585 läst · 23 svar
585 läst
23 svar
Varför låter min ytterdörr som att det är storm utanför?
Hej, bor i en liten lägenhet med dörr mot loftgång. När dörren är stängd låter det som att det är världens storm utanför, men när jag öppnar dörren så blir det tyst och det är ingen storm utanför. Varför blir det så? Börjar bli galen på ljudet. Kan tilläggas att mitt fönster som också är mot loftet låter ett tjutande ljud.
Snälla hjälp en icke händig tjej 😭
Snälla hjälp en icke händig tjej 😭
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 590 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 590 inlägg
Är det så att du har frånluftsventilation, men inte tillräckligt mycket tilluft?
Tex, suger det på toaletten och i köket, men ventiler på väggar i sovrum/i fönster är stängda?
Tilluftsventiler ska vara öppna, annars dras luft genom springor, och det kan vissla om fönster och dörrar.
Tex, suger det på toaletten och i köket, men ventiler på väggar i sovrum/i fönster är stängda?
Tilluftsventiler ska vara öppna, annars dras luft genom springor, och det kan vissla om fönster och dörrar.
Har dessa (bifogat bild, vet ej vad som är vad). Vit i badrum , beige i sovrum. Båda är öppna. Och båda låter otroligt mycket när jag öppnar ett fönster/dörr.Karrock skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 590 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 590 inlägg
Ok.
Om de låter otroligt mycket kan man misstänka att det är frånluft (sug) i båda. Du kan öppna fönstret och hålla med handen, eller hålla upp en ruta dasspapper bredvid för att se om det suger eller blåser om dem. Om båda suger så är det meningen att luft ska komma in i lägenheten på något annat sätt, spaltventil på fönster tex. Leta vidare i så fall!
Du kommer nog behöva kontakta hyresvärd eller föreningen om det är orimligt högt flöde i ventilationen, men vi kan försöka hjälpa dig att beskriva problemet lite bättre först.
Om de låter otroligt mycket kan man misstänka att det är frånluft (sug) i båda. Du kan öppna fönstret och hålla med handen, eller hålla upp en ruta dasspapper bredvid för att se om det suger eller blåser om dem. Om båda suger så är det meningen att luft ska komma in i lägenheten på något annat sätt, spaltventil på fönster tex. Leta vidare i så fall!
Du kommer nog behöva kontakta hyresvärd eller föreningen om det är orimligt högt flöde i ventilationen, men vi kan försöka hjälpa dig att beskriva problemet lite bättre först.
Båda ventilerna sög pappret inåt (kraftigt) 😱 hittar inga andra ventiler eller spaltventiler i fönstret.Karrock skrev:Ok.
Hittar denna ”sak” som sitter i samma vägg som balkongväggen.
Bild 1 väggen inomhus. Bild 2 samma väg utomhus (balkong) på samma ställe som inomhus. Är det någon form av ventil?
Bästa svaret
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 590 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 590 inlägg
Där har du tilluften!
Det står öppna denna lucka vid byte av filter. Öppna den och kolla hur filtret ser ut.
Här är en broschyr: https://www.acticon.se/media/z0beer...ot-dragfri-ventilation-for-aldre-bostader.pdf
Vet inte om du ska stå för filter själv, men om den här grunkan kommer upp i avsedd funktion så bör antingen visslande i dörr och fönster upphöra (korrekt mängd frånluft) eller problemet kvarstå, möjligen mindre (för stort flöde på frånluft). I sådana fall behöver den som ansvarar för ventilationen hjälpa dig. Är det hyresrätt eller bostadsrätt?
Det står öppna denna lucka vid byte av filter. Öppna den och kolla hur filtret ser ut.
Här är en broschyr: https://www.acticon.se/media/z0beer...ot-dragfri-ventilation-for-aldre-bostader.pdf
Vet inte om du ska stå för filter själv, men om den här grunkan kommer upp i avsedd funktion så bör antingen visslande i dörr och fönster upphöra (korrekt mängd frånluft) eller problemet kvarstå, möjligen mindre (för stort flöde på frånluft). I sådana fall behöver den som ansvarar för ventilationen hjälpa dig. Är det hyresrätt eller bostadsrätt?
Det är en bostadsrätt! Blev iskallt nu när jag öppnade luckan. Hur ser jag om filtret ser bra ut? 🫨Karrock skrev:Där har du tilluften!
Här är en broschyr: [länk]
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 590 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 590 inlägg
Filtret är 18 år gammalt (blir ledsen när jag räknar ut det, 2006 som var alldeles nyss!)
Det skadar nog inte att byta oavsett om det stör funktionen. Du har ett nummer, det borde gå att söka på.
Skulle inte tro att det är tvättbart, ser ut som papp och häftklammer. Men härnånstans kan det vara läge att fråga en granne eller någon i styrelsen om man förväntas byta själv, om föreningen tillhandahåller filter, och om det går att få en kontrollmätning av flödet på ventilationen, eller åtminstone att någon kommer och lyssnar. Ljudet som stör dig är ju ljudet av kall luft som dras in och måste värmas, det kan finnas pengar att spara i att inte överventilera.
Det skadar nog inte att byta oavsett om det stör funktionen. Du har ett nummer, det borde gå att söka på.
Skulle inte tro att det är tvättbart, ser ut som papp och häftklammer. Men härnånstans kan det vara läge att fråga en granne eller någon i styrelsen om man förväntas byta själv, om föreningen tillhandahåller filter, och om det går att få en kontrollmätning av flödet på ventilationen, eller åtminstone att någon kommer och lyssnar. Ljudet som stör dig är ju ljudet av kall luft som dras in och måste värmas, det kan finnas pengar att spara i att inte överventilera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Står att tillverkningsdatum är 2006.. är inte det gammalt?J Jenniferstockholm skrev:
Galet!! Jag skrev till föreningen så som du föreslog (då låter jag lite kunnigare), tack för hjälpen! Uppdaterar tråden om hur det går 🙏🏻Karrock skrev:Filtret är 18 år gammalt (blir ledsen när jag räknar ut det, 2006 som var alldeles nyss!)
[bild]