Nissens Nissens skrev:
Ja, der känns skönt att man inte kastat bort pengar på solpaneler. Elräkningarna tänker man knappt på längre. 😊
Är ju kalas med paneler i öst och väst som producerar när priset är högst
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Får ni ihop kalkylen med cellerna i i ke optimala riktningar så är jag bara glad för er skull. Priset måste ju vara rätt mycket högre för att man skall kunna sälja för samma pengar i en sämre vinkel.

Det är extremt svårt att räkna på vilket utfall man faktiskt får. Det är en svår kalkyl.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Får ni ihop kalkylen med cellerna i i ke optimala riktningar så är jag bara glad för er skull. Priset måste ju vara rätt mycket högre för att man skall kunna sälja för samma pengar i en sämre vinkel.

Det är extremt svårt att räkna på vilket utfall man faktiskt får. Det är en svår kalkyl.
Räkna på är knepigt. Verkligt utfall är litet enklare. Alla fakta som energi och pris presenteras utförligt av leverantörerna, utom pris på egenanvänd solel. Eftersom egenanvändningen är stor morgon och kväll och försäljning maxar mitt på dagen när priset är lägre så kan man inte räkna med säljpris rakt av. Men det löser man lätt med hemautomation som t ex Homey. Alla data rakt in i ett kalkylark.
Efter två år med solceller så är de avskrivna med 28%. Då har jag även räknat med rörlig 3 mån ränta.
Planen är att de ska skriva av sig på 10 år. Nu är det närmare 8 år, så vi får se vart det tar vägen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Räkna på är knepigt. Verkligt utfall är litet enklare. Alla fakta som energi och pris presenteras utförligt av leverantörerna, utom pris på egenanvänd solel. Eftersom egenanvändningen är stor morgon och kväll och försäljning maxar mitt på dagen när priset är lägre så kan man inte räkna med säljpris rakt av. Men det löser man lätt med hemautomation som t ex Homey. Alla data rakt in i ett kalkylark.
Efter två år med solceller så är de avskrivna med 28%. Då har jag även räknat med rörlig 3 mån ränta.
Planen är att de ska skriva av sig på 10 år. Nu är det närmare 8 år, så vi får se vart det tar vägen.
Du köpte ju innan elkrisen, men nu idag?

Jag ser solpaneler idag som en investering med stor risk.
 
  • Gilla
  • Haha
merbanan och 2 till
  • Laddar…
Särskilt med tanke på hur priserna på elen fördelas. Man producerar och säljer när elen är som billigast.

Vi kan inte ladda bilarna på dagarna, då är vi inte hemma. Vårt tak är i syd-sydost, det går inte göra något åt detta.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Särskilt med tanke på hur priserna på elen fördelas. Man producerar och säljer när elen är som billigast.

Vi kan inte ladda bilarna på dagarna, då är vi inte hemma. Vårt tak är i syd-sydost, det går inte göra något åt detta.
Nej solceller passar inte för alla. Men laddar bilen görs billigast med smartladdning, och det är ännu så länge bäst om natten. Men höjd energiskatt, nätavgift och nätnytta kompenserar nästan helt.
Jag tror fortfarande att 10år är realistiskt, men om det blir 12 år så är det fine, det med. Dessutom menar mäklaren att solceller på huset är 200-250' upp.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nej solceller passar inte för alla. Men laddar bilen görs billigast med smartladdning, och det är ännu så länge bäst om natten. Men höjd energiskatt, nätavgift och nätnytta kompenserar nästan helt.
Jag tror fortfarande att 10år är realistiskt, men om det blir 12 år så är det fine, det med. Dessutom menar mäklaren att solceller på huset är 200-250' upp.
Hej lilytwig

Elförlusterna i elnätet uppkommmer oberoende av effektriktningen

Jag håller därför, det inte för otroligt, att det framöver kommer inmatningsavgifter även för små solcellsanläggningar på villor som i ökad mängd matar i effekt “uppåt” i elnätet.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

