Vilken lösning föredrar du?

  • Antal röster
    260
R Rejäl skrev:
Jo flera kommuner kräver vask, jag själv fick inte igenom köksö utan vask..

[länk]
Gäller inte detta bara nybyggnation? Att renovera kök i en villa och därmed flytta om inredningen brukar inte vara bygglovspliktigt
 
R
S saltis99 skrev:
Gäller inte detta bara nybyggnation? Att renovera kök i en villa och därmed flytta om inredningen brukar inte vara bygglovspliktigt
Jo så är det det är ju ingen som har koll om man eftermonterat detta..
 
S saltis99 skrev:
Det där andra slasket vill du undvika. Antingen är det disk (= i hon) eller något annat (= behöver inte någon diskho). Men vi tycker olika. Skulle dock aldrig byta till två mimdre hoar.
Självklart, vill undvika att det blandas med disk.
Japp skulle aldrig heller välja 1 ho.
 
S saltis99 skrev:
Gäller inte detta bara nybyggnation? Att renovera kök i en villa och därmed flytta om inredningen brukar inte vara bygglovspliktigt
Egentligen är det väl bygglov på en förändring från befintligt bygglov
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Egentligen är det väl bygglov på en förändring från befintligt bygglov
Gäller väl ändring av fastighetens funktion och/eller tillbyggnad, inte detaljer i planlösningen.
 
H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi står i startgroparna för en välbehövlig och total köksrenovering men står och väger mellan på två alternativ som jag gärna skulle ta in era synpunkter på. Visst, behov, smak och önskemål är individuellt men ibland kommer kloka tankar fram när man tänker annorlunda. Så jag skulle gärna ta er input på vad ni skulle gjort/gjort annorlunda och om ni har/har haft något liknande vad ni störde er på/var nöjda med. Och såklart, föredrar ni alternativ 1 eller 2?

Förutsättningar: Vi har idag ett slitet och kasst planerat L-kök utan köksö så bägge alternativen är nya för oss. Kök och matplats på ca 25 m2, fönster i tre riktningar, väster, norr och öster. Fri placering av allt så som spis, vent, va osv. En central yta i hemmet där det spenderas mycket tid, både för umgänge och matlagning. Inte ovanligt med middagar med 8-10 personer.

Alt 1
[bild][bild]

Alt 2
[bild][bild]
Alt 2. Bättre m diskbänk i närheten av spis.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Jag föredrar alt. 2 då kylen blockerar vägen i alt. 1. och vägen från diskmaskin till vitrinskåp är lång i alt. 1.

Jag tror att du vill ha fler skåp i köket. Skåp över spisen kan du tex. lägga till. Möjligen ersätta vitrinskåpet med skafferi och ha vitrinskåpet med glas på båda sidor, hängande över köksön.

Notera att jag inte vet hur stor familjen som bor där är eller om huset har annat skafferi eller källare.
 
S saltis99 skrev:
Gäller väl ändring av fastighetens funktion och/eller tillbyggnad, inte detaljer i planlösningen.
Planlösningen påverkar fastighetens funktion, tillgänglighetsanpassning och som här då häll och ho över samma yta.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Planlösningen påverkar fastighetens funktion, tillgänglighetsanpassning och som här då häll och ho över samma yta.
Nej, det är ingen skillnad i funktion i lagens mening. Det är fortfarande en bostadsfastighet. Funktionen i en fastighet handlar om ändamålet, d v s bostad / industri / handel etc.

Att bygga om ett kök kräver inte bygglov. Att flytta ett kök till ett annat rum kan i vissa fall kräva bygganmälan, men inte bygglov.
https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/andra-inomhus/flytta-kok-eller-badrum/
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker spis i köksön är en riktigt dålig idé. Jag står och pillar vid spisen ganska kort tid och mer tid är på förberedelse, sallad och så. Sen används köksök som uppställningsyta/buffebänk så jag tycker det är trevligare med en ren, tom yta. Och slippa köksfläkten i mitten av rummet
Fläkten ska sitta i hällen i så fall 😉
 
H
H Hans G2 skrev:
Tack för input!
På skissen är det en 80-ho med en större del stor nog att diska hela vanliga plåtar samt en mindre del för skölj osv. Vi funderade på om man ville ha en ho med två lika stora delar eller en större och en mindre. Föredrar du två lika eller plats nog för plåt? Och hur bred är lagom om 80 inte räcker? 🤔
Vi har testat 2 lika breda hoar (80 skåp), en stor och en liten ho (80 skåp) samt en enda stor ho (60 skåp). Inte varit helt nöjda med någon variant även fast av dessa 3 så är 2 lika breda den varianten som vi störde oss minst på. Nu när det är dags för nytt kök så ska vi testa 2 lika stora hoar i 80 skåp men där mellanväggen är nedsänkt. Så får vi se om detta blir vår favorit, såg praktiskt ut när vi tittade på den hos köksleverantören. Kanske kan vara något för er att titta på också? 🤔

DI Combo 3434 dubbla diskhoar i rostfritt stål med nedsänkt mellanvägg. Art.nr: 28403.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hans G2 skrev:
Tack för input!
På skissen är det en 80-ho med en större del stor nog att diska hela vanliga plåtar samt en mindre del för skölj osv. Vi funderade på om man ville ha en ho med två lika stora delar eller en större och en mindre. Föredrar du två lika eller plats nog för plåt? Och hur bred är lagom om 80 inte räcker? 🤔
Är det något som märks i den här tråden så är det hur individuellt det är med hur man vill ha det i ett kök.
Vi har numera stor+liten ho och jag personligen gillar det. Gott om plats att ösa ner all disk eller en hel plåt samtidigt som det går att hälla av grejor vid sidan av i den lilla. Sedan finns det dom som inte arbetar så i köket och då passar det inte.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
N Niklas401 skrev:
Fläkten ska sitta i hällen i så fall 😉
I min värld talar alla fysikens lagar emot att en sådan fläkt kan vara effektiv.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
I min värld talar alla fysikens lagar emot att en sådan fläkt kan vara effektiv.
Finns dom med fast hål i hällen och de som fälls upp. Blir ju lite trixigare med luftflödet om det är öppet åt alla håll
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
I min värld talar alla fysikens lagar emot att en sådan fläkt kan vara effektiv.
Alla? 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.