Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
M mickef skrev:
Det är en ny typ av vaccinering.
Det är sant att mRNA är ett nytänk, nu kan man ge immunförsvaret informationen det behöver UTAN att det tvingas skaffa sig praktisk erfarenhet genom att utsättas för ett avdödat eller försvagat virus.

Det är ungefär som när mänskligheten lärde sig att skriva; nu kunde man överföra oerhörda mängder kunskap utan att den nya generationen var tvungen att lära sig allt genom att skaffa sig egen praktisk erfarenhet.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Snälla berätta mer, det är ju nästan ingen annan som är vaccinerad och att få en direktrapport (förutsatt att du inte hittar på allt nu) är ju fantastiskt. Nu när alla vaccinmotståndare läser detta så tror jag att majoriteten kommer att omvärdera sitt beslut och boka tid DIREKT.
Om du visste hur lättpåverkade människor är. En ung tjej som jag känner hade bokat vaccinationstid. Hon tvekade och frågade vem kompis om råd. Han var antivaxxer — hon vaccinerade sig inte. Det kan resultera i att hon inte får några tider att jobba i sin timanställning framöver.

• Gilla
  • Ledsen
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Inom vilket yrke är hon timanställd om det ställs krav på vaccinering?

Staffans2000
P pmd skrev:
Vi ska inte heller förringa mässlingsvaccin. Enligt Unicef har mässlingsvaccin räddat livet på cirka 20 miljoner barn mellan 2000 och 2015.
Så kan det vara. Men hur många av dina lekkamrater fick allvarliga men av mässlingen?

Staffans
F fiskbuggaren skrev:
Under min korta fallskärmshoppningskarriär fick jag lära mig att piloter inte gärna hoppar ut ur fungerande plan uppe i luften.
Det var inte heller frågan. Min dryckesbroder påstod sig veta att piloten inte, även han, var en fallskämshoppare. Vilket lät konstigt. För man kan naturligtvis vara såväl pilot som fallskämshoppare samtidigt. Men av praktiska skäl välja att inte hoppa de gånger man flyger planet. :D

Staffans

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Argumentet var tidigare att företagen tjänar pengar, nu har det svängt till långtidseffekter. Helt gripet ur luften… så det är sannolikt något annat som ligger bakom.
Kan bara tala för mig själv. Mina argument är fortfarande samma som jag gav i början av tråden. Jag utgår från att mina naturliga antikroppar ger ett minst lika bra skydd som fullvaccinerade har, och även om man säger att skyddet blir ännu bättre med naturliga antikroppar + en dos vaccin, tycker jag att det räcker med ett bra skydd.
Under tiden avvaktar jag och ser hur allting utvecklar sig. det kanske kommer en ny variant som gör att alla behöver ett annat nyutvecklad vaccin. Sedan avvaktar jag också gärna för att kolla hur långvarig effekten av vaccinet är (och det ser inte bra ut än så länge). Skyddar den fortfarande för allvarlig sjukdom efter 2 eller 10 eller 50 år? Allvarliga biverkningarna är även något som behöver tid för att få hela bilden av. Skillnaden mellan tobaksindustrin och läkemedelsindustrin är inte så stor. Det handlar om mycket pengar, så kan man neka att det finns negativa effekter, gör man det så länge som möjligt. Det bevisar väl hela krisen med Oxycontin/Oxycodon/Oxynorm smärtstillanden i USA.

Jag har lyckan att kunna ta det lugnt med vaccinet. Har haft sjukdomen, den var mild, jag tillhör ingen riskgrupp, och jag vågar framförallt lita på min egen kropp. Än så länge ser jag ingen anledning att vaccinera mig och så länge det är så, tar jag inget vaccin.

• Gilla
Harpgear och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Nu är det väl så att @Staffans2000 och hans polare är rädda för att (t.ex.) bli förlamade om 25 år eller så, dvs långtidseffekter.
Som sagt var.
Då uppgifterna är så motsägelsefulla Ang. vaccinets förträfflighet och risken för mig så liten, väljer jag tillsvidare att avstå.
Om ni själva blir mindre rädda av att föra över er egen rädsla på mig, så varsågoda.

Staffans

• Haha
  • Gilla
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
harry73
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så kan det vara. Men hur många av dina lekkamrater fick allvarliga men av mässlingen?
Det kan inte vara många
Stapeldiagram som visar antal döda i mässling i Sverige från 1911 till 2013, nedgång efter vaccin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mässling

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Kan bara tala för mig själv. Mina argument är fortfarande samma som jag gav i början av tråden. Jag utgår från att mina naturliga antikroppar ger ett minst lika bra skydd som fullvaccinerade har, och även om man säger att skyddet blir ännu bättre med naturliga antikroppar + en dos vaccin, tycker jag att det räcker med ett bra skydd.
Under tiden avvaktar jag och ser hur allting utvecklar sig. det kanske kommer en ny variant som gör att alla behöver ett annat nyutvecklad vaccin. Sedan avvaktar jag också gärna för att kolla hur långvarig effekten av vaccinet är (och det ser inte bra ut än så länge). Skyddar den fortfarande för allvarlig sjukdom efter 2 eller 10 eller 50 år? Allvarliga biverkningarna är även något som behöver tid för att få hela bilden av. Skillnaden mellan tobaksindustrin och läkemedelsindustrin är inte så stor. Det handlar om mycket pengar, så kan man neka att det finns negativa effekter, gör man det så länge som möjligt. Det bevisar väl hela krisen med Oxycontin/Oxycodon/Oxynorm smärtstillanden i USA.

