Har upptäckt att mina huvudsäkringar, främst en av dem blir väldigt varma vid högt effektuttag under längre tid.

Belastar jag dem med ca 20A under ett par timmar så är de så varma att jag max kan hålla handen på porslinskåpan i någon sekund. Gissningsvis 50 grader eller lite mer.

Huvudsäkringarna är på 25A.

Är detta normalt? Eller något att oroa sig för?

Jag skruvade ur säkringarna idag och såg då att det stod 6A i botten på säkringshållaren. Det är ett gammalt hus och mätartavlans ser ut att vara gammal. Mätartavlan sitter inomhus så den får ju ingen kylning heller.

Tyckte mig också ana lite svetsmärken i botten på mittersta säkringshållaren. Se bilder. Syntes dock inget på säkringarna.

Gammal mätartavla med tre huvudsäkringar, en avlägsnad, synliga tecken på överhettning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal säkringshållare med en synlig märkning på 6A i botten, tecken på överhettning och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som att du har dålig kontakt på en av propparna där, ta dit någon som byter proppbotten.

Kan vara det som gör att du får varmgång
 
Ser att du bör nog byta proppbotten i alla huvudsäkringarna (trasigt porslin), man får inte dit plastverktyget, så hör med en elektriker eller din elnätsägare.

Tar du dit en eljanne så kan de mäta last över faserna i samma veva och se om det går att koppla om för jämnare belastning, om det är ett problem.

Pilla inte själv på dedär grejerna som är märkta 6A!
Är det huvudsäkringarna så får du hela nätets effekt genom dig om du kommer åt fel ställe
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nog ser det ut att ha varit dålig kontakt där. Värre är att passdelarna är trasiga, de saknar porslin. En gissning är väl att någon tidigare ägare slagit sönder porslinsdelen för att få i grövre säkringar än 6A.

Kontentan är att börja med att byta passdelar till 25A (gula). Jag antar här också att abonnemanget är på 25A och att servisen är dimensionerad för det.
 
tommib
Det är nog bra att se över dimensioneringen lite där ja. Inte bara servisen utan också övrigt kablage kring centralen. Man kanske har återanvänt något men en mätartavla med 3x6A känns som ett udda djur. Kanske återanvänt passdelar? Förutom att man måste se över dimensioneringen så är det bra att öppna och se att det inte blivit mer skador av att huvudsäkringarna gått varma. Det kräver säkert att man bryter plomberingar och det är väldigt mycket enklare för en elektriker (administrativt då).

Hur ser det ut runt om? Är det i behov av en uppfräschning ändå?

Att byta de där passdelarna är ju inte omöjligt men man måste ha möjlighet att bryta bort inkommande om detta är huvudsäkringarna. Har man inte det så måste man ha en isolerad hylsnyckel, annars blir det väldigt lätt farligt på det sätt som LantbrukarN skriver. Det är ett väldigt olämpligt hempul.
 
tommib tommib skrev:
Det är nog bra att se över dimensioneringen lite där ja. Inte bara servisen utan också övrigt kablage kring centralen. Man kanske har återanvänt något men en mätartavla med 3x6A känns som ett udda djur. Kanske återanvänt passdelar? Förutom att man måste se över dimensioneringen så är det bra att öppna och se att det inte blivit mer skador av att huvudsäkringarna gått varma. Det kräver säkert att man bryter plomberingar och det är väldigt mycket enklare för en elektriker (administrativt då).

Hur ser det ut runt om? Är det i behov av en uppfräschning ändå?

Att byta de där passdelarna är ju inte omöjligt men man måste ha möjlighet att bryta bort inkommande om detta är huvudsäkringarna. Har man inte det så måste man ha en isolerad hylsnyckel, annars blir det väldigt lätt farligt på det sätt som LantbrukarN skriver. Det är ett väldigt olämpligt hempul.
Så gott som allt efter elmätaren är ny el. Finns någon gammal belysningsgrupp i källaren som är antik men i övrigt är all el bytt de senaste åren.

Det finns en huvudströmbrytare som jag tror är före säkringarna (måste ju självklart mäta först). Även själva tavlan ser ut att gå att skruva av fronten på utan att bryta några plomberingar.
(Verkar med andra ord vara gjort för att stjäla el :surprised: (vilket jag såklart inte tänker göra)).

Är det jag som får stå för dessa fioler själv? Inkommande matning går ett tiotal meter genom källaren innan den går ut genom källarväggen. Denna ser ut att vara väldigt gammal. Troligen tjärisolerad. Hade ju gärna bytt denna också, men det blir väl väldigt dyrt.

