T TommyC skrev:
Problemet med Ericssonaktien är att kursen har legat ganska stadigt förankrad nära botten sedan IT-kraschen. Den långsiktiga trenden är tyvärr negativ trots alla som gärna vill prata upp kursen. Vill man spekulera i aktier så finns det många företag med betydligt bättre avkastning. De flesta investerare slår inte index annat än enstaka år med tur så breda indexfonder med låga avgifter är för de flesta det bästa valet när det gäller värdepapper.
[bild]
Allt beror på vilket perspektiv man har. Eric B har en uppsida på 20-30% så snart försäljningen av 5G tar fart, kanske över 50% till och med. Sedan får man hoppa ur den då den kommer att gå ned igen när försäljningen mattas av.
 
Kanske det eller kanske inte? Historiskt har det dykt upp ganska många oförutsägbara nedsidor som t ex mutaffärer så det kan ju lätt bli 20-30% nedåt istället för uppåt. Det kan knappast bli sämre än att köpa lotter så vill man chansa så är det bara att du köper, jag avstår dock.
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Det beror återigen på hur du räknar. För en vanlig familj är cash in/out kalkyl mycket rimligare än ROI.
Kassaflödet är i vardagen mer intressant än en investering på sikt.
Om din investering ger ett positivt pengaflöde, dvs mer pengar in än ut så är det positivt.
Om man lånar, så måste dock lånen amorteras av snabbare än investeringens livslängd.
Om din investering kan betalas av på kortare tid än livslängden så har du "tjänat på det". Det kan du göra upprepade gånger.
Det är skillnad på sådant man måste investera i och dådant man kan välja. Ett värmesystem måste man i regel ha.

”Pengar ut” kontot blir ju rätt stort om man investerar i solpaneler, något man inte måste ha..

Vill man ha avkastning på kapitalet så finns det bättre sätt, speciellt när elsubventionen försvunnit.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är skillnad på sådant man måste investera i och dådant man kan välja. Ett värmesystem måste man i regel ha.

”Pengar ut” kontot blir ju rätt stort om man investerar i solpaneler, något man inte måste ha..

Vill man ha avkastning på kapitalet så finns det bättre sätt, speciellt när elsubventionen försvunnit.
Om man inte har rätt förutsättningar för solceller så blir det inte lönt. Fel väderstreck, lutning, skuggning mm.
Men om förutsättningarna är de rätta så blir det inga pengar ut. Sålt + egenförbrukat ger för mig, mer pengar in än vad avskrivning och kapitalkostnad ger ut.
Jag räknar med 10 år avskrivning och 3 mån rörlig ränta. Efter litet drygt 2 år ligger det några tusenlappar plus. Ser inte något i närtid som spräcker kalkylen.
 
D
lilytwig lilytwig skrev:
Om man inte har rätt förutsättningar för solceller så blir det inte lönt. Fel väderstreck, lutning, skuggning mm.
Men om förutsättningarna är de rätta så blir det inga pengar ut. Sålt + egenförbrukat ger för mig, mer pengar in än vad avskrivning och kapitalkostnad ger ut.
Jag räknar med 10 år avskrivning och 3 mån rörlig ränta. Efter litet drygt 2 år ligger det några tusenlappar plus. Ser inte något i närtid som spräcker kalkylen.
Jag säger nästan tvärtom, nu har jag inte förutsättningar takmässigt men om jag hade haft så hade jag lagt i alla tre väderstrecken, snarare än försöka optimera produktionen på varje enskild panel. Jag har bara en relevant takyta, som ligger ganska rakt söderut men jag har bekanta med paneler i tre riktningar och blir avundsjuka på deras produktionskurvor, även sett över vinterhalvåret. Paneler är så billigt idag att man kan vara lite generös.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Om man inte har rätt förutsättningar för solceller så blir det inte lönt. Fel väderstreck, lutning, skuggning mm.
Men om förutsättningarna är de rätta så blir det inga pengar ut. Sålt + egenförbrukat ger för mig, mer pengar in än vad avskrivning och kapitalkostnad ger ut.
Jag räknar med 10 år avskrivning och 3 mån rörlig ränta. Efter litet drygt 2 år ligger det några tusenlappar plus. Ser inte något i närtid som spräcker kalkylen.
Hej lilytwig

I Danmark och Sverige varnas för att elpriserna ”redan” pressas ned mot noll av mängden vind- och solenergi som matas i elsystemen. ”Våren har bara börjat”,

