Igår kväll började det larma med korta signaler i badrummet. Vet inte varifrån ljudet kom men det hördes i området kring ena ventilen i taket. Samtidigt rann det vatten i golvbrunnen precis strax under golvet ner i golvbrunnen. Jag plockade ur hela vattenlåset och då slutade det.
Alla jag frågat har absolut ingen aning. Någon som har någon ledtråd här kanske?
Huset/ brf med en lägenhet uppe och en nere är byggt i början av 90-talet.

Ta en bild på vart vattnet rann så får vi kika!

• Gilla
Lottie L
  • Laddar…
Det sitter inte ventiler med automatik på inkommande vatten i lägenheterna och som ska känna av om det ev. har uppstått läcka, dvs det rinner konstant vatten under en längre tid? Sådana system brukar ha en varningssignal samtidigt som de stänger av inkommande vatten, men de jag träffat på har då också behövt återställas,
Kan det vara så hos er och i kombination att grannens avlopp är sammanbyggt med det ni har i badrummet?
Och det kan ju vara så att grannen har satt in en sådan avstängning och det var deras larm som hördes.

Här rann vattnet ner

• Golvbrunn med avtagna delar och en pil som markerar var vattnet rann ner, omgiven av kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndersS skrev:
Det sitter inte ventiler med automatik på inkommande vatten i lägenheterna och som ska känna av om det ev. har uppstått läcka, dvs det rinner konstant vatten under en längre tid? Sådana system brukar ha en varningssignal samtidigt som de stänger av inkommande vatten, men de jag träffat på har då också behövt återställas,
Kan det vara så hos er och i kombination att grannens avlopp är sammanbyggt med det ni har i badrummet?
Och det kan ju vara så att grannen har satt in en sådan avstängning och det var deras larm som hördes.
Tack! Ska höra med grannen👍

Hade ni själva använt duschen senaste timmen? Det kan komma in rätt mycket vatten mellan kakel och tätskikt som sedan rinner mot golvbrunnen om fallet är rätt. Då vattnet verkligen bör komma på insidan tätskikt om du kan se det i brunnen måste det ju nästan vara eget vatten annars borde det vara kvar på utsidan och du skulle inte sett det. Undantaget är väl om det rinner ner från taket.

L Lottie L skrev:
Tack! Ska höra med grannen👍
Då är det troligtvis inte något vattenlarm enligt din bild, Mera troligt något annat larm hos granne som hörs i ventilationssystemet finns ju brandvarnare som larmar för låg batterinivå, ugn/micro som indikerar färdig, någon satt timer, osv.

T TypRätt skrev:
Hade ni själva använt duschen senaste timmen? Det kan komma in rätt mycket vatten mellan kakel och tätskikt som sedan rinner mot golvbrunnen om fallet är rätt. Då vattnet verkligen bör komma på insidan tätskikt om du kan se det i brunnen måste det ju nästan vara eget vatten annars borde det vara kvar på utsidan och du skulle inte sett det. Undantaget är väl om det rinner ner från taket.
nej inte använt den senaste två dygnen…

• Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då är det troligtvis inte något vattenlarm enligt din bild, Mera troligt något annat larm hos granne som hörs i ventilationssystemet finns ju brandvarnare som larmar för låg batterinivå, ugn/micro som indikerar färdig, någon satt timer, osv.
grannen sa att det inte hördes

men det var så tydligt att det larmade och rann vatten samtidigt och så fort jag lyfte ur vattenlåset slutade det? Sedan dess ingenting

Rann det så mycket vatten att det skvalade i brunnen eller vad fick dig att kolla i just golvbrunnen när signalen kom från taket?
Sen blir jag lite nyfiken på varför ytan ovanför pilen är inklonad från den nedre delen av bilden?
Öppen golvbrunn med orange pil som pekar mot en markerad yta på golvet, bredvid texten "Härifrån rann vattnet ner".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Ja det skvalade.
Det är bara lite suddigt i fotot🙃

Låter märkligt att det kom så mycket vatten om det var två dygn sedan ni använde duschen. Har ni tvättmaskin i samma rum?

Centano Centano skrev:
Rann det så mycket vatten att det skvalade i brunnen eller vad fick dig att kolla i just golvbrunnen när signalen kom från taket?
Sen blir jag lite nyfiken på varför ytan ovanför pilen är inklonad från den nedre delen av bilden?
[bild]
Kan det vara så att det döljer sig ett stort hål bakom kloningen? :/

L Lottie L skrev:
Ja det skvalade.
Det är bara lite suddigt i fotot🙃
Vadå suddigt i fotot? Bilden är ju uppenbart manipulerad...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.