3 691 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Varför löser jordfelsbrytaren ut? - Är det normalt?
Sida 1 av 2
I vårt nybyggda hus har vi Schneiders infällda lamputtag (DCL) med krok i taken och av outgrundlig anledning är dessa nästan 12 cm i diameter (!). Uttagen bygger ner ca 6 mm från taket och pga den väl tilltagna diametern så är det många lampor (både äldre och nyare) som inte går att montera/hänga på dessa. Därför måste jag byta ut vissa av uttagen.
Jag påbörjade detta arbete igår och bytte två uttag. Givetvis bryter jag motsvarande automatsäkring innan jag skruvar loss uttagen och det är bara tre trådar i dosan så det kan inte bli enklare. Till min förvåning löser jordfelsbrytaren ut medan jag grejar med trådarna och det händer dessutom vid båda bytena (samma jordfelsbrytare men olika automatsäkringar).
Är det normalt och vad beror det i så fall på?
Jag har koll på grundprincipen för en jordfelsbrytare men jag hade inte väntat mig att den skulle lösa ut när automatsäkringen är bruten.
Jag påbörjade detta arbete igår och bytte två uttag. Givetvis bryter jag motsvarande automatsäkring innan jag skruvar loss uttagen och det är bara tre trådar i dosan så det kan inte bli enklare. Till min förvåning löser jordfelsbrytaren ut medan jag grejar med trådarna och det händer dessutom vid båda bytena (samma jordfelsbrytare men olika automatsäkringar).
Är det normalt och vad beror det i så fall på?
Jag har koll på grundprincipen för en jordfelsbrytare men jag hade inte väntat mig att den skulle lösa ut när automatsäkringen är bruten.
Den löser när nolla och jord blir hopkopplade, det bildas då en "smitväg" för strömmen till jordledaren, och jordfelsbrytaren löser.
Jag hittade den här förklaringen för ett tag sen och förstår varför jordfelsbrytaren löser ut, men nu har jag följdfrågor.
Jag har ägnat mig åt att byta uttagen emellanåt på kvällarna under en tid nu och jag försöker undvika kontakt mellan jord och nolla (så att jordfelsbrytaren löser ut). Dessvärre har det hänt flera gånger att jag inte tänker mig för och jordfelsbrytaren har nog löst ut 5-10 gånger vid det här laget.
Nu undrar jag om det här "sliter" på jordfelsbrytaren så att den lättare går sönder. I så fall, vad är det som slits (rent mekaniskt)?
Jag hittade den här gamla tråden på forumet och jag har löst ut min lika många gånger som frågeställaren. Ska jag vara orolig att den snart är förbrukad, eller är det mer ett "lotteri" om den överlever varje gång den löser ut?
I första svaret i tråden står det
Jag har ägnat mig åt att byta uttagen emellanåt på kvällarna under en tid nu och jag försöker undvika kontakt mellan jord och nolla (så att jordfelsbrytaren löser ut). Dessvärre har det hänt flera gånger att jag inte tänker mig för och jordfelsbrytaren har nog löst ut 5-10 gånger vid det här laget.
Nu undrar jag om det här "sliter" på jordfelsbrytaren så att den lättare går sönder. I så fall, vad är det som slits (rent mekaniskt)?
Jag hittade den här gamla tråden på forumet och jag har löst ut min lika många gånger som frågeställaren. Ska jag vara orolig att den snart är förbrukad, eller är det mer ett "lotteri" om den överlever varje gång den löser ut?
I första svaret i tråden står det
På vilket sätt påverkar detta slitaget och/eller risken att den går sönder?
Precis som Hempularen beskriver så kan jordfelsbrytare lösa ut om jord och nolla kopplas samman om lasten på övriga grupper är tillräckligt stor.
Gällande att jordfelsbrytaren slits så har jag inget hundraprocentigt svar. Jag har dock aldrig märkt att detta är ett problem och de flesta jordfelsbrytare ska enligt tillverkarens anvisningar motioneras 2 ggr/år. Med det intervallet skulle isåfall alla jordfelsbrytare vara utslitna efter några år. Jag skulle inte oroa mig men kontrollera funktionen 2 ggr om året genom att trycka på jordfelsbrytarens testknapp.
