Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
harry73 harry73 skrev:
Men jag ifrågasätter inte att vaccinering mot mässling var/är framgångsrik, men jag har ett problem med att ni generellt överdriver vaccinets (positiva) effekter och förminskar andra effekter
Vilka är "vi", och hur tycker du att "vi" har överdrivit de positiva effekterna av vaccin? Enligt min mening är det svårt att överdriva hur mycket vaccin har betytt för bättre hälsa i hela världen. (Jo, "halleluja" vore nog att överdriva).

Jag vill inte förringa andra medicinska landvinningar. De har haft enorm betydelse de också, men man kan inte ersätta vaccinering med vård. Det blir inte lika bra resultat.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Då får vi avvakta och se om vaccinet fortfarande skyddar lika bra om säg 2 månader.
Även om det skyddar mindre då så är det vettigt att vaccinera sig. Först när vaccinet inte har någon effekt blir det meningslöst.
(En sanning med modifikation, men att beräkna brytpunkten är skitsvårt och den kommer förmodligen att ligga mycket nära mitt påstående ovan).
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Får man inte ut sitt Covid-pass om nivåerna är för låga?
Om man har för låg nivå så är det dags att bli sjuk igen så att man får antikroppar mot att bli sjuk igen.
(Alternativt kan man förstås vaccinera sig).
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Så man kan undra varför.
Det beror på att virustillverkarna i 武汉病毒研究所 (Wuhans virologiska institut) inte kompenserade tillräckligt för den genetiska variationen hos befolkningen i Sverige.

[Edit: Äh, jag fegar ur och lägger till den här så ingen råkar ta det på allvar]: ;)
 
Redigerat:
P
M mickef skrev:
Så kan det vara men, icke förty, oron hos vissa är realitet.
Jag tycker inte om att gå omkring och vara orolig. Om jag kan (och det kan jag oftast) så tar jag reda på orsakerna till varför jag är orolig, lär mig mer om bakgrunden till det och gärna mekanismerna som påverkar det skeende (nuvarande eller framtida) som oroar mig. Det brukar hjälpa. Dessutom skaffar jag mig då kunskaper som kan hjälpa mig att agera på ett sätt som minskar oron.

Kan vi inte allihopa lova varandra, men främst oss själva, att göra så?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Ska vi vandra in på spekulations- och gissningsmarkerna kan jag komplettera med diverse teorier jag har just nu då jag har två döttrar och en fullvaccinerad fru hemma som är sjuka men jag har trots närkontakt och godnattpussande testat negativt. Jag är också den som annars är frisk när det går flunsor, förkylningar och magsjukor så en enkel (anekdotisk) slutsats är att jag har ett starkare immunförsvar än dem och att det gjort att jag inte smittats trots att övriga hushållet nu är som under värsta influensaepidemierna.
Om du nu ska börjar prata familj… Jag hade 10 ggr högre nivåer av antikroppar än min fru. Vem har då starkast immunförsvar? Jag eller frun?
 
P pmd skrev:
Om man har för låg nivå så är det dags att bli sjuk igen så att man får antikroppar mot att bli sjuk igen.
(Alternativt kan man förstås vaccinera sig).
Jag tänkte att om man hittar något avvikande fall där någon har låga antikroppsnivåer efter två sprutor och inom tidsintervallet då skyddet borde vara bra. Vaccinet fungerar ju inte på alla. :oops: Vad får denna person för ”friheter’?
Kommer en 3:e dos att hjälpa om de första 2 inte fungerade?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu ska vi inte förstöra allt
Är du rädd för att nån ska tro att du inte är vaccinerad?;)

Jag är kaxig och säger att jag nog inte skulle bli smittad. Men som du säger blir man så blir det nog lindrigt...

