Varm luft vill stiga snabbt vi kall temp ute i skorsten, det är det jag fått lära mig. Vid minus 19 för ett par vintrar sedan drog det i spisen så jag trodde det va skorstensbrand, lät som en raketmotor satt och dånade.
Men hela rökgången under spiskåpan är enligt mig mycket överdimensionerad, enligt sotaren byggde man med dessa mått på 1800-talet. Jag säger pass, har ingen aning om std storlekar på rökgångar. Hela skorstenen är bygg med gammalt stortegel. Och den är inte byggd med några halvstenar vad jag lyckats se.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Varm luft vill stiga snabbt vi kall temp ute i skorsten, det är det jag fått lära mig. Vid minus 19 för ett par vintrar sedan drog det i spisen så jag trodde det va skorstensbrand, lät som en raketmotor satt och dånade.
Men hela rökgången under spiskåpan är enligt mig mycket överdimensionerad, enligt sotaren byggde man med dessa mått på 1800-talet. Jag säger pass, har ingen aning om std storlekar på rökgångar. Hela skorstenen är bygg med gammalt stortegel. Och den är inte byggd med några halvstenar vad jag lyckats se.
På 1800-talet var det grova skorstenspipor från öppna spisar. För att få fullgott drag i alla lägen. Blev draget för bra sköt man spjället en aning. Det är värre när spjället är öppet och draget dåligt likväl.
 
Düsseldorff
När det gäller eldning har det verkligen bara blivit sämre och sämre. Mina murstockar är ca 200x150 bränt tegel. Det är det man vill ha.
 
En dåre där jag bor som har kakelugn skulle trycka ner kompositrör för att snåla. När hela rökkanalen kan glidgjutas och hålla i 100år istället.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Precis så är vår murstock, helt enorm till lilla torpets yta. Tog 3dagar med öppenspis att få upp tempen mitt i smällkalla vintern. Men sedan märkte vi att en grundvärme fanns, dock kallna samma murstock på 1 dag. Nu med kamin så som jag tror ger högre rökgastemp vet jag inte vad som riktigt kommer hända.
Högre rökgastemperatur med en kamin? Vad har du skaffat för ett gammalt vrak till kamin? Nya, moderna kaminer är effektiva och har en bra verkningsgrad. Med en bra verkningsgrad så får man en lägre rökgastemperatur. Mer energi stannar i rummet och kråkorna får mindre.
 
Som sagt, det va en gissning. En ny Jötul F500 Eco.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.