817 098 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Vetenskapen kan vara kall och hård. Kan även informera dig att vi är däggdjur och det enda syftet med att leva på denna planeten är så att vi kan fortplanta oss (asså inte du och jag, tack och lov) så att arten kan fortsätta leva på planeten tills något utplåna allt mänskligt liv. ...och så småningom så kommer solen sluka upp Jorden och allt kommer bli till aska och det som varit kommer vara glömt som ett ögonblick i en evig historia.S skogaliten skrev:
Känns som att jag stångar huvudet i en vägg, men ett sista försök.T Texan skrev:Var du inte medicinskt kunnig eller jobbade inom vården? Du vet väl att du kan smitta andra fast du är vaccinerad? Du kan alltså orsaka någon annas död för att du är på jobbet och göra det du utbildat dig till att göra. Ja det var kanske inte så bra att först säga att alla ovaccinerade praktikanter måste testas varje dag och sen inte göra det. Förstår inte hur det ansvaret kan läggas på en 16-åring eller en förälder till ett barn som inte vaccinerats?
Risken att smitta någon är avsevärt mycket mindre om man är vaccinerad. Innan omikron kom i december var den ännu lägre än vad den är just nu.
Om man inte är vaccinerad fanns och finns det riktlinjer att förhålla sig till. Jag har ännu inte sett en tonåring som följer dessa (och knappt äldre heller för den delen).
Arbetar man med sköra individer är det av största vikt att minska risken för covid. Tyvärr går det inte att helt säkerställa att smittspridning inte förekommer, men man måste göra allt för att minska risken. Att vaccinera personal är en sådan försiktighetsåtgärd.
Man kan absolut smitta andra fast man är vaccinerad, men risken att man gör det är mycket mindre. Detta gällde ännu mer fram till v 50 i fjol, men jag tar för givet att en 16-åring inte praktiserar under jullovet så vi kan lämna omikron-komplikationerna därhän. Under större delen av höstterminen var vaccination ett gott skydd mot att smittas och att därefter föra smittan vidare. Är det SÅ svårt att förstå?
Jag skulle likställa det med att köra bil med passagerare utan bälte. För det mesta går det bra men skulle det ske en olycka blir det skit. Inte bara för att passagerare kan dö och den som körde är ansvarig, utan också för att man vet att man inte vidtagit alla säkerhetsåtgärder man kunde.
Jag förstår att det finns många skäl att bagatellisera eller komma med argument för att frånta en själv eller en anhörig ansvaret. Man kan göra olika val i livet, valen man gör kan få olika konsekvenser. Men när man gör valen måste man också vara beredd på att ta ansvar för sina val och inte komma med undanflykter.
Är man 16 är man stor nog att förstå vad ens val kan leda till, däremot är inte konsekvenstänket utvecklat. Det är där vi föräldrar måste hjälpa till.
Vilken ideologi är det du bekänner dig till?S DanielF skrev:Vetenskapen kan vara kall och hård. Kan även informera dig att vi är däggdjur och det enda syftet med att leva på denna planeten är så att vi kan fortplanta oss (asså inte du och jag, tack och lov) så att arten kan fortsätta leva på planeten tills något utplåna allt mänskligt liv. ...och så småningom så kommer solen sluka upp Jorden och allt kommer bli till aska och det som varit kommer vara glömt som ett ögonblick i en evig historia.
Din kontakt med vetenskapen är ytterst begränsad..... GäspS DanielF skrev:Vetenskapen kan vara kall och hård. Kan även informera dig att vi är däggdjur och det enda syftet med att leva på denna planeten är så att vi kan fortplanta oss (asså inte du och jag, tack och lov) så att arten kan fortsätta leva på planeten tills något utplåna allt mänskligt liv. ...och så småningom så kommer solen sluka upp Jorden och allt kommer bli till aska och det som varit kommer vara glömt som ett ögonblick i en evig historia.
