lilytwig lilytwig skrev:
Nu såg jag att det finns historik ochså.
Ett exempel från en solig dag i juni. Spänningen når 240V. Ganska måttlig ökning.
Bilden blir svårtydd då skalan för spänningen går hela vägen från 0-300V. Jag tycker mig dock hunna uttyda en spänningsvariation på cirka 6-8V under dagen. Toppen är när solen lyser som mest och botten verkar vara vid 19-tiden? Den verkar sammanfalla med att solen går ned i alla fall (precis som det är hos mig).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bilden blir svårtydd då skalan för spänningen går hela vägen från 0-300V. Jag tycker mig dock hunna uttyda en spänningsvariation på cirka 6-8V under dagen. Toppen är när solen lyser som mest och botten verkar vara vid 19-tiden? Den verkar sammanfalla med att solen går ned i alla fall (precis som det är hos mig).
Ja det stämmer med 6-8 volt. Jag har nyligen startat loggning av spänningen, men har klent med data ännu. Bara 2 dagar. Maxvärdet är 236,5 och min är 229,5. Loggar var 10 minut när vx ger >50W.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Läs om nollinmatning här:
- [länk]
Det var en bra sida med information.
I 5% av fallen så behöver eon göra något. Och gör det. Inget gråt, inget jämmer. Dom fixar det som behövs.
Precis som det ska vara. (Eon hör till privat sektor).

Och så info om att det kan ta en del tid att "förstärka nätet" för att man är beroende av offentlig sektor.

Och att man under tiden kan ha en begränsat utmatning. Ordnar alla växelriktare detta? Växelriktaren borde ju inte veta hur mycket som går till huset och vad som matas ut. Har man en extra sensor för det kanske?
EDIT:
Ja just det det stod hos eon:
För att nollinmatning ska kunna göras behöver solcellsanläggningen oftast kompletteras med en smart elmätare. Det är en mätare som mäter din totala konsumtion och produktion, samt kan kommunicera och styra anläggningen genom så kallad dynamisk effektreglering.
pacman42 pacman42 skrev:
Ett par exempel där man nekats pga elnätet,
Är det om man har offentliga nätbolag då?

Eller handlar det bara om att det tar ett tag att "förstärka nätet". Man kan dock inte räkna med att få en kapacitetsökning serverad på dag 1. Det blir lite som när Pågens VD gråtlipar i media för att man inte får säkra upp omgående, utan måste vänta på en kapacitetsökning.
(När jag frågan andra gnällspikar som menar att man ska kunna säkra upp omgående hur mycket dom vill betala mer i nätavgift för att nätbolagen skall ligga med överkapacitet, då springer dom och gömmer sig).

pacman42 pacman42 skrev:
En artikel om problemet också:
- [länk]
Ja, vilket elände det är att de aggregerade effektförlusterna blir mindre. Undergången är nära.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag kan gräva lite bakåt i tiden.

Edit: Behövde inte gå längre tillbaka än några dagar då det var riktigt regntungt och grått. Dvs solpanelerna gav inte så mycket.
Ser ut som du mäter upp 237 V på natten. Då lär inte några solpaneler driva upp spänningen så högt.
 
Såg just på Elbruk.se att man i SE4 har Solenergi som största energikälla idag. Den står för över 30% av produktionen inom SE4. Inom SE3 så är det drygt 5% av produktionen som är solenergi idag. Mängden solel börjar bli rätt stor även i Sverige. SE1 och SE2 har under 0,3% av produktionen i form av sol (2/3 vatten, 1/3 vind ungefär). Produktionen i SE3 idag är större än var och en av SE2 och SE1 (ca 8x mer än SE4). Totalt sett så är det ca 1/24 av produktionen som är solel idag (ca 4%). Och detta redan i mars...
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det var en bra sida med information.
I 5% av fallen så behöver eon göra något. Och gör det. Inget gråt, inget jämmer. Dom fixar det som behövs.
Precis som det ska vara. (Eon hör till privat sektor).

Och så info om att det kan ta en del tid att "förstärka nätet" för att man är beroende av offentlig sektor.

Och att man under tiden kan ha en begränsat utmatning. Ordnar alla växelriktare detta? Växelriktaren borde ju inte veta hur mycket som går till huset och vad som matas ut. Har man en extra sensor för det kanske?


Är det om man har offentliga nätbolag då?