”Svenska kraftnät och Energinet varnar för vind och sol – nära ”nödbromsen””
https://www.tn.se/naringsliv/36765/...inet-varnar-for-vind-och-sol-nara-nodbromsen/

”Om det vid ett givet tillfälle produceras mer än det konsumeras kan systemoperatören tvingas kliva in på den så kallade balansmarknaden och nedreglera systemet. Detta sker genom att aktivera nedregleringsbud. Det kan vara en producent som drar ned eller en konsument som ökar och ju längre ned längs listan av bud man kommer, desto dyrare blir det. Om buden inte ens räcker till tvingas systemoperatören ta till det sista verktyget som finns i lådan, vilket är att manuellt gå in och koppla bort förbrukare eller producenter, så kallad manuell frånkoppling.”

Det kan för en elanvändare låta idealiskt om elpriset går mot noll eller till och med blir negativt men för elsystemet och elmarknaden så är det ett bekymmer.

Jag har ännu inte hört att de med solceller (på villatak) har tvingats koppla ur produktionen vid lågt elpris. Men här är 60-öringen ett bekymmer, eftersom många med solceller på villataken frestas att fortsätta att producera även om elpriset är negativt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

I Danmark och Sverige varnas för att elpriserna ”redan” pressas ned mot noll av mängden vind- och solenergi som matas i elsystemen. ”Våren har bara börjat”,

”Svenska kraftnät och Energinet varnar för vind och sol – nära ”nödbromsen””
[länk]

”Om det vid ett givet tillfälle produceras mer än det konsumeras kan systemoperatören tvingas kliva in på den så kallade balansmarknaden och nedreglera systemet. Detta sker genom att aktivera nedregleringsbud. Det kan vara en producent som drar ned eller en konsument som ökar och ju längre ned längs listan av bud man kommer, desto dyrare blir det. Om buden inte ens räcker till tvingas systemoperatören ta till det sista verktyget som finns i lådan, vilket är att manuellt gå in och koppla bort förbrukare eller producenter, så kallad manuell frånkoppling.”

Det kan för en elanvändare låta idealiskt om elpriset går mot noll eller till och med blir negativt men för elsystemet och elmarknaden så är det ett bekymmer.

Jag har ännu inte hört att de med solceller (på villatak) har tvingats koppla ur produktionen vid lågt elpris. Men här är 60-öringen ett bekymmer, eftersom många med solceller på villataken frestas att fortsätta att producera även om elpriset är negativt.
Skulle knappast tro att ”De” har möjlighet att stänga ner enskilda villor med solceller ens om dom ville, och skulle dom det så dödar dom den villans förbrukning med så det är nog riktigt att du inte hört talas om det.
 
F fsn skrev:
Skulle knappast tro att ”De” har möjlighet att stänga ner enskilda villor med solceller ens om dom ville, och skulle dom det så dödar dom den villans förbrukning med så det är nog riktigt att du inte hört talas om det.
Hej fsn

Det finns idag brytare i elmätaren som kan fjärrstyras. Den som idag levererar elenergi från solceller på villataket har mätning för två effektriktningar. Jag har inga uppgifter om att det finns någon form av separat brytare för de två effektriktningarna.

Men inget utesluter att det blir på andra sätt, man uppmanar villaägaren att stänga av sin elproduktion.

När Energimarknadsinspektionen nyligen berättade om elnätsbolagens intäktsramar för åren 2024–2027. Så fanns där en höjning på 100 miljarder kronor; ”Chockhöjda elnätsavgifter väntar: ”Inkompetent lagstiftning””
https://www.tn.se/naringsliv/36760/chockhojda-elnatsavgifter-vantar-inkompetent-lagstiftning/

I texten står bland annat; ”– Sveriges elnätsföretag och hela energibranschen står inför enorma investeringar om vi ska klara att möta det elbehov som samhället har för att elektrifiera och ställa om till fossilfrihet. I det gamla systemet hade vi stora centraliserade produktionsanläggningar med vattenkraft i norr och kärnkraft i söder och så fördes det ut i nätet till kunderna. Den utvecklingen vi sett ett antal år, och som det bli mer av, är vad man kallar decentraliserad elproduktion där vi i stället har produktion på flera olika ställen i nätet och till och med längst ute i nätet. Det betyder att nätet i större utsträckning behöver förstärkas och byggas ut.”

