816 897 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det betyder nog vad det står. Vad det innebär står på Läkemedelsverkets webplats.MaxHugo skrev:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/...accin-mot-covid-19-pfizer-biontech#hmainbody6
Inga vaccin mot covid-19 har nödgodkänts av EU. Det är helt riktigt.
Vem har definierat det fattingdomsmåttet, och hur relaterar det till andra mått? Det kan vara lite missvisande att ange måttet i svenska kronor. Man kan tro att det handlar om vad man kan köpa för pengarna i Sverige.S DanielF skrev:Skulle du läst vad jag hänvisade som källa så skulle du vetat.
Det är uppenbart att du inte ens vet vad du pratar om...
"I USA går gränsen för fattigdom vid en årsinkomst på motsvarande omkring 150 000 kronor för en familj på fyra personer."
"Barn som lever i fattigdom i USA ökade med en miljon under år 2010. Enligt ny befolkningsstatistik lever drygt 20 procent, eller mer än ett av fem amerikanska barn, under fattigdomsgränsen.
Det motsvarar nästan 16 miljoner barn."
"Den totala andelen barn och vuxna som lever under fattigdomsgränsen i USA är nu drygt 15 procent."
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Men när Trump förenklade sitt språk till att man skulle spruta in ett rengöringsmedel i blodet för att få bort viruset, så var det tydligen en uppmaning till folk att förgifta sig?P pmd skrev:
Så vi ska tydligen ha en annan måttstock nu när det är en annan president det gäller, bra att veta
Kanske inte så konstigt ändå. För några hundra år sedan satsade. Man på rökelse och förböner eller skvätte vigvatten. I dag kör antivaxarna med kolloidalt silver, magneter och diverse örtdekokterFotografen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 966 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 966 inlägg
Min ståndpunkt är att man inte ska lyssna på någon politiker när man vill veta vad forskningen har kommit fram till. Vilket också är hur jag uppfattade vad pmd skrev. Anser du att politiker är en bra källa gällande forskningsläget?Snailman skrev:
Men uppenbart var det ju en del som tog Trump på allvar när det gällde rengöringsmedel och annat trams.
Ja men då är det en relevant fråga, vad är normalt i antalet vanliga förkylningar och inläggningar på IVA/sjukhus?BirgitS skrev:Nej, tvärtom skrev jag att folk fortfarande blir smittade av förkylningar och andra virus så att sjukvården behöver ta hand om dem. Under hösten var det ovanligt många med RS-virus på sjukhusen (några regioners barnavd. var i krisläge) och under december ovanligt många med influensa (för några veckor sen hade Stockholm lika många influensapatienter som covidpatienter). Men vad har det med saken att göra?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 966 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 966 inlägg
Varför är det relevant att veta hur många som brukar ligga på sjukhus pga. förkylningar och dess följdsjukdomar?P pegr skrev:
När det gäller IVA så visar Socialstyrelsen ett diagram med total beläggning på IVA och andelen covidpatienter samt säger hur mycket ledig kapacitet det är där på varje presskonferens. Förutom att de redogör för hur regionerna uppfattar läget, dvs. normalt, mer eller mindre kritiskt.
I region Stockholm så har situationen med Covid har fullständigt exploderat sista veckan. All time high någonsin med över 3000 positiva prover på en dag igår. Ca 14% av alla provtagna, är positiva och Omikron har helt tagit över och står för 74% av alla positiva prover. Många blir sjuka även om de är vaccinerade om än inte så allvarligt sjuka, men med konsekvens att det är svårt att bemanna i sjukvården. Även IVA fallen ökar snabbt.
Situationen för sjukhusen är närmast lika svår nu som våren 2020 om än inte i antal patienter. 90% av alla på IVA är ovaccinerade.
Källa: Gårdagens chefsläkarmöte i regionen.
Situationen för sjukhusen är närmast lika svår nu som våren 2020 om än inte i antal patienter. 90% av alla på IVA är ovaccinerade.
Källa: Gårdagens chefsläkarmöte i regionen.
