Inbyggnadsugn eller inte?
Jag står i valet och kvalet nu när jag ska flytta och göra ett nytt kök om man ska ha inbyggnadsugn eller inte.
En del säger att det är det bästa som hänt med den höjden, en del säger att det är kass pga svårt att rengöra.
En del säger att ”vanliga spisar” fungerar bättre och en del säger att det inte är någon skillnad.
En del säger att induktionshällen är stålande och en del säger att man verkligen måste kolla att alla plattor kan användas samtidigt.
Köket är inte superstora så är det då värt med inbyggnadsugn och micro och bli av med ett skåp eller inte?
Vad säger ni som valt det ena eller det andra?
Varför valde ni inbyggnadsugn och vad är för och nackdelar?
Och ni som valde vanlig spis varför valde ni det?
Jag har idag en vanlig spis med varmluft och inte induktionshäll 😊
 
Är det en lägenhet, så ta en fullvuxen spis med kanske häll/induktion, det är enklast utan att börja med att ta hål i en skiva för en häll. En micro kan ställas på en bänk eller som andra har gjort i ett skåp.
 
  • Gilla
Kirapira
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det en lägenhet, så ta en fullvuxen spis med kanske häll/induktion, det är enklast utan att börja med att ta hål i en skiva för en häll. En micro kan ställas på en bänk eller som andra har gjort i ett skåp.
Det är bostadsrätt och den har inbyggnadsugn som fungerar som sitter i ett skåp och en induktionshäll som inte fungerar.
Men iom att stommar och luckor ska bytas så planerar jag hur jag vill ha köket, därav frågan.
 
Då har du redan halva köket och får ta ställning hur du/ni vill ha det med bänkskivan. Infälld häll och behålla ugnen under eller köpa en ny fullvuxen spis med ugn.
 
  • Gilla
DrKnowLittlemore och 1 till
  • Laddar…
Jag står mig nått ofantligt på vår traditionella spis, så den kommer bli utbytt när jag får en anledning till det.

Slippa skarven mellan bänkskiva och spis är en del. Den andra är att man kan byta ut var del för sig istället för att behöva byta ut ugnen för att hällen går sönder.
 
  • Gilla
nordicfunk och 1 till
  • Laddar…
Med häll nedsänkt i skiva så slipper man springor mellan hel spis om omgivande bänkskivor där det trillar ner diverse spill. Lite snyggare med häll och inbyggd ugn. Induktion kan man få i båda alternativen så funktionen i stort lär inte skilja. Det är inte den viktigaste frågan i köket tycker jag. Välj induktion i vilket fall som.
 
  • Gilla
Kirapira
  • Laddar…
En fördel med att ha ugn i spisen är att den då hamnar under köksfläkten. Vi har inbyggnadsugn idag och det luktar i hela huset om man tex gör en gratäng…
 
  • Gilla
Allman och 3 till
  • Laddar…
Vår inbyggnadsugn är placerad under hällen så fläkten fungerar på samma sätt som med en hel spis.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då har du redan halva köket och får ta ställning hur du/ni vill ha det med bänkskivan. Infälld häll och behålla ugnen under eller köpa en ny fullvuxen spis med ugn.
Precis, det är därför jag frågade om för och nackdelar 😊
 