Elförlusterna i elnätet uppkommmer oberoende av effektriktningen

Jag håller därför, det inte för otroligt, att det framöver kommer inmatningsavgifter även för små solcellsanläggningar på villor som i ökad mängd matar i effekt “uppåt” i elnätet.
Det är effekttariffer på G. Hos mig införs de 2025. De kommer inte att göra skillnad på om effekten går ut eller in. En fin sommardag när man är på stranden så producerar solcellerna 10-12 kW. Egenförbrukningen blir nästan ingen. Taxan är 44:-/kW, så visst blir det en kostnad. Å andra sidan sänks säkringavgiften. Alla får betala motsvarande dagens 16A (men kan höja säkring till 35A om ledningarna klarar det).
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är effekttariffer på G. Hos mig införs de 2025. De kommer inte att göra skillnad på om effekten går ut eller in. En fin sommardag när man är på stranden så producerar solcellerna 10-12 kW. Egenförbrukningen blir nästan ingen. Taxan är 44:-/kW, så visst blir det en kostnad. Å andra sidan sänks säkringavgiften. Alla får betala motsvarande dagens 16A (men kan höja säkring till 35A om ledningarna klarar det).
Hej lilytwig

I den mån som inmatning av effekt från solceller dessutom innebär att elnäten måste förstärkas eftersom det då blir spänningsfall i två riktningar, så kan även det det innebära att debitering av dessa kostnader tas av de som orsakat behovet av förstärkningar.

Hur det kan se ut är oklart, men det skulle till exempel kunna bakas in i inmatningsavgifter för elproduktion från solceller på t.ex. villor.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nej solceller passar inte för alla. Men laddar bilen görs billigast med smartladdning, och det är ännu så länge bäst om natten. Men höjd energiskatt, nätavgift och nätnytta kompenserar nästan helt.
Jag tror fortfarande att 10år är realistiskt, men om det blir 12 år så är det fine, det med. Dessutom menar mäklaren att solceller på huset är 200-250' upp.
Nja, från nu till oktober så kommer de lägsta dygnspriserna att vara runt kl 13 på dagarna, inte alla dagar men de flesta dagarna.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

I den mån som inmatning av effekt från solceller dessutom innebär att elnäten måste förstärkas eftersom det då blir spänningsfall i två riktningar, så kan även det det innebära att debitering av dessa kostnader tas av de som orsakat behovet av förstärkningar.

Hur det kan se ut är oklart, men det skulle till exempel kunna bakas in i inmatningsavgifter för elproduktion från solceller på t.ex. villor.
Nej det är inte aktuellt för villaanläggningar. Du får ändå inte mata ut mer än vad din produktionssäkring klarar. Effekttariff kommer att styra upp så att du inte vill mata ut för alltför mycket. Du får inte 60-öringen för den volym som överskrider det du köper. Så där finns en limit.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Nej det är inte aktuellt för villaanläggningar. Du får ändå inte mata ut mer än vad din produktionssäkring klarar. Effekttariff kommer att styra upp så att du inte vill mata ut för alltför mycket. Du får inte 60-öringen för den volym som överskrider det du köper. Så där finns en limit.
Jag har inte sett något om dubbelriktad effekttariff, har du?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inte sett något om dubbelriktad effekttariff, har du?
Jag har fått en uppsägning av min tidstariff från 2025. Det kommer att bli en omläggning av debiteringar och jag får då effekttariff. Avgiften för säkring 20A sänks till nuvarande 16A, eller egentligen blir det samma för 16-35A. Jag kan välja att höja säkringen till vad servisen är specad för (25A). I teorin även till 35A, men då får jag betala för uppgradering (vi snackar 6-siffrigt). Effekttariffen blir sannolikt samma för in och utmatning, men det är inte spikat ännu.
Jag hade en del synpunkter på elnätbolagets info på hemsidan, som bl a hade rent felaktiga exempel och beräkningar av effekttaxa. Efter att jag mailat det så tog de bort dem. Några veckor senare blev jag uppringd av chefen för lokalnät. Han beklagade att deras information inte var, "helt bra" och att han satt igång några att uppdatera. Vi pratade en god stund, och han undrade litet förvånat hur jag kunde vara så insatt. Jag nämnde bl a detta forum och några fler, samt att jag även studerat grundläggande el. Även jobbat några månader som elektriker.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Effektavgift/tariff gäller köpt el, inte såld el.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Effektavgift/tariff gäller köpt el, inte såld el.
Vi har uppenbarligen inte samma elnätsbolag. Hos mig blir det effekttaxa både för in och utmatat. Taxan för inmatat är idag 44:-/kW. Men är bara införd för säkringar 63A och över. Under 2025-2026 blir det effekttaxa även för villor, eller i praktiken alla med 3x16A eller mer.
Nivån på taxan är inte beslutad, inte heller om in och ut blir samma nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.