Eller handlar det bara om att det tar ett tag att "förstärka nätet". Man kan dock inte räkna med att få en kapacitetsökning serverad på dag 1. Det blir lite som när Pågens VD gråtlipar i media för att man inte får säkra upp omgående, utan måste vänta på en kapacitetsökning.
(När jag frågan andra gnällspikar som menar att man ska kunna säkra upp omgående hur mycket dom vill betala mer i nätavgift för att nätbolagen skall ligga med överkapacitet, då springer dom och gömmer sig).


Ja, vilket elände det är att de aggregerade effektförlusterna blir mindre. Undergången är nära.
Poängen är dock att EU har bestämt att det är producenterna som skall betala för problemen ovan. Det innebär att man kan räkna med ökade avgifter för att sälja solel. Hur mycket det blir, eller om det kan tänkas att rymmas inom att "bara sänka nätnyttan" har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Eller handlar det bara om att det tar ett tag att "förstärka nätet". Man kan dock inte räkna med att få en kapacitetsökning serverad på dag 1. Det blir lite som när Pågens VD gråtlipar i media för att man inte får säkra upp omgående, utan måste vänta på en kapacitetsökning.
(När jag frågan andra gnällspikar som menar att man ska kunna säkra upp omgående hur mycket dom vill betala mer i nätavgift för att nätbolagen skall ligga med överkapacitet, då springer dom och gömmer sig).
Hej daVinci

Elnätsbolagen får inte bygga ut elnät i förebyggande syfte (proaktivt) bara för att de tror att det blir en stor kundtillströmning av solceller på villataken.

När man sätter upp en villa då kan t.ex. elnätsbolaget kalkylera med en 25 A matning till villan utan att ellagen sätter stopp.

Men eftersom inte alla villor förväntas sätta upp, säg 17 kW solceller (25A), som kan leverera in effekt i andra riktningen så är det inte lika enkelt att undvika förseningar och ombyggnationer av redan byggda nät.
Dessa ombyggnationer kan kosta en hel del och skall, enligt energimarknadsinspektionen, betalas av de som orsakat kostnaden.

EON, som du tidigare länkat till, har information om detta på sin hemsida;

”Varför byggs elnätet inte ut proaktivt?
En vanlig fråga vi får är varför elnätet inte byggts ut i förebyggande syfte. Det enkla svaret är att ellagen inte tillåter det. Det måste finnas ett bevisat behov, vilket gör det svårt att planera för ett elnät som ska leverera långt fram i tiden.”
https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen/naetutvecklingsplaner
 
Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Men de måste byta både ledningarna och skåpen inom ett par år om inte alltihop ska gå sönder. Men det beror enbart på att de är 50 år gamla och har uppnått sin tekniska livslängd.
Är de 50 år eller 100 år ? Plastkablar som ligger i marken ser ut som nya även om de är 50 år. Äldre kablar av bly/papper/gummi/jute/olja/tjära eller vad som helst man hade att tillgå innan plastkabeln uppfanns förstörs av tidens tand.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Såg just på Elbruk.se att man i SE4 har Solenergi som största energikälla idag. Den står för över 30% av produktionen inom SE4. Inom SE3 så är det drygt 5% av produktionen som är solenergi idag. Mängden solel börjar bli rätt stor även i Sverige. SE1 och SE2 har under 0,3% av produktionen i form av sol (2/3 vatten, 1/3 vind ungefär). Produktionen i SE3 idag är större än var och en av SE2 och SE1 (ca 8x mer än SE4). Totalt sett så är det ca 1/24 av produktionen som är solel idag (ca 4%). Och detta redan i mars...
Det är iofs väldigt otydligt på sidan, men jag tror inte det där är energi under dygnet, utan momentan (timme) effekt... Så på totalen tar sig nog inte solen över 10% i Skåne heller...

Men några saker var klart intressant:
-mer soleffekt installerat i SE3 än SE4
-högre solelsproduktion i SE3, men det kanske bara är det lokala vädret som styr
-redan i mars når vi alltså över 40% av peakeffekt. Undrar om det är instrålningen, väderstreck eller lokalväder som har störst effekt på sommarhalvåret 🤔
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej daVinci

Elnätsbolagen får inte bygga ut elnät i förebyggande syfte (proaktivt) bara för att de tror att det blir en stor kundtillströmning av solceller på villataken.
Det är till och med så att överheten hindar företagen att vara proaktiva.

Då blir det så att de som jämrar sig över elbrist/effektbrist och hänvisar till Pågen är än mer ute och svamlar.
M Martin Lundmark skrev:
Dessa ombyggnationer kan kosta en hel del och skall, enligt energimarknadsinspektionen, betalas av de som orsakat kostnaden.
Det hår löser man väl genom att ha en generell taxa för att säkra upp. Dvs Pågen betalar i fix avgift om de säkrar upp. Inte hela kostnaden som nätägaren och SvK åkte på.