Men nu får vi inte reda på svaret....
-Vaccin :p
Kanske lika bra....
Jag förstår inte ett uns av vad din avsikt är med detta inlägg.
Men nej, jag är inte ”orolig” för att någon ska tro att jag inte är vaccinerad. Jag har intyget att visa upp om det skulle behövas. Och alla som känner mig vet att jag var först i kön när det var min tur. Har aldrig varit så glad över det som nu med hela resten av familjen däckad.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Om du nu ska börjar prata familj… Jag hade 10 ggr högre nivåer av antikroppar än min fru. Vem har då starkast immunförsvar? Jag eller frun?
Sorry jag har inte följt antikroppsnivåmätningsmumbojumbon. Högre nivå av vad för antikroppar? Immunförsvaret handlar ju inte bara om antikroppar mot en viss patogen, utan en kombination av flera faktorer.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Som nästan alla inlägg, i varenda coronatråd då, menar du?:D

Staffans
Alla inlägg som ger uttryck för åsikter, ej belagda med fakta, ja.
Men det var inte det som var poängen, eller hur?
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tänkte att om man hittar något avvikande fall där någon har låga antikroppsnivåer efter två sprutor och inom tidsintervallet då skyddet borde vara bra. Vaccinet fungerar ju inte på alla. :oops: Vad får denna person för ”friheter’?
Som jag skrev i inlägg #3018 så tror jag inte att det skulle fungera så bra att basera ett vaccinpass på att räkna antikroppar för alla. E-hälsomyndighetens covidbevis duger för mig, men jag förespråkar å andra sidan inte ett vaccinpass för inrikes bruk.
Kommer en 3:e dos att hjälpa om de första 2 inte fungerade?
Det är jag inte vaccinexpert nog att ge ett bra svar på, men spontant svarar jag att jag inte tror det.
 
Oj, jag orkar tyvärr inte läsa alla tidigare inlägg men en hel del har jag läst. Det här är min åsikt:

jag släpper mycket hellre in ett medicinskt värderat vaccin i min kropp än det oförutsägbara covidviruset. Tyvärr har jag provat covid och med glädje vaccinet. Men det jag hittills har sett och upplevt av vad covid innehåller och vad det för med sig - aldrig, aldrig skulle jag utsätta mig för det igen. Vad innehåller det? Varför beter det sig så olika hos olika människor? Vaccinet är betydligt säkrare än ett lurigt virus som vi inte vet så mycket om och varför det slår som det gör. Hur påverkar det oss som har haft det, längre fram?
 
  • Gilla
mojjen och 8 till
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Du tillhör alltså ett halvt undantag.
Ja i detta fallet så är det svårt att hävda att det är helt utan egen vinning, men jag tror inte att jag är ett undantag.

Din uppfattning att det är enbart egoistiska själ bakom beslutet är tråkig och jag tycker lite synd om dig om du har ett liv där du bara möter människor som aldrig skulle göra något osjälviskt. Är det så förstår jag dock din inställning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
L Lingonhuset skrev:
Oj, jag orkar tyvärr inte läsa alla tidigare inlägg men en hel del har jag läst. Det här är min åsikt:

jag släpper mycket hellre in ett medicinskt värderat vaccin i min kropp än det oförutsägbara covidviruset. Tyvärr har jag provat covid och med glädje vaccinet. Men det jag hittills har sett och upplevt av vad covid innehåller och vad det för med sig - aldrig, aldrig skulle jag utsätta mig för det igen. Vad innehåller det? Varför beter det sig så olika hos olika människor? Vaccinet är betydligt säkrare än ett lurigt virus som vi inte vet så mycket om och varför det slår som det gör. Hur påverkar det oss som har haft det, längre fram?
Bortsett från din egen sjukdomsupplevelse, som inte verkade var så rolig, kan säkert många se det exakt tvärs om. Ett relativt välkänt virus, kontra ett oförutsägbart vaccin.
Alla blir saliga på sin tro.

Staffans
 
P
Tror gör man i kyrkan.

Här handlar det om ett vaccin som är mycket väl utprovat. Des verkningar och biverkningar är vid det här laget mycket välkända, och det lämnar ingenting kvar i kroppen som kan påverka i framtiden (förutom antikroppar mot SARS-CoV-2).

Viruset är ganska väl studerat. Man känner till dess genom och man känner till vilket elände det kan ställa till med när det infekterar människor.

Kan inte folk bara sluta att fabulera om covid-19? Eller åtminstone tala om att de hittar på när de hittar på?
 
  • Gilla
  • Haha
mojjen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.