Det är intressant, silikat ska ju vara genomsläpplig. Jag har målat yttervägg med nån "putsfärg" som inte är sikikat men som står som genomsläpplig och kan målas på andra färger. Den stod som för utomhusbruk, men efter samtal till färgtillverkaren var det inga gifter i den men den var inte testad som innefärg så i sovrum mm rekommenderade han den inte. Jag tror att om man målar många lager med sådan här "putsfärg" så kommer den tillslut täppa till väggen och man riskerar att få fukt i väggen som inte torkar ut, som blir färgsläpp och liknande.
Det kan vara skitsvårt få bort gammal färg från vägg, om man inte har proffsutrustning. Är det ett källarförråd så tror jag vägen fram kan vara putsfärg. Annars är givetvis bra dränering och riktig silikatfärg rätt väg, men ibland inte värd att lägga så mycket tid/energi/pengar som krävs. Viktigast är nog att undvika vanligt spackel och "plastfärg" som då ofta släpper med bubblor och mögel. Färgaffärer som säger att om väggen bara är rätt dränerad och säljer på vanlig färg tycker jag gör fel, det är inte ett pragmatiskt sätt att tänka.