Att ”nätet i större utsträckning behöver förstärkas och byggas ut; ”har tidigare (24-01-30) tagits upp i en artikel; ”Därför får du betala för grannens solpaneler” https://www.tn.se/naringsliv/35230/darfor-far-du-betala-for-grannens-solpaneler/

Där man berättar bland annat att dagens elsystem ibland måste byggas om (förstärkas) för att bland annat hantera att man nu matar in effekt i elnät en gång byggda för en effektriktning.
https://ei.se/bransch/reglering-av-...gifter-for-smaskaliga-produktionsanlaggningar

När det gäller kostnaden för nätförstärkningar på grund av solceller så skriver Energimarknadsinspektionen bland annat på frågan ”Vad innebär den slopade reduktionen av nätavgifter för till exempel en villaägare med solceller?”; ”Det innebär att exempelvis en villaägare ska betala de faktiska kostnaderna för att mata in el på elnätet så att elnätsföretaget får kostnadstäckning för sina utgifter. Kostnaderna får inte längre fördelas ut på andra nätanvändare. Merkostnaden för den som äger anläggningen kommer att variera beroende på nätföretag, precis som avgifterna i uttagsabonnemanget gör.”

Det återstår att se hur olika elnätsbolag nu, åren framöver, kommer att debitera de som genom att ansluta solceller orsakat ökade kostnader i elnäten.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Det finns idag brytare i elmätaren som kan fjärrstyras. Den som idag levererar elenergi från solceller på villataket har mätning för två effektriktningar. Jag har inga uppgifter om att det finns någon form av separat brytare för de två effektriktningarna.

Men inget utesluter att det blir på andra sätt, man uppmanar villaägaren att stänga av sin elproduktion.

När Energimarknadsinspektionen nyligen berättade om elnätsbolagens intäktsramar för åren 2024–2027. Så fanns där en höjning på 100 miljarder kronor; ”Chockhöjda elnätsavgifter väntar: ”Inkompetent lagstiftning””
[länk]

I texten står bland annat; ”– Sveriges elnätsföretag och hela energibranschen står inför enorma investeringar om vi ska klara att möta det elbehov som samhället har för att elektrifiera och ställa om till fossilfrihet. I det gamla systemet hade vi stora centraliserade produktionsanläggningar med vattenkraft i norr och kärnkraft i söder och så fördes det ut i nätet till kunderna. Den utvecklingen vi sett ett antal år, och som det bli mer av, är vad man kallar decentraliserad elproduktion där vi i stället har produktion på flera olika ställen i nätet och till och med längst ute i nätet. Det betyder att nätet i större utsträckning behöver förstärkas och byggas ut.”

Att ”nätet i större utsträckning behöver förstärkas och byggas ut; ”har tidigare (24-01-30) tagits upp i en artikel; ”Därför får du betala för grannens solpaneler” [länk]

Där man berättar bland annat att dagens elsystem ibland måste byggas om (förstärkas) för att bland annat hantera att man nu matar in effekt i elnät en gång byggda för en effektriktning.
[länk]

När det gäller kostnaden för nätförstärkningar på grund av solceller så skriver Energimarknadsinspektionen bland annat på frågan ”Vad innebär den slopade reduktionen av nätavgifter för till exempel en villaägare med solceller?”; ”Det innebär att exempelvis en villaägare ska betala de faktiska kostnaderna för att mata in el på elnätet så att elnätsföretaget får kostnadstäckning för sina utgifter. Kostnaderna får inte längre fördelas ut på andra nätanvändare. Merkostnaden för den som äger anläggningen kommer att variera beroende på nätföretag, precis som avgifterna i uttagsabonnemanget gör.”

Det återstår att se hur olika elnätsbolag nu, åren framöver, kommer att debitera de som genom att ansluta solceller orsakat ökade kostnader i elnäten.
De som säljer solel från villatak har alltid haft mätning i två riktningar och ett separat produktionsabbonemang, du behöver alltså inte skriva självklarheter som nyheter och kalka det för ”idag”. Din elmätare styrs av din nätägare, det är rimligtvis inte ”de” du avser. Min elmätare kan man fö fjärrstyra av eller på, inte på inmatning eller utmatning. Man får väl hoppas på halvt kaos och höga vattenflöden så batteriet för stödtjänster lönar sig, det känns lite som en felsatsning just nu och inte alls lika bra avkastning som solcellerna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
De som säljer solel från villatak har alltid haft mätning i två riktningar och ett separat produktionsabbonemang, du behöver alltså inte skriva självklarheter som nyheter och kalka det för ”idag”. Din elmätare styrs av din nätägare, det är rimligtvis inte ”de” du avser. Min elmätare kan man fö fjärrstyra av eller på, inte på inmatning eller utmatning. Man får väl hoppas på halvt kaos och höga vattenflöden så batteriet för stödtjänster lönar sig, det känns lite som en felsatsning just nu och inte alls lika bra avkastning som solcellerna.
Hej fsn

Varför så irriterad?

