3 894 läst · 30 svar
4k läst
30 svar
Varför inbyggnadsugn eller inte?
Vi har inbyggnadsugn, men satte den under spishällen. Bästa av flera världar. Slipper skarven mellan spis och bänk, mer estetiskt tilltalande samt eventuellt os går direkt till fläktkåpan ovanför. Slösar heller inte bort ett högskåp på arrangemanget (främsta drivkraften för oss).
Nackdelen är väl att inte ha ugnen i bättre arbetshöjd, men det stör mig egentligen inte.
Nackdelen är väl att inte ha ugnen i bättre arbetshöjd, men det stör mig egentligen inte.
Det med höjden gäller ju framförallt om man köper en micro där luckan öppnas neråt! Är man lite kort i rocken och ska upp 150 cm upp kan det bli svårt.Jiji skrev:
Det ska dock sägas att det är mycket lättare att skicka in en tung plåt om ugnen är under hällen än i ett högskåp. Så jag vet inte riktigt om det är så mycket sämre arbetshöjd.tensiden skrev:Vi har inbyggnadsugn, men satte den under spishällen. Bästa av flera världar. Slipper skarven mellan spis och bänk, mer estetiskt tilltalande samt eventuellt os går direkt till fläktkåpan ovanför. Slösar heller inte bort ett högskåp på arrangemanget (främsta drivkraften för oss).
Så om du har en tung plåt med mycket mat på uppe arbetsbänken så tycker du att det är lättare att lyfta upp plåten bocka sig ner och stoppa in den istället för att lyfta upp den och stoppa in den rakt fram??O Ossian K Olsson skrev:
Min ugn i högskåpet är ju i perfekt höjd så man slipper bocka sig vilket är dom flestas åsikt om bra arbetshöjd
Vår mikro sitter ca 140 cm upp och när barnen var små var det besvärligt för dem med mat i huvudhöjd. Nu när de är vuxna är det jag som har problem då jag inte längre kan göra saker där jag har händerna över brösthöjd.O Ossian K Olsson skrev:
I vårt andra hus har vi mikron på en bänk och det är mycket bättre.
Nä, sant. Jag har aldrig haft ugnen i högskåp så jag kan inte uttala mig fullt ut om vad som är "bäst".O Ossian K Olsson skrev:
Men samtidigt, det är inte så att jag är i ugnen och härjar med plåtar och annat så ofta att jag upplever det som ett problem. Då hade problemet med minskad bänkyta pga ett extra högskåp för ugnen varit ett större problem. Man kan aldrig få tillräckligt med bänkyta i ett kök.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 989 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 989 inlägg
Var det länge sen?F Fideliox skrev:
Vare sig vår eller vänners induktionshällar/spisar är väldigt högljudda, även om det förekommer ett svagt surrande ljud när man ställer in väldigt hög effekt, vilket man bara använder under någon minut eller så.
Nä men mestadels ikea tror jag, är kanske billigt av en anledning.BirgitS skrev:
Vi har bara dålig uppfattning av Ikea. Från den billigaste till den dyraste med inbyggd fläkt.F Fideliox skrev:
Siemens eller Bosch har dock aldrig varit några problem. Därför fick vi reklamera vår Fördelaktig tror jag den heter och sitter nu med en Siemens som vi är mkt nöjda med.