Gällande att jordfelsbrytaren slits så har jag inget hundraprocentigt svar. Jag har dock aldrig märkt att detta är ett problem och de flesta jordfelsbrytare ska enligt tillverkarens anvisningar motioneras 2 ggr/år. Med det intervallet skulle isåfall alla jordfelsbrytare vara utslitna efter några år. Jag skulle inte oroa mig men kontrollera funktionen 2 ggr om året genom att trycka på jordfelsbrytarens testknapp.
En jordfelsbrytare ska ju lösas ut genom att testa den så den är ju konstruerad för just det.
Testa din jordfelsbrytare minst två gånger per år, gärna oftare,
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ger-din-bostad/jordfelsbrytaren-din-sakerhet/
Testa din jordfelsbrytare minst två gånger per år, gärna oftare,
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ger-din-bostad/jordfelsbrytaren-din-sakerhet/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 484 inlägg
Det sägs att det sliter, och det gör det ju, men knappast så att det har betydelse. Enligt produktstandarden ska den provas 1000 gånger med en måttlig felström, i den härad som du utsatt JFBn för här. Om den ska klara 1000 cykler så kan du räkna med att tillverkarna ser till att den klarar dubbelt, minst.
Det man ska se upp med är ifall JFBn brutit kortslutningsströmmar. Det sliter hårt på kontakterna. Det är dock svårt att veta om den blivit utsatt för det.
Det man ska se upp med är ifall JFBn brutit kortslutningsströmmar. Det sliter hårt på kontakterna. Det är dock svårt att veta om den blivit utsatt för det.
Ja, jag har också ställt det i relation till testningen som ska göras två gågner om året och tänker att den därför rimligen inte kan slitas särskilt mycket av att lösa ut ett 10-tal gånger, men jag är osäker på hur jämförbart det är.
En som inte begrip nå större men litt.
Visst är det totala felströmmen i centralen/anläggningen som jordfelsbrytaren reagerar på 0.00003 kA för att vara moden, som Stockholmaren skulle sagt?
Säg att det finns en läckström i totala anläggningen på 0.000025 kA sen tidigare i anläggningen, och så tillförs 0.000005 kA... Bara genom att nudda vid t ex skyddsjord och nolledare...
Kanske inte genom induktion även om det i vissa fall är möjligt.
Då ska jordfelsbrytaren lösa ut.
Med det vill jag säga att det kanske redan finns en liten läckström, fast i en annan del av anläggningen.
Jordfelsbrytare ska lösa ut enligt det gamla sättet att ange ström, 30 mA.
Visst är det totala felströmmen i centralen/anläggningen som jordfelsbrytaren reagerar på 0.00003 kA för att vara moden, som Stockholmaren skulle sagt?
Säg att det finns en läckström i totala anläggningen på 0.000025 kA sen tidigare i anläggningen, och så tillförs 0.000005 kA... Bara genom att nudda vid t ex skyddsjord och nolledare...
Med det vill jag säga att det kanske redan finns en liten läckström, fast i en annan del av anläggningen.
Jag hoppas verkligen att inte folk börjar att använda kA som enhet för JFB, det gör det hela än mer ofattbart för gemene man. mA är ju en storhet som dom flesta greppar så det är ju en mycket bättre storhet.
Men vill man göra sig märkvärdig så förstår jag.
Men vill man göra sig märkvärdig så förstår jag.
Varför anger du inte det i MA???H Hybro skrev:En som inte begrip nå större men litt.
Eller kanske i TA
Jag tycker att tex 10kkr är ett uselt sätt att skriva 10 000:- Av samma anledning som #10.H Hybro skrev:
Man ska använda det folk förstår och kkr är nått som bara ett fåtal av befolkningen använder, kanske lika där bara av dom som vill verka lite mer insatta?