SvK (som nätägare) tar knappast direkt betalt av SSAB (eller vilka de nu var) för den utbyggnaden av stamnätet till Luleå dom gör. Utan det åker alla på att betala. Precis som för vägarna som byggs.
Det blir på något sätt helt orimligt om den förste som kör på ett vägavsnitt skall betala hela vägen på en gång. Samma sak med utbyggnad av elnäten.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
Det är iofs väldigt otydligt på sidan, men jag tror inte det där är energi under dygnet, utan momentan (timme) effekt... Så på totalen tar sig nog inte solen över 10% i Skåne heller...
Ja, tittar man för det senaste dygnet står solel (antagligen inmatad då) för 2.22% av elen i SE4. 2.48 GWh.
Dagen innan var det 0.78% så det varierar en del.

Skulle man räkna med egenförbrukad solel blir det ju mer. Men hur mycket det är, är det nog ingen som vet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är dock att EU har bestämt att det är producenterna som skall betala för problemen ovan. Det innebär att man kan räkna med ökade avgifter för att sälja solel. Hur mycket det blir, eller om det kan tänkas att rymmas inom att "bara sänka nätnyttan" har jag ingen aning om.
Under slutet av mars kom besked från Energimarknadsinspektionen, EI, att avgiftsfriheten inte är förenligt med EU-regelverket elmarknadsförordningen. Ei:s bedömning är därför att alla som äger en produktionsanläggning framöver ska betala en nätavgift som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el.

Vad innebär det för en vanlig solcellskund?​

Svaret är; sannolikt ingenting. En stor majoritet av de som har solceller producerar mindre el än vad man kan plocka ut från elnätet. Man har en säkring, en elmätare och en anslutningspunkt. De som sannolikt kommer påverkas är de kunder som har en större säkring för sin produktion än vad man har för sin elanvändning, en så kallad produktionssäkring.

Ellevios grundinställning är att anläggningar för ”egenproduktion”, alltså det vi klassar som uttagskunder, även fortsättningsvis inteska betala någon extra avgift för sin inmatning.

Källa: https://www.ellevio.se/privat/energ...r-de-nya-reglerna-for-sveriges-solcellsagare/
 
Flash_007 Flash_007 skrev:
Under slutet av mars kom besked från Energimarknadsinspektionen, EI, att avgiftsfriheten inte är förenligt med EU-regelverket elmarknadsförordningen. Ei:s bedömning är därför att alla som äger en produktionsanläggning framöver ska betala en nätavgift som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el.

Vad innebär det för en vanlig solcellskund?​

Svaret är; sannolikt ingenting. En stor majoritet av de som har solceller producerar mindre el än vad man kan plocka ut från elnätet. Man har en säkring, en elmätare och en anslutningspunkt. De som sannolikt kommer påverkas är de kunder som har en större säkring för sin produktion än vad man har för sin elanvändning, en så kallad produktionssäkring.

Ellevios grundinställning är att anläggningar för ”egenproduktion”, alltså det vi klassar som uttagskunder, även fortsättningsvis inteska betala någon extra avgift för sin inmatning.

Källa: [länk]
https://ei.se/konsument/el/mikroproduktion-av-el/fragor-och-svar----natavgift-solcellsanlaggning

Från länken:
"2023 informerade Energimarknadsinspektionen (Ei) om att myndigheten bedömer att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift (inmatningstariff) som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. Ägare av mindre produktionsanläggningar ska därmed inte få en reducerad nätavgift. "

"För en solcellsanläggning på villatak med samma säkring för inmatning som uttag kan det handla om en begränsad kostnad, det kan handla om några hundralappar per år. Ei kan dock inte ange någon summa."
 
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Från länken:
"För en solcellsanläggning på villatak med samma säkring för inmatning som uttag kan det handla om en begränsad kostnad, det kan handla om några hundralappar per år. Ei kan dock inte ange någon summa."
Inte hos Ellevio, det är de som tar ut nätavgifter i mitt fall där jag bor. Och där ska det inte införas nätavgifter, vet inte om det är samma för andra som har ett annat företag. Men mig kommer det inte påverka.
 
Flash_007 Flash_007 skrev:
Inte hos Ellevio, det är de som tar ut nätavgifter i mitt fall där jag bor. Och där ska det inte införas nätavgifter, vet inte om det är samma för andra som har ett annat företag. Men mig kommer det inte påverka.
EI har nog jurisdiktion även över Ellevio...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.