Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Vågar inte ens tänka på vilket straff alla fullvaccinerade som blivit sjuka i covid 19 ska få.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja väldigt intressant faktiskt. ..
Pöbeln är ett större hot än corona
Ja. Och väldigt lättmanipulerade.
Ungefär som när Tito dog och grannar som tidigare levt i frid, började mörda varandra för händelser 600år tillbaka i tiden.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det har använts förut, med gott resultat.
Blå och gul, dessutom. Bara att kopiera rakt av.

[bild]


Staffan Goldman
Tycker vi gör tvärtom..... Roligare.... Sem får de själva betala dessa präktiga
..
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vart är vi på. Väg?
Förhoppningsvis är vi på väg mot en situation där covid-19 inte längre är ett hot mot folkhälsan och sjukvården.
Det går fortare om alla som kan (dvs inte har medicinska problem som gör vaccinering olämplig) vaccinerar sig.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är inte lätt.

Men när staten bekostar vaccin och resurser för att medborgarna inte skall bli sjuka och knäcka vårdapparaten och vissa personer då får för sig att tacka nej till de resurserna så får ju individen ta ett ansvar för sitt beslut..

Att individen sedan blir sjuk och vill ha dyr sjukhusvård och belasta vården som kanske medför att någon annan inte får adekvat vård är ju något som man gamblat med och därmed valt.

Jag kan tycka att en sådan person åtminstone skall få betala vården ur egen ficka…
Nu är det 307st. bara här, som skall betala sin egen sjukhusräkning.
Gäller det brutna ben eller " bara" Covidsjukdom? Och hur dras den gränsen?

Ditt inlägg var inte så genomtänkt, eller hur?

Staffans
 
harry73
P pmd skrev:
Förhoppningsvis är vi på väg mot en situation där covid-19 inte längre är ett hot mot folkhälsan och sjukvården.
Det går fortare om alla som kan (dvs inte har medicinska problem som gör vaccinering olämplig) vaccinerar sig.
Nu var det ursprungligen en tråd (eller poll) om varför man valde att inte vaccinera sig.
Det är lärorikt att höra andras åsikter. Inte för att de nödvändigtvis har rätt, men för att lära sig hur andra tänker.

Nu blev det nån slags mobbningstråd, där alla som är före vaccin, mobbar de som inte tänker vaccinera sig.
Då blir tråden kontraproduktivt.

Världen går inte under för att en del inte vill ha vaccin. Det gjorde den inte heller medmässlingen, polio eller svininfluensan.

Polarisering och brist på respekt för varandra kanske gör det.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
En fråga jag försökt ställa många gånger här...

Hur kan man tycka att en viss grupp människor inte ska ha rätt till sjukvård?
Hur kan man tycka att samma grupp inte ska ha rätt att vara på vissa platser?
Detta enbart för att man valt att inte vaccinera sig?
Självklart är det bäst om alla vaccinerar sig, men vill inte alla det. Det är bara att leva med.

Vem ger er rätt att tycka att dessa människor inte har samma värde?
Alternativet är att ingen får vara på dessa platser. Tycker du det är bättre? Rättvisa som baseras på att alla ska ha det lika dåligt som dem som har det sämst.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
harry73
P Pin skrev:
Alternativet är att ingen får vara på dessa platser
Nej, det är inte alternativet, för det implicerar att det är det enda alternativet. Det finns många fler alternativ.
 
Ni som är mot covidvaccinet och skriver om människors lika värde när covidpass kommer upp. Tycker ni att ni själva är mindre värda eftersom ni inte vill skydda er med vaccin, eller är ni kanske bättre än mig som inte ens behöver vaccin?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är väl klart att det har med värde att göra. Om du tycker att alla människor är lika mycket värda, hur kan du då tycka att vissa inte ska få läkarvård?
Troligtvis för att du vill försöka försvara ditt eget samvete.
Dålig stil att försöka ändra på frågan. Vi pratade om något annat. Jag måste ha glömt inlägget där jag sa det där om läkarvård. Kanske du kan hitta det åt mig.
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du pratar om hot och vaccin pass..
Jag antar att du inte skulle umgås med din bästa vän om din bästa vän inte hade vaccinerat sig.
Det har jag inte sagt, men jag skulle absolut hålla större distans och andra rekommenderade säkerhetsåtgärder mot den som inte vaccinerat sig - oavsett om det vore min bästa vän. Förstår förresten inte vad det skulle spela för roll. Smittspridare som smittspridare..
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är inte lätt.

Men när staten bekostar vaccin och resurser för att medborgarna inte skall bli sjuka och knäcka vårdapparaten och vissa personer då får för sig att tacka nej till de resurserna så får ju individen ta ett ansvar för sitt beslut..

Att individen sedan blir sjuk och vill ha dyr sjukhusvård och belasta vården som kanske medför att någon annan inte får adekvat vård är ju något som man gamblat med och därmed valt.

Jag kan tycka att en sådan person åtminstone skall få betala vården ur egen ficka…
Det är väl fruktansvärd tur att alla vare sig de tar eller ej är med och betalar, iallafall den som betalar skatt.
Självklart skall man även få sin vård med som betalar sin skatt, även den som inte betalar skatt för det är så landet är uppbyggt.
Annars anser jag ju lätt att vi inte ska betala för. Fetma, rökning, snusning, skidåkare, crossåkare, simmare, bilister, cyklister, promenister.

Ja du fattar att du är fruktansvärt löjlig nu va?
Att ens skylla på att vårdapparaten blev knäckt av detta betyder ju att man inte varit med de senaste åren och sett alla artiklar. Eller du med andra menar att det bara är gnälliga snyfthistorier om vården? Man får väl tro på de som arbetar ihjäl sig i vården nästan.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu blev det nån slags mobbningstråd, där alla som är före vaccin, mobbar de som inte tänker vaccinera sig.
Då blir tråden kontraproduktivt.

Världen går inte under för att en del inte vill ha vaccin. Det gjorde den inte heller medmässlingen, polio eller svininfluensan.

Polarisering och brist på respekt för varandra kanske gör det.
Flera inlägg innan ditt är väl snarast sådana där de som är mot vaccin mobbar de som har vaccinerat sig. Det är ju bara vaccinmotståndare som drar upp sånt som gula stjärnor och därmed försöker undergräva all sorts försök till diskussion. Mycket kontraproduktivt.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
harry73
Nej, frågan är just varför folk inte vill vaccinera sig, så den delen är on topic.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nej, frågan är just varför folk inte vill vaccinera sig, så den delen är on topic.
Jag förstår inte. Vad har gula stjärnor och de andra mobbningsinläggen att göra med att folk inte vill vaccinera sig?
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.