Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens Nissens skrev:
Inget av det du räknar upp riskerar att knäcka sjukvården.

En överbelastad sjukvård har varit den stora faran hela tiden. Ingen annan sjukdom i Sverige utgör det hotet.

Du griper efter halmstrån och klankar ner på andra som faktiskt visat mod och tagit ansvar i pandemin.

De som väljer att inte bekämpa pandemin har inte visat något av det…
"visat mod" är väl huvudet på spiken men inte klankas det väl på de som vaccinerar sig?
 
P pmd skrev:
När fick jag det?
Vilket svar som du fick likställer du med det svar jag fick (vilket det nu var)?
#2736
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jajjamensans. Statestik kan bevisa det beställaren vill. Något som båda lägren i coronakampen utnyttjar maximalt. Ett sätt att vilseleda, är att inte nämna det.
För hur omfattande var vår statstelevisions rapportering om vår minister Ann Lindes klavertramp, när hon blev lurad av några ryska "Kalle Sändare", som påstod sig tillhöra oppositionen. På väldigt knagglig engelska lovade hon redan i telefon,ekonomiska bidrag för deras kamp. Som om det inte räckte med magplasket i tysk tv.
Jag letade på svt:s hemsida, men hittade ingenting. Någon?

Staffans

P.s.
Har du en källa på att inte piloten var en fallskämshoppare?:D:beer::strong:
Under min korta fallskärmshoppningskarriär fick jag lära mig att piloter inte gärna hoppar ut ur fungerande plan uppe i luften.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu tagit 2 sprutor. (Erbjöds via arbetsgivare)
Kan säga att inga problem efter det, ni som är oroliga för vaccin så är det inget att oroa sig över.
Man var lite om i armen efteråt.
För er spruträdda så kan jag meddela att nålen är nog den minsta jag sett, kändes inte ens att man fick en spruta.

Vaccin har man ju fått sen barnsben, varför tacka nej när detta erbjuda gratis.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Och så lite ny info från Tegnell/FHM utifrån senaste analys av de som behöver sjukhusvård.
"Lejonparten av de som blir allvarligt sjuka i covid-19 är ovaccinerade. Under augusti var omkring 80 procent av de som lades in på sjukhus för covid-19 ovaccinerade. I Skåne var siffran 100 procent."

Och för de 20% vaccinerade kan vaccinet varit livräddande.
Men rädsla för något kan innebära att man fattar irrationella beslut och avstår från vaccination. Ungefär som en ung flicka uttryckte det utifrån sin spruträdsla att när man plötsligt kunde göra en "drop in" på skolan så tog hon sin första vaccinspruta.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag har nu tagit 2 sprutor. (Erbjöds via arbetsgivare)
Kan säga att inga problem efter det, ni som är oroliga för vaccin så är det inget att oroa sig över.
Man var lite om i armen efteråt.
För er spruträdda så kan jag meddela att nålen är nog den minsta jag sett, kändes inte ens att man fick en spruta.

Vaccin har man ju fått sen barnsben, varför tacka nej när detta erbjuda gratis.
Nu är det väl så att @Staffans2000 och hans polare är rädda för att (t.ex.) bli förlamade om 25 år eller så, dvs långtidseffekter.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
"visat mod" är väl huvudet på spiken men inte klankas det väl på de som vaccinerar sig?
Den jag kommenterade har tidigare skrivit till mig att det är obegripligt att jag vaccinerat mig trots att jag haft infektionen.
Med ”mod” tänker jag mest på de som vaccinerades väldigt tidigt innan vaccinet var lika beprövat som det är nu, men tänker också på de yngre som vaccinerar sig, de gör ju inte det så mycket för sin egen skull, utan mer för att hjälpa till att stoppa pandemin.

När då vissa håller på med en massa konstiga konspirationsidéer och diverse krystade argument för att det är korkat att vaccinera sig blir man ju bara matt.

Göken sätter sig dessutom helt ovaccinerad mitt på avenyn och käkar glass, han tillhör ju en åldersgrupp där det inte är så osannolikt att man blir inlagd vid covid infektion.

Sannolikt tycker han att han känner sig säker på grund av alla som vaccinerat sig… det säger ju en del…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Den jag kommenterade har tidigare skrivit till mig att det är obegripligt att jag vaccinerat mig trots att jag haft infektionen.
Med ”mod” tänker jag mest på de som vaccinerades väldigt tidigt innan vaccinet var lika beprövat som drt är nu.

Tänker också på de yngre som vaccinerar sig, de gör ju inte det så mycket för sin egen skull, utan mer för att hjälpa till att stoppa pandemin.

När då vissa håller på med en massa konstiga konspirationsidéer och diverse krystade argument för att det är korkat att vaccinera sig blir man ju bara matt.

Göken sätter sig dessutom helt ovaccinerad mitt på avenyn och käkar glass, han tillhör ju en åldersgrupp där det inte är så osannolikt att man blir inlagd vid covid infektion.

Sannolikt tycker han att han känner sig säker på grund av alla som vaccinerat sig… det säger ju en del…
Jaha, jag trodde att du med ”mod” avsåg att de som är rädda för vaccinet samlar mod för att övervinna sin irrationella rädsla och ändå går och vaccinerar sig.

