eventuellt en torkfilter om den inte är inbyggd i kondensorn som det ofta är idag och i värsta fall så har metall och teflonbitar också nått expansionsventilen vid eller inne under instrumentpanelen och det blir att byta även allt under instrumentpanelen...

I mer sällsynta fall kan själva axeln på kompressorn vara stilla men navets centrumdel ända till där axeln är, roterar - har blivit rensad på sina splines och det i sin tur beror på remspännarens dämpare på motorn har körts slut (vilket är närmast standard på VAG med dieselmotor efter 10000 mil...) och inte dämpar rörelserna på remmen längre vilket vid tomgång på dieselmotor ger stor remfladder och ofta en massa gnissel och slagljud från sagda remspännaren, men vad vidare så ger det en massa ryck fram och tillbaka av remfladdret på generator och kompressorn med ganska mycket inre rörelsemassa och endera av den (tex. frihjul i generator för de som har det) eller båda samtidigt får skador och förstörs - på kompressor typiskt rensade splines i remskivan då den är gjort i mjukare material än axeln ur kompressorn, typ aluminiumliknande material och börja det krypa det allra minsta där av ryckigheterna från den fladdrande remenen så är splines snart en historia.


VAG:s sätt med kompressorer utan magnetkopplingar ger oerhört dyra reparationer och därför måste man reparera AC:n så fort man märker att det börja bli dåligt med kyla - dvs. på hösten när det börja vara dålig kyla på hösten och inte vänta till vårkanten - som annars är brukligt med 'vanliga' kompressorer med magnetisk koppling och värmen börja komma.

Det betyder att det är stor chans att en bil-AC med kompressor utan magnetkoppling och med läcka kan haverera under vinter eftersom ingen märker när den slutar att fungera helt när det sista av köldmediet läckt ut.

Många av dessa kompressorer har en elektriskt styrd ventil sittande i baken (gentemot remskivan) och matas med en pulsviddmodulerad fyrkantvåg mellan 0 och 12 Volt (eg. batterispänning, vilket kan vara besvärligt att mäta med en multimeter som inte har en RMS-läge på både växel och likströmläge och kan mäta tillräckligt hög frekvens) och vid ingen eller liten genomsnittsspänning så är kompressorn arbetande med ca 8% av sin fulla slaglängd.

Denna ventil kan vara problematiskt och oftast vill AC-firmorna byta hela kompressorn istället för att byta den enskilda ventilen - då en hel kompressor ger mer pengar än att knöla med en enskild ventil + att dagens reparatörer har inte längre kunskapen och är bara komponentbytare - inte äkta reparatör som går till botten med problemet.
 
  • Gilla
  • Haha
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Nej en AC-firma byter bara ventil om det är den som är felet på
 
G Ganescha skrev:
Såg något om detta i OBD11 sist jag va inne i appen efter bromsbyte. Man kunde återställa dem eller något, inget jag klickade på men kan ju vara något att kolla upp om man vill.
Vad har du för App där du kunde se detta?
 
X xxargs skrev:
Kolla om centumnavet på kompressorn snurrar - står den still medans remskivan snurrar så har kompressorn skurit och 'ekrarna' på remskivan mot navet ryckts av eller motsvarande i gummi/plast rivits av och smält en kort period av friktionsvärmen och sedan går fritt.

Har kompressorn skurit så brukar det vara minst en ny kompressor och en ny kondensor och tillhörande slangar och rör - eventuellt en torkfilter om den inte är inbyggd i kondensorn som det ofta är idag och i värsta fall så har metall och teflonbitar också nått expansionsventilen vid eller inne under instrumentpanelen och det blir att byta även allt under instrumentpanelen...

I mer sällsynta fall kan själva axeln på kompressorn vara stilla men navets centrumdel ända till där axeln är, roterar - har blivit rensad på sina splines och det i sin tur beror på remspännarens dämpare på motorn har körts slut (vilket är närmast standard på VAG med dieselmotor efter 10000 mil...) och inte dämpar rörelserna på remmen längre vilket vid tomgång på dieselmotor ger stor remfladder och ofta en massa gnissel och slagljud från sagda remspännaren, men vad vidare så ger det en massa ryck fram och tillbaka av remfladdret på generator och kompressorn med ganska mycket inre rörelsemassa och endera av den (tex. frihjul i generator för de som har det) eller båda samtidigt får skador och förstörs - på kompressor typiskt rensade splines i remskivan då den är gjort i mjukare material än axeln ur kompressorn, typ aluminiumliknande material och börja det krypa det allra minsta där av ryckigheterna från den fladdrande remenen så är splines snart en historia.