Att vara smittfri är väl ändå det avgörande i frågan. Det är alltså inte avgörande om man är vaccinerad eller inte. Citerat från en kommentar i DN "Vi har ett antal olika tillfällen de senaste månaderna sett exempel i media (vårdhem i Överkalix SVT nyheter, Norrbotten, 1 oktober, 2021, 8 dödsfall samt julbord i Oslo Sveriges Radio, TT, 16 DECEMBER 2021, 98% vaccinerade ändå 111 av 120 smittade) där det tydligt skett sjukdomsöverföring från vaccinerade till andra." Jag ber dig med detta att sluta skuldbelägga ovaccinerade!KristinaRT skrev:Man kan absolut smitta andra fast man är vaccinerad, men risken att man gör det är mycket mindre. Detta gällde ännu mer fram till v 50 i fjol, men jag tar för givet att en 16-åring inte praktiserar under jullovet så vi kan lämna omikron-komplikationerna därhän. Under större delen av höstterminen var vaccination ett gott skydd mot att smittas och att därefter föra smittan vidare. Är det SÅ svårt att förstå?
Jaja... säger han som argumenterat med mig i 40min om att jag ska svara på din "media-fråga" som du troligen ville att användaren LiteForce skulle svara på. Du är så yr i bollen att du börjat blanda ihop vem du bråkar med.K Klacken skrev:
Se inlägg #12097
För min del bryr jag mig inte ett smack om du eller din dotter är vaccinerade. Det är helt och hållet era egna val, och jag hoppas verkligen att besluten är fattade på saklig och välinformerad grund, efter att noga ha vägt fördelar mot nackdelar.T Texan skrev:Att vara smittfri är väl ändå det avgörande i frågan. Det är alltså inte avgörande om man är vaccinerad eller inte. Citerat från en kommentar i DN "Vi har ett antal olika tillfällen de senaste månaderna sett exempel i media (vårdhem i Överkalix SVT nyheter, Norrbotten, 1 oktober, 2021, 8 dödsfall samt julbord i Oslo Sveriges Radio, TT, 16 DECEMBER 2021, 98% vaccinerade ändå 111 av 120 smittade) där det tydligt skett sjukdomsöverföring från vaccinerade till andra." Jag ber dig med detta att sluta skuldbelägga ovaccinerade!
Däremot hamnar det på mitt bord när ovaccinerade smittas och tar upp vårdplatser. När planerade operationer ställs in och sjukvårdspersonal tvingas jobba varannan helg. Det blir mitt problem när de sköra personerna som smittats på sitt boende kommer in och behöver sjukhusvård. Och det blir personligt när vänners anhöriga har dött och dör i covid eftersom personal på deras boenden smittade dem. När man träffar patienter som sagt upp sin hemtjänst för de inte vågar ha folk med okänd vaccinationsstatus hos sig fast de verkligen behöver det och trillar, svälter eller övermedicinerar hemma utan hemtjänst.
Men jag ger ALLA, oavsett vaccinationsstatus den vård de behöver och skulle aldrig drömma om att tycka det var OK med tvångsvaccination.
Man får fatta egna beslut i Sverige, föräldrar får tom fatta beslut för sina barns räkning. Men man får också vara beredd att det kan ha vissa konsekvenser.
När man som vårdpersonal har levt med covid och allt det för med sig så länge, är på utmattningens brant, har förlorat många kollegor till utmattning och sjukskrivning och när man vet att belastningen hade varit väldigt mycket mindre om sjukhuset inte fyllts med ovaccinerade får msn ett unikt perspektiv.
Att du då ber mig sluta skuldbelägga ovaccinerade och verkar tycka att det är diskriminerande att det finns speciella riktlinjer för ovaccinerade - det känns helt ärligt som att du först skrattar mig och övriga sjukvårdsanställa rakt i ansiktet och sedan ger oss en rejäl käftsmäll.
Jag skall absolut försöka att inte skuldbelägga ovaccinerade. Hoppas du då kan försöka se VÅR verklighet, och försöka förstå vilka konsekvenser VI upplever av ditt (och andras) fria vaccinationsval.
Tack! Men det blev väl sådär med "förstå vilka konsekvenser VI upplever av ditt (och andras) fria vaccinationsval"! Känns som det kom ett litet skuldbeläggande ändå...KristinaRT skrev:
Jag förstår att det inte är lätt för er som jobbar inom vården, min sambo jobbar som sjukgymnast.
Det blir bara så tråkigt när vi pratar om samma sak men på så olika sätt. Vi vill alla samma sak men vi vill tackla det på lite olika vis. Tyvärr är det bara ett rätt i Sverige och världen och det är att alla ska vaccineras oavsett tidigare genomgången covid infektion, PCR, anti-gen, T-celler, etc.