Kanske en idé att beställa ett provpaket för borrad brunn från ackrediterat laboratorium, kolla resultatet och jämföra med tidigare resultat.

Vidare, om ni hade hydrofor tidigare istf den nya hydropressen så kan förutsättningarna för filtermassans syresättning ha ändrats, denna filtermassa (Katalox efter vad jag ser i din länk) har ingen regenereing via KmnO4 som vårt Glaukonitbaserade filter utan syresättning ska ske via det syre som finns i vattnet. Syresättningen kan även ha ändrats pga det högre flödet ni har nu.

Såg att det tydligen behövs en luftinjektor innan hydropressen i en del fall, kan vara idé att höra med filtertillverkaren vad som kan ha hänt och lämplig åtgärd.

Lycka till, det är verkligen viktigt att ha ett riktigt bra vatten i kranarna!
 
M Mach77777 skrev:
Härjade en del med min hydropress nyligen. När den inte lirar till sin fulla kapacitet tror jag det står vatten i den som blir svart och skitigt av okänd anledning. Bla proppade filtret i toastolen igen med svart jox när jag fick fart på ledningarna igen pga att jag inte tömde ordentligt ur tappkran när jag justerade pressen.

Testa att spola runt hela systemet ordentligt. Blir det bättre över tiden eller är det konstant dåligt?
Det svarta joxet kan vara manganutfällningar, mycket möjligt att högre tryck och flöde kan få avlagringar av mangan att röra på sig i ledningarna.
__
PS. Notera även förutsättningarna för att filtret ska kunna ta bort mangan effektivt, det krävs ett relativt högt pH (optimalt >8,5 enligt filtertillverkares uppgifter). Är det alltför lågt så krävs ett avsyrningsfilter, i vårt fall är det ett kombifilter med Akdolit Magnodol CM1 (krossad dolomitkalk) som avsyrningsmassa för att höja pH tillräckligt för att manganfiltreringen ska fungera.

Grejen är att man måste fylla på detta ett par tre ggr per år annars blir det för lågt pH för att järn-manganfiltreringen ska fungera, om man har litet lågt pH pga tex kolsyra i vattnet. Nu nådde vi vid testen för några år sedan bara 7,5 pH men funkar bra, körde en ny test i fredags och avvaktar resultat från Eurofins.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.