Vilken lång tråd.. finns tydligen ett otroligt intresse varför inte alla vaccinerar sig. Personligen har jag inte vaccinerat mig för JAG ser inte behovet. Jag är frisk, icke rökare, vältränad och i icke utsatt ålder... Kollade tidigare någon gång vad risken för dödsfall var i min ålderskategori.. 26 personer mellan 30 och 39år har omkommit med bekräftat Covid. Detta är alltså INKL alla med underliggande sjukdomar, samt av annan "otur". 12 st av dessa har dött i vården, resten utanför sluten vård med bekräftad covid i blodet vid dödstillfälle. Tex bilolycka? 3 av dessa 12 var inte riskgrupp.
Jag är absolut igen motståndare till vaccin och tycker att man absolut skall ta om man känner oro, eller är i någon typ av riskzon. Precis som ett normalt år med influensan.
De olika påtryckningarna som jag har fått på mig har varierat lite över denna tid.. Ett tag var det totalt livsfarligt att inte ta vaccin för man dör... vilket iofs kan vara sant men i min ålderskategori är det nästan farligare att vistas i trafiken.
Sen skulle man skydda alla andra genom att vaccinera sig. För var man vaccinerad kunde man inte bli sjuk igen eller smitta andra.. Det försvann även det efter ett tag då man visade sig smitta lika mkt som vaccinerad- DOCK i bara 5 dagar istället för 7 dagar.. Men en vaccinerad har större risk att smitta då de ev inte märker av sjukdomen/symtomen.. Så ja det går väl kanske jämt ut.
Sen är den sista återkommande om och om igen, och den som det nu återigen trycks hårdare på, vi ska inte utsätta sjukvården för patienter. I min ålderskategori är det 33st som har fått vård under 2021. 27 st av dem fick vård mindre än 1 dag.
Sen tycker JAG att omikron verkar fått otroligt mkt medialt utrymme. Forskaren som hittade den delen har väl mer eller mindre tyckt att resten av världen har överreagerat och förivrat sig- vilket i sig kanske inte är så konstigt. Men det blir lite kapprustning likt kalla kriget så alla länders regering vill visa sig handlingskraftiga. Dock verkar tyvärr då just vaccinpass vara ett litet slag i luften som det verkar just nu iallfall.
Är DU orolig så vaccinera dig.. JAG är inte orolig så jag har inte vaccinerat mig. Jag har förmodligen inte smittat någon än då jag inte är vaccad eller haft covid- eller för den delen belastat vården.. Än =p
Nytt år och nya tag. Passa på att vårda varandras välmående även här på forumet och tänk på hur ni skriver till varandra. Bara för att man tycker olika eller har andra värderingar behöver hen inte dumförklaras. Jag har inte läst allt som skrivits här men efter att ha skummat lite så är det lite skrämmande vilken ton som används.
Ta hand om er och gott nytt år.
Jag är absolut igen motståndare till vaccin och tycker att man absolut skall ta om man känner oro, eller är i någon typ av riskzon. Precis som ett normalt år med influensan.
De olika påtryckningarna som jag har fått på mig har varierat lite över denna tid.. Ett tag var det totalt livsfarligt att inte ta vaccin för man dör... vilket iofs kan vara sant men i min ålderskategori är det nästan farligare att vistas i trafiken.
Sen skulle man skydda alla andra genom att vaccinera sig. För var man vaccinerad kunde man inte bli sjuk igen eller smitta andra.. Det försvann även det efter ett tag då man visade sig smitta lika mkt som vaccinerad- DOCK i bara 5 dagar istället för 7 dagar.. Men en vaccinerad har större risk att smitta då de ev inte märker av sjukdomen/symtomen.. Så ja det går väl kanske jämt ut.
Sen är den sista återkommande om och om igen, och den som det nu återigen trycks hårdare på, vi ska inte utsätta sjukvården för patienter. I min ålderskategori är det 33st som har fått vård under 2021. 27 st av dem fick vård mindre än 1 dag.
Sen tycker JAG att omikron verkar fått otroligt mkt medialt utrymme. Forskaren som hittade den delen har väl mer eller mindre tyckt att resten av världen har överreagerat och förivrat sig- vilket i sig kanske inte är så konstigt. Men det blir lite kapprustning likt kalla kriget så alla länders regering vill visa sig handlingskraftiga. Dock verkar tyvärr då just vaccinpass vara ett litet slag i luften som det verkar just nu iallfall.
