P = förstärkning (effekt)
I = integrering
D = derivering
ett sätt att anpassa regleringen så att den följer inställda krav, tex innomhustemp, lungt och mjukt - inte drar på för mycket så att det blir för hett åtföljt av tokstrypning så att det blir för kallt
I = integrering
D = derivering
ett sätt att anpassa regleringen så att den följer inställda krav, tex innomhustemp, lungt och mjukt - inte drar på för mycket så att det blir för hett åtföljt av tokstrypning så att det blir för kallt
tydligen en liten brist i reglersystemet eftersom regleringen av inomhustempen inte beaktade att det blev varmare när ni eldade
ett ex när inomhusgivare krävs eller så knappar man lite själv när man ser vart det barkar iväg
om pumpen var rätt dimensionerad så skall elpatron slå till vid de temperaturerna och då blir svaret på din fråga att jämföra elpriset mot vedpriset (nettoverkningsgrad)
ett ex när inomhusgivare krävs eller så knappar man lite själv när man ser vart det barkar iväg
om pumpen var rätt dimensionerad så skall elpatron slå till vid de temperaturerna och då blir svaret på din fråga att jämföra elpriset mot vedpriset (nettoverkningsgrad)
Tack Yondalar! Ska diskutera innegivare med röris. Fick intryck av diskussionen ovan att det handlade om utegivare eller innegivare, att både och av någon anledning inte gick.Yondalar skrev:tydligen en liten brist i reglersystemet eftersom regleringen av inomhustempen inte beaktade att det blev varmare när ni eldade
Tror maskinen är rätt ok dimensionerad. Elpatronen går nästan aldrig och när pumpen överthuvudtaget går så går den långa perioder, dvs inte en massa start/stop. Det retade mig att den gick på patronen medans vi vädrade för att kunna andas...
Berit
Jag eldar normalt en brasa på morgon, temperaturen är då ca 18 °C ytgolvtemperaturen är ca 21 °C. Brasan briner i ca 2 h och höjer temperaturen till ca 23 °C vid eldningens slutfas, när temperaturen i luften närmar sig 21 slutar värme avgivningen från golvet (temperatur skilnaden är 0 °C) men värmepumpen forsäter att lagra värme i plattan och höjer temperaturen till ca 23 °C vilket inebär att värmepumpen har bufrat ca 12kwh. När temperaturen börjar falla har jag således ca 12 kwh till godo som är gjord på prima kompressor energi.
Jag har en frånlufts värmepump som ger 2 kw ett hus på 200 m² och har på 4 månader eldat 4 m³ ved och har haft en snitt förbrukning på (el) ca 40 kwh/dygn.
2 vuxna och 2 barn med mycket tvätt och disk.
Jag har en frånlufts värmepump som ger 2 kw ett hus på 200 m² och har på 4 månader eldat 4 m³ ved och har haft en snitt förbrukning på (el) ca 40 kwh/dygn.
2 vuxna och 2 barn med mycket tvätt och disk.