Jag skriver inte här specifikt om nyheter på elnätsfronten, jag försöker beskriva en helhet så att även de som idag inte har solceller kan ”hänga med”. Är det fel?

Jag ger även källor till det jag skriver.

Det jag beskrev står (som du ser) inte samlat på ett ställe utan man måste läsa på flera ställen för att få någon form av logik och sammanhang.

Många har reagerat på det Energimarknadsinspektionen nyligen berättade om elnätsbolagens intäktsramar för åren 2024–2027.

Det är bra desto mer vi förstår om bakgrunden till att elnäten nu kommer att kosta mer än tidigare.

En del av dessa kostnadshöjningar i elnäten har vi elanvändare orsakat, bland annat genom våra satsningar, på solceller på villataken.

Jag hoppas verkligen inte på ”halvt kaos” i elförsörjningen.

Jag vill att vi skall ha en bra fungerande elförsörjning med rimligt låga elpriser.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Det finns idag brytare i elmätaren som kan fjärrstyras. Den som idag levererar elenergi från solceller på villataket har mätning för två effektriktningar. Jag har inga uppgifter om att det finns någon form av separat brytare för de två effektriktningarna.

Men inget utesluter att det blir på andra sätt, man uppmanar villaägaren att stänga av sin elproduktion.

När Energimarknadsinspektionen nyligen berättade om elnätsbolagens intäktsramar för åren 2024–2027. Så fanns där en höjning på 100 miljarder kronor; ”Chockhöjda elnätsavgifter väntar: ”Inkompetent lagstiftning””
[länk]

I texten står bland annat; ”– Sveriges elnätsföretag och hela energibranschen står inför enorma investeringar om vi ska klara att möta det elbehov som samhället har för att elektrifiera och ställa om till fossilfrihet. I det gamla systemet hade vi stora centraliserade produktionsanläggningar med vattenkraft i norr och kärnkraft i söder och så fördes det ut i nätet till kunderna. Den utvecklingen vi sett ett antal år, och som det bli mer av, är vad man kallar decentraliserad elproduktion där vi i stället har produktion på flera olika ställen i nätet och till och med längst ute i nätet. Det betyder att nätet i större utsträckning behöver förstärkas och byggas ut.”

Att ”nätet i större utsträckning behöver förstärkas och byggas ut; ”har tidigare (24-01-30) tagits upp i en artikel; ”Därför får du betala för grannens solpaneler” [länk]

Där man berättar bland annat att dagens elsystem ibland måste byggas om (förstärkas) för att bland annat hantera att man nu matar in effekt i elnät en gång byggda för en effektriktning.
[länk]

När det gäller kostnaden för nätförstärkningar på grund av solceller så skriver Energimarknadsinspektionen bland annat på frågan ”Vad innebär den slopade reduktionen av nätavgifter för till exempel en villaägare med solceller?”; ”Det innebär att exempelvis en villaägare ska betala de faktiska kostnaderna för att mata in el på elnätet så att elnätsföretaget får kostnadstäckning för sina utgifter. Kostnaderna får inte längre fördelas ut på andra nätanvändare. Merkostnaden för den som äger anläggningen kommer att variera beroende på nätföretag, precis som avgifterna i uttagsabonnemanget gör.”

Det återstår att se hur olika elnätsbolag nu, åren framöver, kommer att debitera de som genom att ansluta solceller orsakat ökade kostnader i elnäten.
Att ett omodernt och till viss del illa underhållet nät behöver förstärkas är inget konstigt. När sedan vind och solproduktion kommer till så ändras till viss del förutsättningarna. Det innebär att nätet behöver anpassas.
Med den ökande användningen av el både i Sverige och närliggande länder behöver transport av el emellanåt göras över längre avstånd än tidigare. Även det kräver förbättrade överföringsmöjligheter.
Och visst kostar det och visst måste alla vara med och betala. Som det ser ut nu så trycker sol och vind ner elpriserna, så om konsumenterna får betala litet mer för nätet så blir det mer som en omfördelning.
När trafiken ökar och vägarna behöver byggas ut är det ingen som ifrågasätter det. Eller ska jag som kör litet och sällan i storstäder slippa betala.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Varför så irriterad?