Är DU orolig så vaccinera dig.. JAG är inte orolig så jag har inte vaccinerat mig. Jag har förmodligen inte smittat någon än då jag inte är vaccad eller haft covid- eller för den delen belastat vården.. Än =p
Nytt år och nya tag. Passa på att vårda varandras välmående även här på forumet och tänk på hur ni skriver till varandra. Bara för att man tycker olika eller har andra värderingar behöver hen inte dumförklaras. Jag har inte läst allt som skrivits här men efter att ha skummat lite så är det lite skrämmande vilken ton som används.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 966 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 966 inlägg
När det gäller avlidna av covid så har Socialstyrelsen statistik för det.B Bus1t skrev:Personligen har jag inte vaccinerat mig för JAG ser inte behovet. Jag är frisk, icke rökare, vältränad och i icke utsatt ålder... Kollade tidigare någon gång vad risken för dödsfall var i min ålderskategori.. 26 personer mellan 30 och 39år har omkommit med bekräftat Covid. Detta är alltså INKL alla med underliggande sjukdomar, samt av annan "otur". 12 st av dessa har dött i vården, resten utanför sluten vård med bekräftad covid i blodet vid dödstillfälle. Tex bilolycka? 3 av dessa 12 var inte riskgrupp.
Hur ser du på risken med att vårdas på sjukhus med långa sjukskrivningstider och rehabilitering eller risken med postcovid?
Är det något som du har tagit hänsyn till i ditt beslut?
Tyvärr vet man ju inte vilka som kommer att bli allvarligt sjuka eftersom folk t.ex. inte vet vilka gener de har eller om deras immunsystem kommer att överreagera. Att vara under 40 år och bara veta att man inte har någon av de sjukdomar som listas som riskfaktor är mycket långt ifrån att vara tillräckligt. Det har varit många i din ålder utan någon känd riskfaktor som har vårdats på sjukhus inkl. IVA.
Snarare 3 dagar i stället för 5. Dessutom har det ju i andra undersökningar visats att en stor del av det virus man har i luftvägarna som vaccinerad är inaktiverade därför att det sitter antikroppar på dem, dvs. mindre risk att smitta någon annan. Så det är fortfarande betydelsefullt att vara vaccinerad för att skydda andra.B Bus1t skrev:
Nej, även ovaccinerade smittar innan de får symtom och även ovaccinerade har ibland så mild sjukdom att de inte märker av det.B Bus1t skrev:
Det där är verkligen inte vad Socialstyrelsen visar i sin statistik. Under vecka 13 var det 149 st 30-39 år som skrevs in på sjukhus och under v. 49 37 st.B Bus1t skrev:
Det var även långt över 33 st 30-39 år som vårdades på IVA under förra året. Bara under v. 50 var det 11 st.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Tyvärr håller omikron just nu på och överbelastar sjukvården i många länder inkl. Sverige, se t.ex. inlägget ovanför ditt.B Bus1t skrev:
Gott Nytt År!
Tillägg:
När det gäller hur mycket vaccinerade smittar mindre i förhållande till andra så kan den nya danska studien gällande smittspridningen inom ett hushåll vara intressant: #14754 och #14758
Redigerat:
Känns ju lite ”lustigt” när nån säger att de absolut inte är motståndare till vaccin men att de minsann inte tänker vaccinera sig trots en pågående pandemi…B Bus1t skrev:Vilken lång tråd.. finns tydligen ett otroligt intresse varför inte alla vaccinerar sig. Personligen har jag inte vaccinerat mig för JAG ser inte behovet. Jag är frisk, icke rökare, vältränad och i icke utsatt ålder... Kollade tidigare någon gång vad risken för dödsfall var i min ålderskategori.. 26 personer mellan 30 och 39år har omkommit med bekräftat Covid. Detta är alltså INKL alla med underliggande sjukdomar, samt av annan "otur". 12 st av dessa har dött i vården, resten utanför sluten vård med bekräftad covid i blodet vid dödstillfälle. Tex bilolycka? 3 av dessa 12 var inte riskgrupp.