Det var ända kravet mitt ex hade att ugnen skulle upp i höjd när vi bytte kök för många år sen.
Har inte ångrat det och även köken efter det har ugnen hamnat uppe.
Har man dessutom självrengörande ugn så är det bara trycka igång programmet och torka väck dammet när rengöringen är klar.
Sen tar den ju inte mer plats, utrymmet är ju detsamma bara flyttad inom köket.
Sen vill jag slå ett slag för ugn kombinerat med micro.
Har både en vanlig ugn och en kombinerad.
Perfekt med två ugnar vid större fester eller att bara värma den lilla ugnen om man är själv:)
Vissa säger att en kombi ugn är sämre men definitivt inte något jag märkt av på lite dyrare maskiner.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Min uppfattning. Är att det är lättare att få enheter med bra effekt vid lösa enheter. Jag har tex 2 fas till häll samt 16a till varje ugn. Många integrerade spisar när jag letade hade svårt att lösa det. Merparten la en fas till häll och en till ugn. Dessutom skitsvårt att utreda oga otydlig information. Med det sagt hänger det ju även på vad du kan få fram för el i ditt kök.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det var ända kravet mitt ex hade att ugnen skulle upp i höjd när vi bytte kök för många år sen.
Har inte ångrat det och även köken efter det har ugnen hamnat uppe.
Har man dessutom självrengörande ugn så är det bara trycka igång programmet och torka väck dammet när rengöringen är klar.
Sen tar den ju inte mer plats, utrymmet är ju detsamma bara flyttad inom köket.
Sen vill jag slå ett slag för ugn kombinerat med micro.
Har både en vanlig ugn och en kombinerad.
Perfekt med två ugnar vid större fester eller att bara värma den lilla ugnen om man är själv:)
Vissa säger att en kombi ugn är sämre men definitivt inte något jag märkt av på lite dyrare maskiner.
Nu är det en platsfråga, men vi skrotade vår kombinerade när den la av. Vi har 2 ugnar där håller jag med, ovärderlig. Men vi hamnade ofta i att man ville micra men då var ugnen igång. Nu har vi gott om plats, och utökade med en inbyggnadsmikro. Har man inte plats så håller jag dock med. Men det förutsätter åtminstonde att man har 2 ugnar. Kombi micro med en ugn hade jag aldrig gjort.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det var ända kravet mitt ex hade att ugnen skulle upp i höjd när vi bytte kök för många år sen.
Har inte ångrat det och även köken efter det har ugnen hamnat uppe.
Har man dessutom självrengörande ugn så är det bara trycka igång programmet och torka väck dammet när rengöringen är klar.
Sen tar den ju inte mer plats, utrymmet är ju detsamma bara flyttad inom köket.
Sen vill jag slå ett slag för ugn kombinerat med micro.
Har både en vanlig ugn och en kombinerad.
Perfekt med två ugnar vid större fester eller att bara värma den lilla ugnen om man är själv:)
Vissa säger att en kombi ugn är sämre men definitivt inte något jag märkt av på lite dyrare maskiner.
Jag tyckte nog inte ugnen var sämre. Däremot micron. Nu köpte vi en premium micro (siemens iq700), som var lika dyr som en fullgod ugn. Var tvungen för att matcha😅. Men missade en del använda kombiprogram. Vad som däremot gjort skillnad var att gp från compact ugn till fullstorlek. Hade 2 compact, men bytte sp vi idag har en compact och en fullstor. Den compact som är kvar var vår primära. Den används numera väldigt sällan.
Jag slår dock ett slag för sous vide funktion.
 
O
K Kirapira skrev:
Inbyggnadsugn eller inte?
Jag står i valet och kvalet nu när jag ska flytta och göra ett nytt kök om man ska ha inbyggnadsugn eller inte.
En del säger att det är det bästa som hänt med den höjden, en del säger att det är kass pga svårt att rengöra.
En del säger att ”vanliga spisar” fungerar bättre och en del säger att det inte är någon skillnad.
En del säger att induktionshällen är stålande och en del säger att man verkligen måste kolla att alla plattor kan användas samtidigt.
Köket är inte superstora så är det då värt med inbyggnadsugn och micro och bli av med ett skåp eller inte?
Vad säger ni som valt det ena eller det andra?
Varför valde ni inbyggnadsugn och vad är för och nackdelar?
Och ni som valde vanlig spis varför valde ni det?
Jag har idag en vanlig spis med varmluft och inte induktionshäll 😊
Jag håller på att bygga kök nu. Vi har spis nu men kör på häll+ inbyggnadsugn i det nya köket där ugnen sätts ca 88 cm upp från golvet.

Jag gillar främst att ugnen kommer upp. Men jag tycker också det är beroende på vart den inbyggda ugnen hamnar. Det får inte bli för långt från bänken tex när man ska lyfta ut en form/plåt.

Jag hade nog likagärna kunnat köra på en spis till, det föll nog främst på sambons vilja att få upp ugnen samt att vi tyckte spisarna var fula.

Gällande micro så kan jag inte för mitt liv förstå hur en jäkla inbyggnadsmicro kostar 10000 kr men det blir en sån ändå för ”det blir snyggast”..
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag håller på att bygga kök nu. Vi har spis nu men kör på häll+ inbyggnadsugn i det nya köket där ugnen sätts ca 88 cm upp från golvet.

Jag gillar främst att ugnen kommer upp. Men jag tycker också det är beroende på vart den inbyggda ugnen hamnar. Det får inte bli för långt från bänken tex när man ska lyfta ut en form/plåt.

Jag hade nog likagärna kunnat köra på en spis till, det föll nog främst på sambons vilja att få upp ugnen samt att vi tyckte spisarna var fula.

Gällande micro så kan jag inte för mitt liv förstå hur en jäkla inbyggnadsmicro kostar 10000 kr men det blir en sån ändå för ”det blir snyggast”..
Du svarade på din egen fråga gällande inbyggnadsmicron.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.