Det finns prejudikat och jag tror det är 3 veckor (men kan minnas fel) när det gäller reparation av t.ex. datorer. Det är ju det att det kan variera utifrån vad det gäller, det är orimligt att bygga om ett badrum inom 3 veckor från skadeanmälan t.ex. Det är också orimligt att i lagen lista alla sorters produkter och tjänster som kan förekomma med alla möjliga sorters fel och vad som då är skälig tid (vad händer då efter 5 år när det förekommer nya produkter på marknaden).
Prejudikat får man genom att ta något till domstol.
Håller med.
Inte helt identiskt fall men på temat skälig tid. Vi hade en entreprenad för byggnation av takkupa för 10 år sedan. Entreprenör var en skurk, betalade inte underentreprenörer. Vi hade en större summa kvar till slutbetalning. De stämde oss på slutet med en påhittad anledning att ”vi var i maskopi med el besiktning mannen för att få försening vite” - helt knas! Vi tvingades ta in en Advokat. Han var så nöjd att vi hade förseningen vitet och körde på strategi vänta ut. När det gått 6 månader och de inte rättat så meddelade han att vi avslutade och tar in en annan entreprenör. Han avrådde till att driva det pga hur svårt ”skälig tid är” och att det tar år att få dom…samt att oseriösa aktörer försätter sig i konkurs.
Jag håller med dig helt, men det är jobbigt att driva tyvärr. Skulle vara toppen om tex Hantverksformuläret kunde uppdateras med lite info om tex åtminstone tid till föreslagen åtgärd. Man kan ju uttrycka det i tid motsvarande den initiala entreprenad tiden som avtalats. Svårt, jag vet! Men även för badrum kanske 3 veckor från reklamation till åtgärd förslag kunde vara rimligt?
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.