9 624 läst · 65 svar
10k läst
65 svar
Varm eller kall skorsten på vinden
Varm luft vill stiga snabbt vi kall temp ute i skorsten, det är det jag fått lära mig. Vid minus 19 för ett par vintrar sedan drog det i spisen så jag trodde det va skorstensbrand, lät som en raketmotor satt och dånade.
Men hela rökgången under spiskåpan är enligt mig mycket överdimensionerad, enligt sotaren byggde man med dessa mått på 1800-talet. Jag säger pass, har ingen aning om std storlekar på rökgångar. Hela skorstenen är bygg med gammalt stortegel. Och den är inte byggd med några halvstenar vad jag lyckats se.
Men hela rökgången under spiskåpan är enligt mig mycket överdimensionerad, enligt sotaren byggde man med dessa mått på 1800-talet. Jag säger pass, har ingen aning om std storlekar på rökgångar. Hela skorstenen är bygg med gammalt stortegel. Och den är inte byggd med några halvstenar vad jag lyckats se.
På 1800-talet var det grova skorstenspipor från öppna spisar. För att få fullgott drag i alla lägen. Blev draget för bra sköt man spjället en aning. Det är värre när spjället är öppet och draget dåligt likväl.Norrtull skrev:Varm luft vill stiga snabbt vi kall temp ute i skorsten, det är det jag fått lära mig. Vid minus 19 för ett par vintrar sedan drog det i spisen så jag trodde det va skorstensbrand, lät som en raketmotor satt och dånade.
Högre rökgastemperatur med en kamin? Vad har du skaffat för ett gammalt vrak till kamin? Nya, moderna kaminer är effektiva och har en bra verkningsgrad. Med en bra verkningsgrad så får man en lägre rökgastemperatur. Mer energi stannar i rummet och kråkorna får mindre.Norrtull skrev:Precis så är vår murstock, helt enorm till lilla torpets yta. Tog 3dagar med öppenspis att få upp tempen mitt i smällkalla vintern. Men sedan märkte vi att en grundvärme fanns, dock kallna samma murstock på 1 dag. Nu med kamin så som jag tror ger högre rökgastemp vet jag inte vad som riktigt kommer hända.
Liknande trådar
-
Varm eller kall kattvind?
Isolering -
Förrådsdörr, kall eller varm?
Fönster & Dörrar -
Kan dessa ledningar vara varm/kallvatten eller har det hört ihop med oljepannan som suttit i huset förut?
Vatten & Avlopp -
duschblandare som direkt ger varmt eller kallt
Badrum -
Skall jag välja frånluftsvärmepump eller luft vattenvärmepump?
Frågor och svar om värme