Har en cirkulationspump ovanför vedpannan, det har börjat låta och jag undrar om den går att serva eller måste man byta. Om man nu skall byta ut den måste man tömma allt vatten till elementen som är kopplade till systemet, vi får även varmvatten när vi eldar. Flyttade in och den var på plats men jag har ingen aning om hur det fungerar
Ställ ner den ett snäpp på farten med vredet och prova om det fungera för att inte pannan blir för varm, kan bli mindre ljud. Sen har du du en avstängare strax ovanför pumpen. Skruvspåret ska stå på tvären, bäst är att ta en sexkantsnyckel i hålet och vrida, sitter en lika nedanför pumpen med. Då är pumpen fri och bara det som finns i pumpen rinner ut. Ett litet problm som kan bli att det s.k. ögat ( skruvspåret ) kan börja läcka om dom inte har vridits på många år. Går att akut få till det med, men ingen vacker syn.
Jag har tyvärr ingen aning vad det är för tryck eller vad kaviator är men det låter lite olika på de tre hastigheterna. Skall en sån här pump servas eller? är det någon del som kan smörjas. Tack för svar hur jag "isolerar" pumpen från systemet om det skulle behövas bytas.
Ni har ju vattenburen värme, är det en tank någonstans. Har nui något kärl på vinden, brukar vara isolerat och inspikat och ett rör ut på taket, då är det ett öppet system som det heter. Det blir att leta efter en manometer, ser ut så här och ska visa ca 1 barC Casita skrev:
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...M1cBP0liHR-AXO2tvGk-fgWk5DHZDukcaAjs6EALw_wcB
Finns det något exspasionskärl, ser ut så här
https://www.vvsochbad.se/flamco-exp...ARIsAOXVoUtmEvFvb0WloWvmhAdONTFEts4cXF3wukbPo
Börja med det här och kom tillbaka
Jo då det står en tank på vinden med isolering runt Thermia 918-serien. Jag får ta mig en titt på denJ jonaserik skrev:Ni har ju vattenburen värme, är det en tank någonstans. Har nui något kärl på vinden, brukar vara isolerat och inspikat och ett rör ut på taket, då är det ett öppet system som det heter. Det blir att leta efter en manometer, ser ut så här och ska visa ca 1 bar
[länk]
Finns det något exspasionskärl, ser ut så här
[länk]
Börja med det här och kom tillbaka
Den Thermian, var finns den, bredvid tanken eller. Det på vinden kanske är bortkopplat, kn knske ses om det finns kapade rör i taket , 2 st ska det då vara. Och kanske ett rör som sticker ut på taket. Inget ovanligt att kärl på vinden blir kvar om ett nytt sätt vid panna/tank
EDIT kan du ta foton på hur det ser ut vid tanken.
har faktisk aldrig fyllt på. Ägaren innan gick bort och när vi köpte huset fanns nästan ingen information om något. Hade en kille här en gång som kollade systemet för jag tänkte att det skulle vara bra med glykol i så det inte fryser om man inte är hemma. Tagit test och det finns inte glykol i men jag har inte gjort det än eftersom någon alltid varit hemma. I samband med besöket kom inte dessa frågor upp och tyvärr har jag inte helt koll på hur det funkar. Jag får helt enkelt ta på mig dektektivglasögonen. Mycket möjligt att jag får ta hit någon men det är alltid bra att ha en förståelse för hur det fungerar överlag.useless skrev:
ska fråga grannen som jag vet eldar med vet men jag vet inte om det går ut till deras element. Pappa är rätt duktig men han bor på andra sidan landet. Det är inte akut och har jag ställt upp c-pumpens hastighet ett snäpp och då låte det mindre. Jag uppskattar verkligen all input jag har fåttJ jonaserik skrev:
en ritning jag fick av rör-killen. Får kolla när jag kommer hemJ jonaserik skrev:Den Thermian, var finns den, bredvid tanken eller. Det på vinden kanske är bortkopplat, kn knske ses om det finns kapade rör i taket , 2 st ska det då vara. Och kanske ett rör som sticker ut på taket. Inget ovanligt att kärl på vinden blir kvar om ett nytt sätt vid panna/tank
Eldar grannen med ved, i en panna så hittar denna alla dom delar som frågas efter, enligt nedan.C Casita skrev:
Exspansionskärl , öppet eller slutet system, manometer, avtappning vatten, påfyllning vatten, reglering av värme till huset, Avstängning före och efter pumpen, samt det med ljud från pumpen. Det med ljud kan vara att det är dåligt med vatten i värmesystemet. Lycka till och återkom, vad resultattet blev. Så det blir en nolla i din tråd här på forumet.