814 830 läst · 17 905 svar
815k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Förtydliga gärna hur du menar, för det står väl inte i grundlagen vilka fysiska krav man har rätt att ställa på en brandsoldat, eller inom vilka yrken det är OK att kräva hårnät?Bananskalare skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_grundlagar
Hade du däremot hänvisat till någon paragraf i arbetsmiljölagen hade jag kunnat tro på dig.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 806 inlägg
Nåja, det har ju fungerat utmärkt med piskan hälsointygen i Frankrike, fick vaccineringarna att vända uppåt igen från den avstannade viljan i juli. Observera att intyget gäller vaccination, positivt PCR-test inom viss tidsperiod eller nytaget negativt PCR-test.Bananskalare skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Gillar idén med vaccinpass för bolaget, det här kan verkligen få genomslag.MathiasS skrev:
Funderar dock hur man ska hantera detta med en, två och så småningom tre doser.
En dos = välkommen fram till hyllan med vin och öl
Två doser = välkommen fram till starkspriten
Tre doser = ?
Om man kan göra det svårare att få tillgång till beställningssortimentet så är jag för en sån lösning!Darling McFluff skrev:
Att alla har rätt till vård vad de än väljer att göra med sin kropp. Det står jag för. Även om det är en försupen äckelgubbe som visslar på småflickor i parken.F frasen_36 skrev:
Tyvärr tänker inte folk så när de ser uteliggare och dylikt i nöd.
Det säger en hel del om dig.
Du har helt rätt vi ska inte ändra parametrarna i en pågående diskussion om en specifik fråga. Nu var det ju inte jag dom ändrade parametrarna utan jag bemöter dåliga liknelser (motsvarande andra parametrar).Bananskalare skrev:Du kan inte ändra om alla parametrar för att få rätt.
Då kan jag ändra om parametrarna när det gäller vaccinering.
Då säger vi att om du inte vaccinerar dig så får du utegångsförbud. du får inte gå ut genom din dörr. Efter att du vaccinerat dig så måste du sitta i karantän i 2 veckor till.
Kan du ändra parametrarna så kan jag. (de flesta normala människor brukar se ordet förbud som något negativt)
Det blir absolut dom att ingen får köra bil på motorvägen. Precis som ingen får gå till tex Globen. Alternativ kan vara att de som har körkort respektive de som är vaccinerade kan göra det.
Och nej det är inte straff i något av fallen. Körkort återkallas på egen begäran, på läkares begäran eller polis. Och det är inte som straff utan för att skydda andra och fig själv. Straff kan utdömas i samband med återkallandet för tex trafikbrott. Men det är en annan sak.
Sann med vaccin och covidpass. Det är inte ett straff. Eventuellt straff kommer om du bryter mot reglerna. I Sverige troligen inget straff alls elller låga böter. Effektivare vore att straffa arrangören som släppt in någon utan passet. Där finns mer pengar att hämta och de kommer göra affärsmässiga beslut.
Men jag tror inte vi kommer ha något vaccinpass på det sättet i Sverige.
Jag brukar uttrycka det som ” det ska vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel”. Belöningen och bestraffningen är alltså inbyggd i processen. Det ska vara så lätt att göra rätt val att det dåliga valet ger sig helt ointressant.Bananskalare skrev:
Tyvärr är det ibland tvärtom vilket lockar till fusk och genvägar.
Det är inte en bra jämförelse. Judarna i Tyskland var inte ett hot mot samhället medan ovaccinerade i Sverige faktiskt är ett hot mot samhället.Staffans2000 skrev:
(Nej, jag vill inte att Sverige inför covidpass eller att ovaccinerade ska tvingas bära inverterade judestjärnor.)
Det bör vara relevant för arbetsuppgifterna. Godtyckliga krav är alltså inte ok. Vaccinering för vissa yrkesgrupper ger sig som ett relevant krav.B b8q skrev:På många arbetsplatser kan man ju ställa en massa olika krav för att folk ska få jobba där; det kan handla om hårnät, skyddskläder, uniform, vissa fysiska krav (du måste t.ex. kunna simma för att vara badvakt, eller kunna lyfta en viss vikt för att vara brandsoldat osv. Så var går egentligen gränsen för vad en arbetsgivare ska kunna kräva, och vem avgör det?
Tre doser, då får man en stänkare på väg ut.Darling McFluff skrev:
Dumt? Njae, han måste väl sköta sitt jobb?P Pin skrev: