Jag har kikat (och för säkerhets skull, även mätt). Min huvudbrytare bryter spänningen efter huvudsäkringarna men innan elmätaren. Jag har alltså ingen möjlighet att själv göra säkringshållarna strömlösa. Så skall jag göra detta själv så är det i så fall med spänning på, vilket jag helst undviker. Men det klart, med verktygen ovan så verkar det ju inte vara särskilt mycket värre än att byta en trasig säkring.
 
E elmont skrev:
den har kortändan formad som en "hylsnyckel" som man kan skruva bort den del som sitter kvar i botten av hållaren. Den är av helplast så man kan ta bort "skruven" utan att bryta någon spänning.
Snyggt! Jag hade ingen aning om att trasiga passdelar hade standardiserad sexkantsform! Nu lärde man sig något igen! (y)

För visst är de trasiga, dvs porslinet borta, på TS första bild? Eller är det någon för mig okänd porslinslös passbit?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eller är det någon för mig okänd porslinslös passbit?
Det verkar osannolikt. En passbit utan passande hål är ju ganska meningslös. Vad ska passa i den liksom?
 
V vectrex skrev:
Men det klart, med verktygen ovan så verkar det ju inte vara särskilt mycket värre än att byta en trasig säkring.
Nej i normalfallet är det nog precis lika enkelt och ofarligt/farligt. Men det klart när Murphy är framme med gänpaj eller svetsade gängor eller något som inte ska lossna lossnar, så vet man ju aldrig säkert i förväg... :surprised:
 
useless useless skrev:
Det verkar osannolikt. En passbit utan passande hål är ju ganska meningslös. Vad ska passa i den liksom?
Allt. Den är ju högst universell. :cool: Men nej, min uppfattning var att de var trasiga. Ville bara dubbelkolla att jag inte missförstått något.
 
Är ju ingen panik TS betalar för 25 A och det finns inte större säkringar till gänga 2.
TS har ju ordnat bättre kontakttryck så nu är det inte varmgång.

Protte
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Men glöm inte att beakta inlägg #3:

L LantbrukarN skrev:
Pilla inte själv på dedär grejerna som är märkta 6A!
Är det huvudsäkringarna så får du hela nätets effekt genom dig om du kommer åt fel ställe
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.