T tobbetk skrev:
Är det direkt vid uppstart så burkar det bara Elstavarna/Rörvärmarna som sitter i förångaren. 😶
Det tror jag på. Eller är nästintill hundra på det. Vet inte vilken dock och iom försäkringar osv vill jag helst ringa innan något görs 🙃.
 
E Emanuel01 skrev:
Ta bort luckan vid filtret är typ 10 skruv och kolla så det inte är massa vatten där inne.
Man kan även köra igång med luckan borta då kan man ju se om de blixtrar till vid kortet som sitter där inne helt öppet.
Detta gäller 370 kommer inte ihåg hur de ser ut på 730.
Inget vatten där. Har tagit bort det mesta som går 😊.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Koppla ur/stäng patronen och starta upp, löser inte JFB , så är det ett jordfel i patronen.
Bra tips men jag har testat i reservläget också. Då går i princip bara elpatron ju. Så den är nog okej 😊.
 
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta värmepumpstillverkare rekommenderar att man inte sätter värmepumpen bakom en JFB.

Jag har dock min bakom em, men funderar på om man egentligen borde ha en 300mA JFB istället bara för denna.
I min tidigare kåk i Göteborg hände det flera ggr att jag vaknade med kallare hus än önskat därför att en utomhusgrenkontakt till julbelysning utlöst jordfelsbrytaren.

När man sover märker man inte att strömmen bryts....när man vaknar och drar av sig täcket är det " men f*n vad kallt,inte nu igen" typ 🙁
 
T
D Drudde skrev:
Det tror jag på. Eller är nästintill hundra på det. Vet inte vilken dock och iom försäkringar osv vill jag helst ringa innan något görs 🙃.
Kontakten sitter på kretskortet uppe till vänster i kylmodulen, vill du så kan du ta bort den själv så slipper du köra på elpatronen under helgen om du inte får tag på en tekniker idag 🙃
 
  • Elektriskt schema med markering över komponent, symboliserar värmeelement eller transistor, anslutningsdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Drudde
  • Laddar…
Tusen tack!

Pratade nyss med en auktoriserad Nibe-firma som har såna på lager.
Han beskrev precis samma som du 😊.

Mvh
Daniel
 
D Dilato skrev:
I min tidigare kåk i Göteborg hände det flera ggr att jag vaknade med kallare hus än önskat därför att en utomhusgrenkontakt till julbelysning utlöst jordfelsbrytaren.

När man sover märker man inte att strömmen bryts....när man vaknar och drar av sig täcket är det " men f*n vad kallt,inte nu igen" typ 🙁
Jag vaknar alltid när strömmen går, ventilationen och cirkulationspumpen (elementen) tystnar. Jag märker inte att de är igång, men jag märker när de inte är igång längre.
 
D Drudde skrev:
Tjena! Jag har exakt samma problem och håller på med det nu. Har dock en NibeF730 istället.

Vad var felet för dig? För mig känns det som när ett relä drar på givarkortet så löser den ur varje gång.

Mycket går upp till förångaren så där är jag nu 😑.

Mvh
Daniel
Hej, trist när det inte funkar.
Så här skrev Nibe till mig när jag frågade dem. Och det visade sig vara rätt svar. Funkade när reparatören bytte värmaren.
Hoppas du hittar felet.

Nibes svar:
"Det är med stor sannolikhet värmaren på förångaren som det är kortslutning i. Det görs en kontroll på den vid uppstart.

Det går att köra pannan utan fläkt (kompressorn stannar också), då blir det en ren elpanna."
 
  • Gilla
Drudde
  • Laddar…
J joeberg2000 skrev:
Hej, trist när det inte funkar.
Så här skrev Nibe till mig när jag frågade dem. Och det visade sig vara rätt svar. Funkade när reparatören bytte värmaren.
Hoppas du hittar felet.

Nibes svar:
"Det är med stor sannolikhet värmaren på förångaren som det är kortslutning i. Det görs en kontroll på den vid uppstart.

Det går att köra pannan utan fläkt (kompressorn stannar också), då blir det en ren elpanna."
Tack!

Ytterligare lite säker på det nu då 😊👍.

Försäkring tar allt och jag kommer nog få tag på elpatronerna idag 😊👍.

God helg!
/Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.