Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
V växelventil skrev:
Men det är ju exempel många äldre som redan ÄR vaccinerade som behöver sjukvård.
Men samtidigt vet ju vi inte hur många som skulle bli allvarligt sjuka om dom inte hade varit vaccinerade.
Helt riktigt. Vi borde ha gjort ett dubbelblindtest med hela befolkningen för att ta reda på hur stor effekt vaccinet har innan vi satte igång ett stort vaccinationsprogram …
 
P
V växelventil skrev:
Nej du har betydligt större chans att klara dig oavsett du är ovaccinerad eller inte utan den behandlingen som vi har idag är bättre.
På vilket sätt är den bättre och vad är det som har gjort den bättre?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Bättre behandling reducerar risken att avlida i Covid-19 med ungefär 50% (det var inte helt oväntat att vi skulle lära av sjukdomen och synd att vi i Sverige hade så bråttom att få en första våg när kunskapen inte fanns)

Vaccination minskar risken att avlida med ungefär 90 %

Tillsammans alltså en riskreduktion med ca 95 %
Siffrorna kommer varifrån?
 
P
V växelventil skrev:
Men jobbar han på ett sjukhus med covid patienter som min fru och syster gör?Varför skulle dom tala osanningar om hur sjukvården på covid 19 avdelningar fungerar?
Har din fru och din syster räknat med hur det går på alla covid-19-avdelningar i hela Sverige?
 
P
V växelventil skrev:
Fast både du och jag vet att det är väldigt få som anmäler biverkningarna.
Det är kanske ingen större vits med att anmäla mindre allvarliga biverkningar som redan är kända?
 
P
V växelventil skrev:
Ska komma från någon som inte haft covid 19.
Jag tror att det finns en ganska stor korrelation mellan att inte ha haft covid-19 och inte vara rädd för att vaccinera sig.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Fast det vet vi ju inte utan spekulationerna.
Nej, det är inte en spekulation. Det är en sannolikhetsbedömning baserad på statistisk erfarenhet.
 
P
V växelventil skrev:
Men skyddar inte dom 2st som ligger på Lindesberg lasarett.
Hur vet du det? De hade kanske dött om de inte varit vaccinerade? De är väl vaccinerade?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Och med den behandlingen idag så klarar sig betydligt fler mot ifjol.
Ja, visst är vaccin en fantastiskt bra uppfinning!?
 
P
V växelventil skrev:
Jag fick 40grader.+att jag känner av hjärtat rusar ibland och det här jag inte haft tidigare.
Aha! Det är där skon klämmer. Du fick feber efter vaccinationen och vill rädda andra från att råka ut för samma sak. Risken för att få hög feber efter en vaccination mot covid-19 är emellertid mycket, mycket liten så du behöver inte oroa dig. Väldigt få kommer att råka ut för det.

F.ö. så är det inte hundraprocentigt säkert att din feber berodde på vaccinationen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Min hypotes, är att det enbart handlar om snick-snack, som repeteras från diverse obskyra antivax-sidor, och att det är sätt skyla över sådant som "allmän spruträdsla".
Det vore ju lite fånigt. Spruträdsla kan man få professionell hjälp mot.
 
P
KristinaRT KristinaRT skrev:
Kom precis hem från ett pass på akuten. 4 st konstaterat covid-positiva som väntar på inläggning. Alla ovaccinerade.
En i 20-åren som inte vaccinerat sig eftersom h*n var ung och frisk och därför var övertygad om att h*n inte skulle bli sjuk.
Nu har h*n fått en blodpropp i lungan och behöver läggas in för detta, då personen har svårt att syresätta sig. Personen i fråga hade inte tänkt på att ”död” inte var det enda covid kan orsaka…..

Bara en bild ur verkligheten :rolleyes:
Den berättelsen, och liknande, borde spridas stort. Jag tror inte att alla (eller ens speciellt många) inser vilka konsekvenserna kan bli av att bli allvarligt sjuk (inte bara i covid-19 utan generellt). I många fall går det att förebygga.

Och en virtuell blombukett vill jag skänka till dig och dina kollegor på akutmottagningarna i hela landet. Ni gör ett hästjobb utan att få den uppskattning ni förtjänar.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
P
Myrstacken Myrstacken skrev:
Tror du att det är en själslig sjukdom??
Mässlingen? Knappast.
 
J Jonobe skrev:
Va? Jag förstår inte alls logiken. Varför skulle vaccination inte vara förklaringen? Du får nog berätta lite mer utförligt hur du tänker. Vad är det för behandling som blivit så mycket bättre?
Jag menar hur kan det öka så mycket utan att dödstalen ökar?Vet inte hur det ser ut där du jobbar men länen runt här är det flesta äldre som behöver vård och dom flesta äldre är ju vaccinerade .På vilket lyxsjukhus jobbar du någonstans eftersom patienter kan ligga i enkelsalar och vänta på provsvar när det var början på pandemin?
 
L lob skrev:
Jag vill ropa: Jonobe, må du icke förtröttas!!
Men du har börjat ett slag som inte kan vinnas.
Om det fortfarande inte går att förstå att dödstalen går ner tack vare vaccinen så kommer du aldrig att kunna leda det i så klara bevis att man(Herr eller Fru Växelventil) kan acceptera att det inte beror på nya behandlingsmetoder.
Du menar mirakelmedecinen som räddar oss som skulle hindra oss från död men det verkar ju inte fungera hur mycket man än tar men visst vi kan väl återkomma när du har tagit dos 343
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.