Jag skriver inte här specifikt om nyheter på elnätsfronten, jag försöker beskriva en helhet så att även de som idag inte har solceller kan ”hänga med”. Är det fel?

Jag ger även källor till det jag skriver.

Det jag beskrev står (som du ser) inte samlat på ett ställe utan man måste läsa på flera ställen för att få någon form av logik och sammanhang.

Många har reagerat på det Energimarknadsinspektionen nyligen berättade om elnätsbolagens intäktsramar för åren 2024–2027.

Det är bra desto mer vi förstår om bakgrunden till att elnäten nu kommer att kosta mer än tidigare.

En del av dessa kostnadshöjningar i elnäten har vi elanvändare orsakat, bland annat genom våra satsningar, på solceller på villataken.

Jag hoppas verkligen inte på ”halvt kaos” i elförsörjningen.

Jag vill att vi skall ha en bra fungerande elförsörjning med rimligt låga elpriser.
För att du utrycker dig så präktigt och felaktigt med en självklarhet på tolkningsföreträde. Tex att ”idag” aldrig har varit på nåt annat sätt. En sak måste du förstå, det är inga elanvändare som orsakat några kostnadshöjningar. Satsningarna är statliga satsningar, jag tror också att dessa är omätbart låg när det kommer till solceller på villatak jämfört med tex vindkraft. Tittar man sen utomlands på tex Danmark, Nederländerna och Tyskland så.. .
 
F fsn skrev:
För att du utrycker dig så präktigt och felaktigt med en självklarhet på tolkningsföreträde. Tex att ”idag” aldrig har varit på nåt annat sätt. En sak måste du förstå, det är inga elanvändare som orsakat några kostnadshöjningar. Satsningarna är statliga satsningar, jag tror också att dessa är omätbart låg när det kommer till solceller på villatak jämfört med tex vindkraft. Tittar man sen utomlands på tex Danmark, Nederländerna och Tyskland så..
Hej fsn

Det jag skrev satt jag inte på min kammare och hittade på.

Innehåller kommer inte från mig utan från andra.

Jag gav dig citat och länkar varifrån jag hämtat texten. Följer du länkarna finns mer text och länkar.

När du nu skriver; ”En sak måste du förstå, det är inga elanvändare som orsakat några kostnadshöjningar”; så är det lämpligt att du med citat och länkar redovisar varifrån detta är hämtat, så att alla som följer vår dialog kan se och läsa.

Kan du inte redovisa annan källa, då faller det du skriver tillbaka på dig som källa.

Då är det ett påstående från dig.

Och då faller dina egna ord; ”För att du utrycker dig så präktigt och felaktigt med en självklarhet på tolkningsföreträde.” snarast tillbaka på att du beskriver dig själv.

När vi skriver här är det viktigt att vi inte förmedlar det som inte är korrekt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F
1. Det jag had synpunkter på har du vad jag vet ingen källa på. Dina övriga källor orkar jag ärligt talat inte ens läsa, ännu mindre bry mig om.

2. Jag behöver ingen källa, har du det behovet så leta upp källa på motsatsen. Alla vet mycket väl vem som instiftat stöd och regler…. Spoiler, det är inte villaägare. Behöver du källa på det så är du inte samhällsfunktionell.

Man kan resonera så här med….. usla regeringar skrotar 50% av fullt fungerande baskraft i södra Sverige. Obegåvade politiker tror att det kan ersättas av väderberoende sol och vindkraft. Stora stöd sätts in för att få privatpersoner att investera i solkraft. Sanningen hinner ikapp idiotin och helt plötsligt är det då villaägarna som på alla sätt uppmuntrats att investera i solcellerna som skall betala för de nödvändiga nätförstärkningarna som är konsekvensen av politikers usla beslut, inlobbade av lobbyister?
 
Redigerat:
F fsn skrev:
1. Det jag had synpunkter på har du vad jag vet ingen källa på. Dina övriga källor orkar jag ärligt talat inte ens läsa, ännu mindre bry mig om.

2. Jag behöver ingen källa . Alla vet mycket väl vem som instiftat stöd och regler…. Spoiler, det är inte villaägare. Behöver du källa på det så är du inte samhällsfunktionell.
Hej fsn

Du skriver ”Jag behöver ingen källa.” och ”Dina övriga källor orkar jag ärligt talat inte ens läsa, ännu mindre bry mig om.”

Jag upprepar dina egna ord; ”För att du utrycker dig så präktigt och felaktigt med en självklarhet på tolkningsföreträde.”

Jag avser att avsluta vår dialog här.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.