Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Sveriges sjuka vård knäade redan innan utbrottet. Om den hade funkat som den borde, och tidigare har gjort, hade vi klarat det här hur lätt som helst.
Nej, det hade vi inte. Ingen sjukvård har personal som sitter och rullar tummarna i väntan på att något ska inträffa vart 100:e år. Lika lite som Sverige någonsin har haft 2500 lediga sängplatser inom vården.

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske det men hur har du tänkt dig att det ska bli den immuniteten?
Genom att ändå fler som dör och ändå fler som inte får den vård de behöver eller på något annat sätt?
Nåt åt det hållet.

• Arg
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Hänger inte med.
Inte?

Jag vill inte tvinga någon att vaccinera sig. Jag vill att vi erbjuder alla, och att alla fattar ett eget formerar beslut baserat på fakta. Som de flesta redan gjort. Några kanske inte bestämt sig och behöver mer information. Iofs tycker jag vi haft informationen i över ett år nu, men vissa lever i ett parallellt samhälle och några få i ett parallellt universum. Men kanske ska vi inte ödsla energi på dem utan låta det vara bra nu och låta framtiden utvisa.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det hade vi inte. Ingen sjukvård har personal som sitter och rullar tummarna i väntan på att något ska inträffa vart 100:e år. Lika lite som Sverige någonsin har haft 2500 lediga sängplatser inom vården.
Det här har vi avklarat tidigare.

BirgitS
M mickef skrev:
Nåt åt det hållet.
Du har inte funderat på att träna upp din empatiska förmåga?
Det verkar rätt otrevligt att bete sig på ett sätt som man vet medför att folk dör i onödan och andra plågas i onödan för att de inte får vård.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det här har vi avklarat tidigare.
Det må så vara men det förändrar inte fakta.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
harry73
Vi ser just nu att dödsfallen går upp igen, även om de fortfarande är förhållandevis låga, men vet vi vem det är som dör just nu?
Är det de äldre och sköra igen?
Läste om ett boende i Kalix, där 8 dog, och alla skulle vara fullvaccinerade

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte?

Jag vill inte tvinga någon att vaccinera sig. Jag vill att vi erbjuder alla, och att alla fattar ett eget formerar beslut baserat på fakta. Som de flesta redan gjort. Några kanske inte bestämt sig och behöver mer information. Iofs tycker jag vi haft informationen i över ett år nu, men vissa lever i ett parallellt samhälle och några få i ett parallellt universum. Men kanske ska vi inte ödsla energi på dem utan låta det vara bra nu och låta framtiden utvisa.
Jag tror inte att nån i den här tråden har någon annan uppfattning

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Vi ser just nu att dödsfallen går upp igen, även om de fortfarande är förhållandevis låga, men vet vi vem det är som dör just nu?
Är det de äldre och sköra igen?
Läste om ett boende i Kalix, där 8 dog, och alla skulle vara fullvaccinerade
En del lär ju vara det i alla fall. I en del fall vet man ju om att ovaccinerad personal har tagit med sig viruset in på boendena. Sen är det vanliga att ju högre smittspridningen är i samhället ju större är risken att viruset tar sig in, och tvärtom.

Även en mild sjukdom med 37,5 graders feber och/eller lite hosta kan vara för mycket för en skröplig kropp.

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har inte funderat på att träna upp din empatiska förmåga?
Det verkar rätt otrevligt att bete sig på ett sätt som man vet medför att folk dör i onödan och andra plågas i onödan för att de inte får vård.
Antyder du att jag beter mig på ett sätt som medför att folk dör i onödan eller plågas för att samhället inte kan erbjuda vård?

M mickef skrev:
Jag tror inte att nån i den här tråden har någon annan uppfattning
Om och om igen anses vi som är för vaccin vara för tvång, i den här tråden Du trodde ju själv alldeles nyss att jag skulle ”ge” sprutan oavsett samtycke.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Antyder du att jag beter mig på ett sätt som medför att folk dör i onödan eller plågas för att samhället inte kan erbjuda vård?
Eller för att vissa vägrar ”preventiv vård”?

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om och om igen anses vi som är för vaccin vara för tvång, i den här tråden Du trodde ju själv alldeles nyss att jag skulle ”ge” sprutan oavsett samtycke.
Du uttryckte dig på ett sätt så att det kunde uppfattas så, men har nu förklarat dig. Så vi släpper det.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Eller för att vissa vägrar ”preventiv vård”?
Nu tappade du mig igen.

BirgitS
M mickef skrev:
Du har ju själv angett vilken immunitetsgrad som krävs för att uppnå flockimmunitet och du vill inte komma dit genom att se till att fler vaccinerar sig. Det senare kan naturligtvis ske på andra sätt än att tvinga någon fysiskt eller psykiskt t.ex. genom att prata med sina bekanta och informera dem om vaccinets fördelar t.ex. när det gäller antal avlidna, belastning på vården, undvika att många får postcovid.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.