Jag har lyckan att kunna ta det lugnt med vaccinet. Har haft sjukdomen, den var mild, jag tillhör ingen riskgrupp, och jag vågar framförallt lita på min egen kropp. Än så länge ser jag ingen anledning att vaccinera mig och så länge det är så, tar jag inget vaccin.
På senare tid har det ju framkommit att en genomgången infektion ger ett mycket bra skydd, men det är relativt ny kunskap. När jag vaccinerade mig visste man inte det.

Jag tänker också att det är så oerhört små risker med vaccinet, så jag kan ta dem. Men det är ju subjektivt.

Men har man inte haft infektionen och är ovaccinerad så är det helt obegripligt att man som 60+ are går ut bland folk mitt i stan…

Jag har en kollega som är drygt 60 som låg 6 veckor på intensiven, han överlevde, men har lång konvalescens framför sig. Han åkte på infektionen precis när det var tid för honom att vaccineras… och har inga underliggande sjukdomar…

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Det kan inte vara många
[bild]
[länk]
Om jag förstått det rätt är det värre i fattiga länder, vilket kanske Sverige också var i början av tidsaxeln i grafen…

useless useless skrev:
Inom vilket yrke är hon timanställd om det ställs krav på vaccinering?
Vård av gamla. Hon får jobba så långe alla gamla på avdelning är vaccinerade.
Om det är ett formellt krav vet jag inte. Fastanställda kanske omplaceras om de är ovaccinerade.
Timanställd är ju dock en anställningsform som är osäker. Det räcker att tacka nej några gånger för att hamna i onåd hos chefen så blir det färre timmar. Så omplacerar man en fastanställd behöver man väl ta in en vaccinerad timanställd… (Men visst, 3:e hands uppgift och lite spekulation från min sida. Har ingen direkt insyn).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är sant att mRNA är ett nytänk, nu kan man ge immunförsvaret informationen det behöver UTAN att det tvingas skaffa sig praktisk erfarenhet genom att utsättas för ett avdödat eller försvagat virus.

Det är ungefär som när mänskligheten lärde sig att skriva; nu kunde man överföra oerhörda mängder kunskap utan att den nya generationen var tvungen att lära sig allt genom att skaffa sig egen praktisk erfarenhet.
https://savjee.be/videos/simply-explained/mrna-vaccines/

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
K
Japp. Som du ser det. Men alla ser det inte som du. Så om Nissens kommer att få rätt, vet ingen ännu. Allra minst, han själv. Vi får vänta och se. Hur svårt kan det vara att förstå.

Doris! Lär dem! Nä, förresten, Shaking Stevens gör det minst lika bra. Källa på det?
Givetvis. Undertecknad var där, när han drog loss i Skandinavium.

[media]
Bonusspår. Gamla trettiofyran.

[media]
Staffans Stevens
Förstår knappt att jag lägger energi på att svara dig då du inte kan komma med ett enda seriöst inlägg vad det än gäller men visst. Men ingen behöver lära mig någonting för jag vet tillräckligt mycket för att veta att det ända rätta valet är vaccin.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R
B b8q skrev:
[länk]
Underbart lättförklarat och med källor.

Dessutom i videoform så även de som vill ha sin fakta i youtubeformat kan ta till sig den :)

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
På senare tid har det ju framkommit att en genomgången infektion ger ett mycket bra skydd, men det är relativt ny kunskap. När jag vaccinerade mig visste man inte det.

Jag tänker också att det är så oerhört små risker med vaccinet, så jag kan ta dem. Men det är ju subjektivt.

Men har man inte haft infektionen och är ovaccinerad så är det helt obegripligt att man som 60+ are går ut bland folk mitt i stan…

Jag har en kollega som är drygt 60 som låg 6 veckor på intensiven, han överlevde, men har lång konvalescens framför sig. Han åkte på infektionen precis när det var tid för honom att vaccineras… och har inga underliggande sjukdomar…
Riskerna som vi vet finns med vaccinet idag är ingenting i förhållande till riskerna med att bli sjuk i covid. Det är sån stor skillnad så i min värld finns det inget att argumentera om där. Hade en jobbarkompis han har i stort sätt aldrig varit sjuk i hela sitt liv men han fick covid och var nära att stryka med men han klarade sig.han åkte in och ut från sjukhuset i 3 månader fick problem med både lungorna och hjärtat under denna tid

• Gilla
  • Ledsen
sinclairhacker och 5 till
  • Laddar…
R
Så nu ifrågasätter du nyttan av mässlingsvaccin också? Suck.

Allvarliga men behöver du nog inte fråga @pmd om, mässlingen är en väldokumenterad sjukdom så om du inte absolut måste ha anekdotiska bevis så förslår jag att du söker lite i ämnet.

harry73 harry73 skrev:
Det kan inte vara många
[bild]
[länk]
Samma till dig. Om du på allvar ifrågasätter nyttan av mässlingsvaccinet så har du mer eller mindre diskvalificerat dig från en diskussion kring vacciner.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.