Elcentral med säkringsskåp, mätare och oordnad kablageinstallation, eventuell äldre elkomponent synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Abonnemanget är på 25A och jag får bara anta att servicen är dimensionerad för det. Den ser dock antik ut men är grov som ett barns underarm och blir inte ens ljummen vid 17kW belastning under 3 timmar (värmde 2600 liter spabad samtidigt som jag laddade elbilen på 3x16A häromkvällen).
 
tommib
Kablarna, eller ledarna, som kommer ut från mätartavlan ser ut att ha passerat bäst-föredatum. Jag hade nog satsat på att ta ut en elektriker inom kort för att åtgärda det där. Ärligt talat hade jag nog bytt mätartavlan också om nu ändå inkommande ska brytas ute i gatan.

Huvudbrytaren ska inte ligga före vare sig säkringar eller mätare men på din tavla kan den kanske göra det. Jag skulle oavsett inte lita på den.
 
Varma säkringar beror ofta på att det är oxiderade och/eller dåligt dragna anslutningar på säkringshållarna. För att komma åt dom måste plomberingen brytas.
För att bryta plomberingen så ska du anlita en auktoriserad elfirma som får bryta plomberingen och då kan laga ev fel samt sedan anmäla till nätägaren att plomberna är brutna.
Det är ett jobb som tar MAX 3 timmar och kräver nytt matr för ca en eller två hundring (om det är lite mer än passkontakterna som måsre bytas)
 
För det första så tror jag det står ”BA” och inte 6A. Kolla på din faktura frön Mölndal energi vilken storlek på huvudräkning du betalar för.
Känns som byte av mätartavla kan vara bra i ditt fall. Kruxet är att nätägaren kan kräva att du då placerar mätaren i ett skåp utomhus. Det finns t.om. sådana domar, det finns också domar där nätägaren hålls ansvarig för brand som uppstått i en mätartavla dit kunden inte har tillträde då den är plomberad. Nätägaren har därför goda skäl att kräva en flytt. Nu kommer vissa på forumet skrika sig hesa över detta och krävs fakta och länkar. Så, kontakta en elinstallatör och rådgör med denna. Han eller hon kan sedan höra med Mölndal energi vad som gäller och vad det kostar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag bytte alla 3 säkringar igår. (De gamla var 25A, men troligen väldigt gamla om det nu spelar någon roll, kom ur en förpackning som stod i säkringsskåpet som prislappen B&W stod på, den butiken här väl inte funnnits på åtminstone 20 år?). Skruvade åt dem lite hårdare än sist och nu efter en dryg timme med full billaddning (16Ax3) och bergvärmepumpen igång (många duschar på morgonen) så är dom knappt ljumna. Max 5-10 grader över omgivningstemperaturen.

Nu känns det inte lika akut att åtgärda men kommer ha det i bakhuvudet att detta behöver göras när vi renoverar fasaden på utsidan (då kanske skåpet kan flyttas dit)?

Och återigen, JAG BETALAR FÖR 25A huvudsäkringar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
V vectrex skrev:
De gamla var 25A, men troligen väldigt gamla om det nu spelar någon roll
Åldern spelar i sig ingen roll om inte kontaktytorna var skadade.

V vectrex skrev:
Nu känns det inte lika akut att åtgärda men kommer ha det i bakhuvudet att detta behöver göras
Men byt passdelarna direkt säger jag! Dina ser ut som skrot och nya kostar typ en tia styck. Vad finns det att tveka på?

Gul passdel 25A med priset 8 SEK/st och artikelnummer information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Åldern spelar i sig ingen roll om inte kontaktytorna var skadade.

Men byt passdelarna direkt säger jag! Dina ser ut som skrot och nya kostar typ en tia styck. Vad finns det att tveka på?

[bild]
Det som finns att tveka på är väl att jag då måste blanda in elektriker (enligt er) och ska jag göra det är det lika bra att byta hela mätartavlan och dra om kablaget som är tyglindade ledare. Då måste nätbolaget blandas in och då kanske de kräver att inkommande skall ut på fasaden, det i sig kommer krävas att tomten grävs upp och allt kommer dra iväg ganska ordentligt med pengar.
 
V vectrex skrev:
Det som finns att tveka på är väl att jag då måste blanda in elektriker (enligt er)
Ja strikt formellt måste du nog det... Passdelen monteras dock ungefär som vilken skruv som helst, just saying... :cool: Sen ska man naturligtvis se till att det är spänningslöst och hur det görs i din anläggning vet garanterat exempelvis elektrikern.

För att få bort de gamla missfostren behövs nog en lämplig spets-/flacktång, och det har säkert elektrikern.

Specialverktyg för att skruva dit de nya är heller inte jättedyra om din elektriker nu inte skulle ha egna. Två varianter.

Röd passdelsnyckel för elinstallationer med pris och artikelnummer, mot vit bakgrund.

Passdelsnyckel från MALMBERGS i gul plast för montering av elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men visst har du en poäng att börjar man riva i något gammalt drar det lätt med sig mer arbete än man tänkt, det köper jag!

Och för att förebygga påhopp. Jag förespråkar naturligtvis inte att någon "obehörig" ska ägna sig åt elinstallationsarbete! Naturligtvis inte!
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.