Verkar vara lite si och så med fysikkunskaperna här. Ett laminat och trägolv blir lika varma/kalla om de läggs på samma ställe. Det är värmeledningsförmågan som skilljer. Ett laminat golv leder BORT värmen från en fot bättre än ett trägolv och kommer därför KÄNNAS kallare. Ett golv håller oftast en temp mellan 18-22 grader och eftersom fötter alltid är varmare handlar det om hur lätt din värme försvinner.

Ett tips lite brevid är att lägga nålfilt just för att det inte leder bort värmen från foten så känns golvet varmare och då det inte är en tät matta så behöver man inte vara rädd för att det ska mögla under som om man lägger en vanlig heltäckande. Finns numera mönstrade tyvär bara för kraftigt slitage så kostnaden blir kanske hög.

Dr.SiC skrev:
Verkar vara lite si och så med fysikkunskaperna här. Ett laminat och trägolv blir lika varma/kalla om de läggs på samma ställe. Det är värmeledningsförmågan som skilljer. Ett laminat golv leder BORT värmen från en fot bättre än ett trägolv och kommer därför KÄNNAS kallare. Ett golv håller oftast en temp mellan 18-22 grader och eftersom fötter alltid är varmare handlar det om hur lätt din värme försvinner.
Nja.....den fysik jag lärt mej så beror golvets temperatur på värmeövergångstalet mellan rummets luft och övre golvet samt värmeledningstalen mellan betonggolv + ev isolering och värmeledningstalet i övre golvet.
Jag har 17-18 grader på betonggolvet och 21 grader i rummet, skulle värmeledningstalen vara mycket små i någon typ av övre golv skulle golvet anta 21 grader precis som i rummet.

Redigerat:
imported_Tessan skrev:
Kanske kan detta vara något?

[länk]
Intressant, tack för länken. Jag ska ringa dom och fråga hur bra dom är jämfört med annan typ av isolering.

G
Knatte: du kan väl skriva en rad när du har pratat med dom..

knatte skrev:
Nja.....den fysik jag lärt mej så beror golvets temperatur på värmeövergångstalet mellan rummets luft och övre golvet samt värmeledningstalen mellan betonggolv + ev isolering och värmeledningstalet i övre golvet.
Jag har 17-18 grader på betonggolvet och 21 grader i rummet, skulle värmeledningstalen vara mycket små i någon typ av övre golv skulle golvet anta 21 grader precis som i rummet.
Jo, det har du rätt i, jag kanske förenklade lite, men nu är det luft mot golv du pratar om och då är det ledningsförmågan neråt som dominerar för golvets temp (jmf med fallet att rummet är fullt med vatten istället, då kommer du få samma temp på golvet som vattnet). Alla mina golv håller ug samma temp oavsett golvtyp (däremot skilljer det när det som är under golvet ändras, oisolerad betong i källare, kall krypgrund eller övervåning). Sätter man en fot på golvet är det istället värmeövergångstalet som blir dominerande och klinkers och laminat kommer därför kännas kalla därför att mer värme leds bort.

vad jag reagerade mot i förra inlägget var sådana kommentarer som "Tror laminatet binder kyla på ytan på något sätt och isolerar" samt "golvmatrial som inte ledde upp kylan från golvet"

Med nålfilt, menar du sån där konstgräsliknande matta som ex. går att köpa på Bauhaus per meter? Kan den läggas direkt mot ett betonggolv i en källare? Som jag förstår så är det viktigaste att den andas.

/Camilla

snuttjulle skrev:
Ett tips lite brevid är att lägga nålfilt just för att det inte leder bort värmen från foten så känns golvet varmare och då det inte är en tät matta så behöver man inte vara rädd för att det ska mögla under som om man lägger en vanlig heltäckande. Finns numera mönstrade tyvär bara för kraftigt slitage så kostnaden blir kanske hög.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.