Om man nu inte är emot det, varför då inte vaccinera sig?
BirgitS skrev:När det gäller avlidna av covid så har Socialstyrelsen statistik för det.
Hur ser du på risken med att vårdas på sjukhus med långa sjukskrivningstider och rehabilitering eller risken med postcovid?
Är det något som du har tagit hänsyn till i ditt beslut?
Tyvärr vet man ju inte vilka som kommer att bli allvarligt sjuka eftersom folk t.ex. inte vet vilka gener de har eller om deras immunsystem kommer att överreagera. Att vara under 40 år och bara veta att man inte har någon av de sjukdomar som listas som riskfaktor är mycket långt ifrån att vara tillräckligt. Det har varit många i din ålder utan någon känd riskfaktor som har vårdats på sjukhus inkl. IVA.
Snarare 3 dagar i stället för 5. Dessutom har det ju i andra undersökningar visats att en stor del av det virus man har i luftvägarna som vaccinerad är inaktiverade därför att det sitter antikroppar på dem, dvs. mindre risk att smitta någon annan. Så det är fortfarande betydelsefullt att vara vaccinerad för att skydda andra.
Nej, även ovaccinerade smittar innan de får symtom och även ovaccinerade har ibland så mild sjukdom att de inte märker av det.
Jag vet inte riktigt på vad du svarar "nej" här.. Men en poäng med vaccin är väl att bli mindre sjukl? Så om Nej betyder att båda kan smitta utan symtom så håller jag bara med.. även om förhoppningsvis vaccinet gör sitt jobb och de som är vaccinerade märker av det mindre! Så jag står kvar vi min tro här =)
Det där är verkligen inte vad Socialstyrelsen visar i sin statistik. Under vecka 13 var det 149 st 30-39 år som skrevs in på sjukhus och under v. 49 37 st.
Det var även långt över 33 st 30-39 år som vårdades på IVA under förra året. Bara under v. 50 var det 11 st.
[länk]
Tyvärr håller omikron just nu på och överbelastar sjukvården i många länder inkl. Sverige, se t.ex. inlägget ovanför ditt.
Gott Nytt År!
Haha mitt quotande gick åt fanders här ovan såg jag!
Oj jag trodde det skulle framgå att jag inte såg behovet. Vaccinerade mig senast i somras för stelkramp =)B b8q skrev:
Ja, det är konstigt att du inte ser nyttan. Vad har du att förlora, liksom? Det är ju till och med gratis.B Bus1t skrev:
Och med nytta menar jag inte bara medicinskt personligt, för andra eller för sjukvården i stort - utan även nyttan av att få slut på nedstängningar så fort som möjligt.
Jag begriper lättare att de som är rädda för vaccin väljer att avstå.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 966 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 966 inlägg
Ska försöka läsa och bena upp ändåB Bus1t skrev:
Men risken för att du hamnar på sjukhus om/när du får covid är inte noll bara för att du håller dig i form och äter hälsosamt. Covid är oberäkneligt på det sättet.
Jag har för mig att det är ungefär 1 % av alla som har haft covid som har fått diagnosen postcovid (symtom minst 3 månader) och har varit sjukskrivna för det. Det är jämnt fördelat över alla åldrar.
Bekräftar vad?
Att vaccinerade smittar betydligt mindre än ovaccinerade?
Det var ju bra i så fall.
Ja, det är en av flera fördelar.
Både vaccinerade, tidigare sjuka och ovaccinerade kan smitta vidare men det är betydligt mindre risk att de två första grupperna gör det jämfört med den tredje. Detta innebär att de två första grupperna bidrar mindre till den ökade smittspridningen som pågår för närvarande.
Fast då blir det ju bara intensivvårdade och inte alla som har varit inskrivna på sjukhus.
När jag tittar på din länk så får jag fram 177 st män 30-39 år och inte 33 st.
Fast just nu är det ju viktigt att göra allt man kan för att inte överbelasta vården, dvs. hålla nere smittspridningen.