340 465 läst · 4 928 svar
340k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Det har rätt stor inverkan. Är nästan 30% av intäkten. Men det finns litet mer elanvändning att flytta från natt till dag. Tänker att jag kan få så mycket egenförbrukning att 60-öringens inverkan kommer ner i 20-25%. Å andra sidan blir det billigt att köra AC. Eller kanske skaffar jag ett Spa. Solcellerna behöver inte skriva av sig på 10 år om jag kan höja min livskvalitet för nästan inga pengar i stället.Nissens skrev:
Alternativet är ju att inte köpa värmepump, men då får du ju värma på något annat, billigare, sätt.D Dilato skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du måste ju värma upp bostaden på något sätt. Värmepump är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att göra det på.D Dilato skrev:
Solpaneler är inget någon behöver…
Det är snarare så att elsubventionen är helt avgörande. Elpriserna är ju låga i stort sett dygnet runt numera….lilytwig skrev:Det har rätt stor inverkan. Är nästan 30% av intäkten. Men det finns litet mer elanvändning att flytta från natt till dag. Tänker att jag kan få så mycket egenförbrukning att 60-öringens inverkan kommer ner i 20-25%. Å andra sidan blir det billigt att köra AC. Eller kanske skaffar jag ett Spa. Solcellerna behöver inte skriva av sig på 10 år om jag kan höja min livskvalitet för nästan inga pengar i stället.
Visst är det så men att den betalar sig gäller väl endast första gången den installerades som ersättning för en sämre värmekälla, när den byts till en ny av samma sort nästa gång är väl återbetalningen noll, ingen extra besparing uppstår.Nissens skrev:
Nya värmepumpar är mycket effektivare än gamla.D Dilato skrev:
Sedan får man ju titta på alternativkostnad en, jag bytte från FLVP till att komplettera med LLVP. Elförbrukningend minskning det första året betalade hela LLVPn.
Ok, och den utvecklingen kommer att fortsätta tror du, om 20 år kommer en ny llvp att vara 50% effektivare än den dom köpte nyss?pacman42 skrev:
Om jag byter min 12 år gamla Thermia Atria 12 Lvvp, hur mycket effektivare är en ersättare tror du, när har den betalat sig?
Jodå, som ett exempel från verkligheten skall jag snart byta ut min 20 år gamla värmepump som har verkningsgrad på ca 3. De nya värmepumparna som finns idag har en verkningsgrad på över 5. Ett rejält lyft alltså.D Dilato skrev:
Solpaneler däremot är både onödigt och riskfyllt, och något jag aldrig skulle installera. Skulle aldrig heller köpa ett hus med solceller installerat om man inte reducerar priset…
Nej, det tror jag inte. Men för de med gamla värmepumpar idag så kan det faktiskt vara bättre att köpa nytt istället för att reparera.D Dilato skrev:
Bytte i november ut en fungerande 17 år gammal Autoterm mot en Mitsubishi Ecolan Luft/Vatten. Tror att denna vinter varit kallare än förra. Höjde innetemperaturen 1 grad. Från början av november till idag har jag minskat elförbrukningen ca 25%. Bättre COP-värde, men inte minst bättre o enklare styrning via trådlös innetermostat gör stor skillnad.D Dilato skrev:
Solceller är ETT sätt att sänka sin förbrukning. Värmeanläggningen ett ANNAT. Tror man att elpriserna i framtiden kommer att vara väldigt låga i framtiden skall man naturligtvis naturligtvis sitta still i båten och inte göra ett dugg. Tror man (som jag) att priserna efterhand kommer att öka i takt med stigande efterfrågan, eller oförutsedda händelser så skall man nog agera.