VAG:s sätt med kompressorer utan magnetkopplingar ger oerhört dyra reparationer och därför måste man reparera AC:n så fort man märker att det börja bli dåligt med kyla - dvs. på hösten när det börja vara dålig kyla på hösten och inte vänta till vårkanten - som annars är brukligt med 'vanliga' kompressorer med magnetisk koppling och värmen börja komma.

Det betyder att det är stor chans att en bil-AC med kompressor utan magnetkoppling och med läcka kan haverera under vinter eftersom ingen märker när den slutar att fungera helt när det sista av köldmediet läckt ut.

Många av dessa kompressorer har en elektriskt styrd ventil sittande i baken (gentemot remskivan) och matas med en pulsviddmodulerad fyrkantvåg mellan 0 och 12 Volt (eg. batterispänning, vilket kan vara besvärligt att mäta med en multimeter som inte har en RMS-läge på både växel och likströmläge och kan mäta tillräckligt hög frekvens) och vid ingen eller liten genomsnittsspänning så är kompressorn arbetande med ca 8% av sin fulla slaglängd.

Denna ventil kan vara problematiskt och oftast vill AC-firmorna byta hela kompressorn istället för att byta den enskilda ventilen - då en hel kompressor ger mer pengar än att knöla med en enskild ventil + att dagens reparatörer har inte längre kunskapen och är bara komponentbytare - inte äkta reparatör som går till botten med problemet.
Tack för info. I mitt fall snurrar allt! Jag har tittat noga. Ska fylla på kylmedel som steg ett. Funkar inte detta blir det vidare felsökning. Finns ibland en portabel kylkille stående vid ett shoppingområde nära mig. Han har en maskin på plats som lär kunna felsöka o fylla på, samt trycktesta.
 
G Ganescha skrev:
Använder mig av OBDeleven VAG.
[länk]
Rekommenderar den starkt! Enkel att använda, diagnostisera, koda och läser av alla felkoder, vad koden betyder osv. Osv.
tack! Men jag har typ en liknande, som funkar till många appar. Men jag behöver nog betala för att få tillgång till hela appen så att jag kan avläsa mer.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
**UPPDATERING

- Eftersom min AC fungerade även när problemet fanns med läckande varmluft på benen så påstår jag att AC har inget med varmluften att göra. Skulle det ha med trasig AC att göra så skulle även varmluft spridas ur alla luftventiler på bilen. Högst troligen en spjällmotor som gått sönder.

- När jag tidigare aktiverade AC´n så blev bilen rätt trött och ibland kärringstopp vid rödljus. Får gasa på extra när jag kör bil. Jag trodde detta berodde på att kompressorns rem går på och drar mer friktion - men i själva verkar går ju den remmen hela tiden. Vad som gör att bilen går trögare med fungerade AC vet jag ej - men troligen är det skillnad på "snurrande" kompressor och en "arbetande" kompressor.

- Så jag kommer ordna en AC service och hoppas det inte finns läckor eller trasiga delar. Och jag kommer troligen strunta i det trasiga spjället och istället proppa igen förarsidans ben-utblås med vinkorkar och ta ut dem till vintern :)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
tack! Men jag har typ en liknande, som funkar till många appar. Men jag behöver nog betala för att få tillgång till hela appen så att jag kan avläsa mer.
Inte för att vara sådan men OBD11 är lite mer än en ”vanlig” diagnostik app.
En jämförelse mellan VCDS/VAGCOMs WV egna diagnostik och kodningsverktyg;
Pris- och funktionsjämförelse mellan diagnostikverktygen OBD11 och VCDS/VAGCOM, inklusive funktioner som felsökning, automatisk kodning och Gateway-kodning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Nu fixade jag spjället. Det visade sig vara ett värmeelement till kupesystemet som halkat ur sitt fack och blockerade spjällets mekaniska arm. haha. Vilket underbart fel att rätta till med ett fingertryck. Resettade sen spjället med två knapptryckningfar och nu funkar allt. Jag hade tidigare kollat in elementet då jag misstänkte det var trasigt och missat sätta dit fästskruven igen (sätter rätt tajt ändå) :)

Bara AC´n kvar.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.