Att göra något man ändå inte är rädd för är inte särskilt modigt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Nu är det väl så att @Staffans2000 och hans polare är rädda för att (t.ex.) bli förlamade om 25 år eller så, dvs långtidseffekter.
Vilket är rent hittepå som grundar sig på… ingenting…

Det finns inte ett enda vaccin någonsin som haft några sådana effekter…. Och om 25 år lär ju inte dessa vaccinerna vara aktuella längre…

Det känns mer som ett svepskäl…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilket är rent hittepå som grundar sig på… ingenting…

Det finns inte ett enda vaccin någonsin som haft några sådana effekter…. Och om 25 år lär ju inte dessa vaccinerna vara aktuella längre…

Det känns mer som ett svepskäl…
Det kanske inte är 25, utan 5, 2 eller till och med bara 1 år de vill avvakta för att våga ta språnget.

Men du har rätt, redan nu håller man ju på och modifierar vaccinen så att de ska klara deltavarianten effektivare, så den som väntat ett år för att se vaccinens långtidseffekter får ju ändå inte det ”gamla välbeprövade” vaccinet.
 
Nissens
B b8q skrev:
Jaha, jag trodde att du med ”mod” avsåg att de som är rädda för vaccinet samlar mod för att övervinna sin irrationella rädsla och ändå går och vaccinerar sig.

Att göra något man ändå inte är rädd för är inte särskilt modigt.
Ja, det har du en poäng med! De som övervinner sin rädsla är förstås modiga.
Vi lägger in det också! :)
 
Nissens
B b8q skrev:
Det kanske inte är 25, utan 5, 2 eller till och med bara 1 år de vill avvakta för att våga ta språnget.

Men du har rätt, redan nu håller man ju på och modifierar vaccinen så att de ska klara deltavarianten effektivare, så den som väntat ett år för att se vaccinens långtidseffekter får ju ändå inte det ”gamla välbeprövade” vaccinet.
Precis.
Man kan ju undra vad de grundar oron på också, det är nog inte speciellt vanligt att man hittar eller ens letar efter sådana långtidseffekter för något slags vaccin över huvud taget….

Samtidigt har ju argumenten ändrats över tiden. I början hette det att läkemedelsföretagen tjänar pengar på vaccinen…

Det är nog något annat som ligger bakom, kanske ett personlighetsdrag helt enkelt. Eller vanlig egocentrering. Han har ju vaccinerat mot TBE, men då var risken större för honom själv, nu handlar det ju om att minska risken för kollaps i sjukvåredn till stor del. Är man tillräckligt egocentrerad så skiter man nog i det.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Gillade Staffalandliknelsen. Eller så här kan man tänka om man likt min dryckesbroder Staffan låst fast sig i vaccintänket.

Vi tänker oss att det är upplopp i Göteborg. Polisen vill skydda sina kravallpoliser från flygande gatstenar och dylikt otrevligt. De får hjälmar och skyddsvästar. Dessa skyddar till 90% mot svåra skador. De allra flesta poliser i yttre tjänst använder dessa. Låt säga 90%.
Efter ett upplopp besöker vi polisens eget sjukhus.
En majoritet av poliserna i de sängarna visar sig ha använt skyddsutrustning medan nästan lika många saknade utrustning eftersom de var trafikpoliser men råkat illa ut. Är då rekommendationen att polisen ska sluta använda hjälm och skyddsväst?

Det kanske klarnar nu likt ett hemgjort vin som fått stå still i flaskan ett tag?

Nyckelordet är URVAL.

[länk]
Fick mig att tänka på denna bild från WW2. Hur skall man förstärka skyddet i bombflygplanen?
Silhuett av ett bombflygplan från andra världskriget med markerade träffpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ser ju tydligt var planen träffas. Ska man skydda/förstärka dessa utsatta delar så bombräderna blir mindre farliga?


Eller är det så att det man inte ser är de plan som träffades på övriga ställen eftersom de inte återvände…:oops:

Det gäller att förstå statistik och se vad som saknas.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Precis.
Man kan ju undra vad de grundar oron på också, det är nog inte speciellt vanligt att man hittar eller ens letar efter sådana långtidseffekter för något slags vaccin över huvud taget….

Samtidigt har ju argumenten ändrats över tiden. I början hette det att läkemedelsföretagen tjänar pengar på vaccinen…

Det är nog något annat som ligger bakom, kanske ett personlighetsdrag helt enkelt. Eller vanlig egocentrering. Han har ju vaccinerat mot TBE, men då var risken större för honom själv, nu handlar det ju om att minska risken för kollaps i sjukvåredn till stor del. Är man tillräckligt egocentrerad så skiter man nog i det.
Det är en ny typ av vaccinering.
Ingen avstod väl från vaccin för att företagen tjänade pengar?
Egoismen har väl snarast visat sig hos vissa av vaccinanterna.
 
Nissens
M mickef skrev:
Det är en ny typ av vaccinering.
Ingen avstod väl från vaccin för att företagen tjänade pengar?
Egoismen har väl snarast visat sig hos vissa av vaccinanterna.
Argumentet var tidigare att företagen tjänar pengar, nu har det svängt till långtidseffekter. Helt gripet ur luften… så det är sannolikt något annat som ligger bakom.

Det är inte en oprövad typ av vaccinering. Och vill man ha den gamla typen av vaccin så är det ju vad Astra tog fram…

Vet inte vad du menar med att vaccinanter(nytt ord?) är egoistiska, förutom för de uttalade riskgrupperna så är ju vaccinationen i mångt och mycket ett sätt att få sjukvården att inte överbelastas…

Åtminstone tänkte jag så.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.