Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
https://sverigesradio.se/artikel/vaccinkrav-allt-vanligare-i-usa

Är USA styrt av facister? Eller är det SR och msm som är det som skrivit texten jag länkar?

I frihetens land tycks man ha friheten att dels välja om man vill vaccineras eller inte, och dels om man vill släppa in ovaccinerade i olika lokaler eller inte.

Detta ältades ju rejält i tråden häromdagen.
 
S swirve skrev:
Nej så är det ju, men i år mer än nånsin måste personalen få återhämtning. Tro mig, jag vet precis hur det är, gift med ssk som jobbat 12 år på en mängd kliniker och nu senast uppvak/preop. Tyvärr sjukskriven sen 8 mån, utbränd. Som en hel del av personalen. Jag har i många år tjatat om att regionen/arbetsgivaren skiter i sina anställda och att hon inte ska ställa upp när det behövs, vara lojal osv. och till slut straffar det sig.
Och trots en pandemi skjuts det inte till pengar att göra det bättre, visa uppskattning för personalens jobb (löneökning som knappt täcker inflationen samt ett presentkort på 500 spänn ost är tacken). När ssker med vub och 20-30års erfarenhet säger upp sig för de fått nog (eller får ett jobb på kommun med 8k mer i lön) rycker arbetsgivaren på axlarna.
Risken är nog överhängande att din operation kommer dröja...
Tråkigt är det.
Jag låter gärna den dröja om någon mer akut än mig behöver gå före =) Folk som riskerar att dö pga långt bak i kön ska automatiskt läggas först. Men de vet vi att det funkar inte så.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eftersom det är ett trendbrott så finns det anledning att vara uppmärksam och försiktig, men man bör nog inte leva sitt liv efter vad som står i kvällspressen. :)

Sverige är en demokrati med allmänna val och därmed får även puckon som inte bryr sig om att pandemin inte är över rösta. Att införa snävare restriktioner kan kosta en del för politiker som vill bli omvalda i nästa års allmänna val.
Ja man ska ju inte leva som i att supa sig full på krogen och trängas.
Det är därför man skulle ha hoppats på att regeringen eller vem de nu utsett stänger ner dessa krogar som totalt struntat i allt. Helst till "faran är över" Det slår något jävulskt mot krogar som faktiskt sköter sig och vill överleva.

P pmd skrev:
Den blev knappat mindre "förstörd" av att den tvingades ta hand om offren för en pandemi.

Varför används ofta argumentet "den var redan trasig" som en slags invändning mot ett påpekande om att vara försiktig med sånt som är ömtåligt?
Argumentet är ganska självklart.
Hade man inte förstört vården innan så hade de kanske klarat det bättre nu. Och inte haft en jävlig vårdkö.
Tror dock inte på något uppvaknande denna gången heller.

Aja jag lever med gott samvete att jag är mer försiktig än många fullvaccinerade och lever så tills det är bekräftat om det blir årligen eller ej att ta det. Om det kommer lite diktaturfasoner för att handla lite mat så får man se över det då =)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Borgir Borgir skrev:
Varför förespråkar du fascism?
Det är inte fascism bara för att du inte får göra precis som du vill och vad du själv tycker är bäst.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det där kan nog stämma in på extroverta personer, men introverta personer kan bli mer produktiva om de inte tvingas sitta med på en massa möten där en eller några få personer dominerar mötet genom konstant babblande. I Teams, Zoom eller liknande är det inte lika lätt att bete sig på det viset.
Jag har inte påstått att allt arbete har blivit sämre under pandemin. Det är inte främst introverta personer som sitter och spånar fram nya idéer, nya produkter osv.

Jag utgår från mina och andras erfarenhet av hur det har fungerat i olika företag under pandemin och då framför allt inom teknikorienterade företag som håller på med utveckling. Mycket fungerar bättre eftersom många jobbar effektivare, men mycket fungerar mycket sämre och då särskilt kreativitet. Därför verkar det som att många företag kommer att välja att blanda distansarbete och arbete på plats för att få ut det bästa av båda arbetssätten.

Se även inlägg #526 om du har missat det.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS
B Besiman skrev:
Och det är ett fåtal som obduceras, vilket gör dödsfallsintyget lite subjektivt...
Så är det ju alltid. Anser du att det antal som rapporteras dö av hjärninfarkt, cancer, trafikolyckor osv. också är helt felaktiga?

Vad tror du är dödsorsaken om du ställs inför en patient som har det nya coronaviruset i luftvägarna, har hosta och dålig syremättnad i blodet?
Att personen dog av stroke eller av en luftvägsinfektion?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
B Besiman skrev:
Och det är ett fåtal som obduceras, vilket gör dödsfallsintyget lite subjektivt...
Kan inte utalla mig om hur det ser ut på vårdhemmen, men för de som avlider på sjukhus behövs ingen obduktion. Det är en väldigt distinkt sjukdom.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
B Besiman skrev:
Och det är ett fåtal som obduceras, vilket gör dödsfallsintyget lite subjektivt...
Men utifrån journaler, symptom, diagnoser (prover) osv så kan man konstatera att Covid har varit en BIDRAGANDE / AVGÖRANDE orsak.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok,
det finns alltså en massa människor som anser att man inte bör vaccinera sig av div orsakar, det kanske man ska vara tacksam för?

Ja menar, tillgången till organdonatorer borde ju bli större då?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
På grund av att vaccinet inte är färdigutprovat. Experimentel vaccin. Men eftersom det anses vara en nödsituation godkänns det i förtid, trots att det beräknas ta flera år till innan det är färdigutvecklat, med det lilla förbehållet att tillverkarna kan två sina händer ifall det går åt pipsvängen.
Trump gav dem ett erbjudande de inte kunde tacka nej till. -vi betalar kostnaderna och står för alla risker, bara det går fort! Tryggt och säkert. Eller hur?

Staffans
Nu verkar du ha missuppfattat något för det pågår ingen utveckling av befintliga covidvacciner. Lika lite som det pågick någon mer utveckling av TBE-vaccinet efter att dess fas 3-studie hade påbörjats. Tvärtom får företagen ju inte ändra något efter det skedet för då måste proceduren börja om.

Därför finns det inget experimentellt med covidvaccinerna.

Tur att vi inte har Trump i Europa då och det som brukar kallas för Pfizers vaccin utvecklades i Tyskland. Dessutom kom ju Trump in i det hela i ett mycket sent skede eftersom mRNA-tekniken började utvecklas på 90-talet. Så Trump är väldigt irrelevant i det här fallet.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tack för sammanfattningen. Det gör att jag slipper slösa bort en timme av mitt liv till ingen nytta.
Det kan vara den viktigaste timmen i ditt liv.
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför då?!
Den innehåller fakta som inte mainstream media vill att människor ska se. Bl.a om sanningen om att den inte finns någon överdödlighet.
 
  • Haha
  • Wow
Tubes och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Det kan vara den viktigaste timmen i ditt liv.
Då får du väl presentera något som visar det i stället för att visa att det vore en bortslösad timme. Det är ju rent löjligt att tro att en massa folk inte har dött av det nya viruset. Tror man det har man inte sett mycket av verkligheten.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Den innehåller fakta som inte mainstream media vill att människor ska se. Bl.a om sanningen om att den inte finns någon överdödlighet.
Det är väl inte det viktigaste utan att vården har blivit så kraftigt överbelastad att andra har förhindrats att få den vård de har behövt.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.