P peter.linkan skrev:
Jag rekommenderades skrapa bort och behandla med Jape.

Jape mögel-fri är för inomhusbruk "i väggar, bjälklag, krypgrunder, källare, badrum och vindar" och mot "påväxt av mögel och blånad samt mikrobiell lukt".

Prickfri är för utomhusbruk, används på träytor, och mot "svarta prickar orsakade av mögel samt alger".

Därför är det inte prickfri och då antog jag att jag ska använda mögelfri.
Om det var samma handlare som rekommenderade dig att måla med plastfärg på en äldre källarvägg som nu säger du ska behandla med grönfri skulle jag hålla mig väldigt långt bort från den handlaren.

Som tidigare skrivit, rätt behandlade så behöver gamla odränerade källarväggar inte vara ett stort bekymmer. Med tät färg så kommer bekymren med eposten....

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om det var samma handlare som rekommenderade dig att måla med plastfärg på en äldre källarvägg som nu säger du ska behandla med grönfri skulle jag hålla mig väldigt långt bort från den handlaren.

Som tidigare skrivit, rätt behandlade så behöver gamla odränerade källarväggar inte vara ett stort bekymmer. Med tät färg så kommer bekymren med eposten....
Nej då det är en duktig hantverkare.

Flügger färg handlar jag aldrig hos igen :( Funderar på om man kan få någon kompensation, dels har jag ju betalat för färgen, gjort allt jobb, och sen blir det skit av det.

P peter.linkan skrev:
Nej då det är en duktig hantverkare.

Flügger färg handlar jag aldrig hos igen :( Funderar på om man kan få någon kompensation, dels har jag ju betalat för färgen, gjort allt jobb, och sen blir det skit av det.
Det tråkiga är att det är ett helvete att få bort plastfärg från väggarna. :(
Och visst kan det eventuellt bli mögel under om fukten hålls kvar innan färgen spricker.

J JohanLun skrev:
Det tråkiga är att det är ett helvete att få bort plastfärg från väggarna. :(
Och visst kan det eventuellt bli mögel under om fukten hålls kvar innan färgen spricker.
Ush!

Jag får avvakta och hoppas att det inte blir mer än det som nu varit, som en tidigare skribent skrev här ovan att det varit för han.

Skulle det sprida sig över hela rummet får jag ju slipa ner hela skiten, putsa om, och måla med silikat. Hade önskat att Flügger tagit räkningen för det...

Saltutfällningen är redan tillbaka på både golv och väggar, fast att jag skrapat bort det gamla och låtit det stå öppet :/

• Vägghörn med fuktskada och mögel, vit och grå nedbrytning, möjlig renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Saltutfällningar på en betongvägg och golv med synliga fläckar och kristallisation.
    Skapa konto
  • Saltutfällningar på en vit vägg och golv med synliga gråa fläckar och kornigheter.
    Skapa konto
Också lite ny färg som lyfts ut. Det sprider sig alltså, mer än där jag skrapade bort senast.

• Nyligen flagnad färg på en vägg med tecken på spridning bortom skrapade områden.
    Skapa konto
Vad finns det då att göra? Bara skrapa bort igen och igen, medan det sprider sig och kommer tillbaka gång på gång?

Då antar jag att det inte var färgens fel ändå, eftersom det kommer fram igen även där jag skrapat bort all färg?

Det är nog läge att se över dräneringen om du får nya fuktgenomslag och saltutfällningar så snabbt.

• Gilla
ls1989 och 3 till
  • Laddar…
Angående färgen så kan jag återkoppla. Jag ringde Flugger nu och frågade om skillnaden mellan Archaia kompositionsfärg och silikatfärg. Hon sade att båda är diffusionsöppna så de släpper båda igenom fukt precis lika bra, och saltutfällningen beror därför inte på färgen.

Fördelen med kompositionsfärgen är att den också kan målas ovanpå tidigare silikatfärg, om man ska måla ovanpå gammal färg och inte vet vad det är.

Fördelen med silikatfärg är att den också kan användas utomhus.

För inomhus i källare går båda precis lika bra, men kompositionsfärgen är något billigare.

Fast det stora problemet när det gäller silikatfärg som de flesta målarna brukar sälja är väl att det inte är "äkta" silikatfärg som t.ex färg från keim, om det beror på att vissa blandar i akrylat vet jag inte men tror det finns ett par trådar om detta sen innan.

Du har fukt som kryper genom väggarna och det kommer inte att sluta oavsett vad du målar med eller sprayar på för medel.
Det måste åtgärdas utifrån och inte ens det kanske hjälper om du har genomslag på golven också. Väggar och golv kan även suga markfukt och mot det hjälper ingenting annat än att lyfta bort huset och göra en bättre grund med kapillärbrytande material.

J JonasJN skrev:
Fast det stora problemet när det gäller silikatfärg som de flesta målarna brukar sälja är väl att det inte är "äkta" silikatfärg som t.ex färg från keim, om det beror på att vissa blandar i akrylat vet jag inte men tror det finns ett par trådar om detta sen innan.
en normal silikatfärg är inget annat än en modifierad vanlig "plastfärg".....

C
S Stefan1972 skrev:
en normal silikatfärg är inget annat än en modifierad vanlig "plastfärg".....
Nja, nu vet jag förvisso inte med säkerhet om det är sant, men på många ställen kan man läsa att en silikatfärg får innehålla max 5% akrylat för att få kallas silikatfärg.

Problemet om TS kladdat på akrylfärg är att ren silikatfärg eller för den delen kalkfärg inte fäster på denna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.