817 169 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Det svåra är att veta vem som blir drabbad och vem som inte blir det. Vissa underliggande sjukdomar ökar absolut risken, det är det ingen som förnekar. Däremot finns det många som inte har dessa underliggande sjukdomar som råkar illa ut så att bara säga "Jag har inga underliggande sjukdomar, alltså löper jag inget risk" är såklart helt galet.G Ganescha skrev:
Frågan som måste ställas är väl, hur många hamnade på sjukan innan Covid.BirgitS skrev:"kan ha" säger ju ingenting och det går förstås lika bra att säga motsatsen.
I verkligheten vet man att de som har kända riskfaktorer är en grupp som har vaccinerat sig i ovanligt hög utsträckning.
Vad är det för riskfaktor som du anser saknas i följande tabell?
[bild]
[länk] s. 4
Sannolikheten för att ha en riskfaktor ökar med åldern så bland 20-39 år är det en betydligt större andel än 19 % som inte har haft någon av de kända riskfaktorerna.
Vad är normalt?
Jag fick en vanlig förkylning 2017 o hamnade på sjukan med dubbelsidig lunginflammation o fick syrgas o allt.
Då var man 48 o har ingen underliggande sjukdom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Normalt är att ingen hamnar på sjukhus pga. covid.P pegr skrev:
Det är ju inte så att det inte längre sprids förkylningar, influensa och RS-virus utan vården måste ju ta hand om dem också.
Så, kort sagt, jag förstår inte varför den frågan måste ställas.
Tja det brukar ju hackas på Trump och alternativmedia stup i kvarten. Poängen är att även etablerad media sprider felaktig information trots att de borde vara noga med faktagranskningen.Nissens skrev:
CNN på bästa sändningstid.
youtu.be/t7WwDLzG--Y?t=144
Att covid kan göra dig riktigt sjuk är det inget tvivel om men det kan även influensan. Jag efterfrågar hur många som är ovaccinerade som ligger på IVA idag som inte har en underliggande sjukdom.Fairlane skrev:Det svåra är att veta vem som blir drabbad och vem som inte blir det. Vissa underliggande sjukdomar ökar absolut risken, det är det ingen som förnekar. Däremot finns det många som inte har dessa underliggande sjukdomar som råkar illa ut så att bara säga "Jag har inga underliggande sjukdomar, alltså löper jag inget risk" är såklart helt galet.
Men andra ord så kan alla ovaccinerade på IVA ha en bakomliggande sjukdom och vara i en riskgrupp, punkt!BirgitS skrev:"kan ha" säger ju ingenting och det går förstås lika bra att säga motsatsen.
I verkligheten vet man att de som har kända riskfaktorer är en grupp som har vaccinerat sig i ovanligt hög utsträckning.
Vad är det för riskfaktor som du anser saknas i följande tabell?
[bild]
[länk] s. 4
Sannolikheten för att ha en riskfaktor ökar med åldern så bland 20-39 år är det en betydligt större andel än 19 % som inte har haft någon av de kända riskfaktorerna.
Jag är inte ens säker på att det är möjligt, man får räkna bakåt på de siffror vi har från FoHM och SIR om man vill veta om det ens är matematiskt möjligt (om de inte finns presenterade i detalj någon annanstans). Dessutom är det ju betydligt troligare att det de som ligger på IVA som inte har bakomliggande sjukdom är ovaccinerade utifrån de siffror som postats i tråden idag... tror du att de 20% på IVA som inte har bakomliggande sjukdom (som registrerats) är vaccinerade?G Ganescha skrev:
Eller menar du det är bakomliggande sjukdomar som ej registreras i statistiken? Vadå?
Dels är detta inget som CNN står för utan detta är en politiker vid namn Biden som säger i ett tal. Detta sa han då vetenskapen inte visste om Omicron och detta stämde till stora delar just då. Vetenskap om nya saker ändrar sig på samma sätt som äldre saker. Pluto en planet eller ej? Tumlare är ena gången en delfin och nästa en val.FG skrev:
Jepp helt rätt men väldigt osannolikt enligt all statistik som nu är tillgänglig. Plus att om du frågar dessa som ligger där så visste nog de inte om att de hade någon av dessa sjukdommar..G Ganescha skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Det är bara ett exempel av en mängd uttalanden från Biden och andra personer i amerikansk media. Många av uttalanden var direkt felaktiga även när det sades och dessutom fortsätter han sprida halvsanningar.snuttjulle skrev:Dels är detta inget som CNN står för utan detta är en politiker vid namn Biden som säger i ett tal. Detta sa han då vetenskapen inte visste om Omicron och detta stämde till stora delar just då. Vetenskap om nya saker ändrar sig på samma sätt som äldre saker. Pluto en planet eller ej? Tumlare är ena gången en delfin och nästa en val.
At the time, Tara C. Smith, a Kent State University epidemiologist, told us: "Vaccination does significantly reduce transmission from vaccinated breakthrough cases but does not completely eliminate it."
Biden said Dec. 14 that people vaccinated for COVID-19 "do not spread the disease to anyone else."
Nu bor jag inte i USA, så det är mindre intressant att följa ”fake news” over there. Det räcker med allt som florerar i Europa.FG skrev:
Märkligt att du är kritisk till vissa saker men viftar bort kända fakta som om de inte gäller…
Varför är du så fokuserad på just USA? Varför inte Kina, Sydamerika, Afrika eller rent av Europa?FG skrev:Det är bara ett exempel av en mängd uttalanden från Biden och andra personer i amerikansk media. Många av uttalanden var direkt felaktiga även när det sades och dessutom fortsätter han sprida halvsanningar.
At the time, Tara C. Smith, a Kent State University epidemiologist, told us: "Vaccination does significantly reduce transmission from vaccinated breakthrough cases but does not completely eliminate it."
Biden said Dec. 14 that people vaccinated for COVID-19 "do not spread the disease to anyone else."
Tja smittan är global och kommer ursprungligen från Kina - flera varianter från Sydafrika, England och Indien. Kan vara intressant med ett internationellt perspektiv. Dessutom var det inte jag som började ta upp andra länder.Nissens skrev: