Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
J
Bananskalare Bananskalare skrev:
Glöm inte synvinkeln ett väl använt verktyg.
Om du vill veta en sak. alla liknelser behöver inte vara bra. Eftersom ditt inlägg dessutom gott om sarkasm så tar jag inte någonting du skrev på alvar.
Ah, där är du snäppet mer generös än jag.

Dessa människor har valt att inte vaccinera sig. De är också människor som. vi alla är.
skillnaden är att de in vaccinerade sig. Har dessa blivit tillfrågade om varför?
Vad har dessa människor gjort?
De har inte vaccinerat sig...:D

- - -
Dessa människor har valt att inte vaccinera sig.
- - -
Skillnaden mellan de som inte får ta körkort är milsvid. eftersom man har valt att sätta samman en grupp människor för att de inte är vaccinerade. De har bara hamnat i en grupp de själva inte valt.
Hur ska du ha det - de har alltså valt att inte vaccinera sig, men de har inte valt att räknas till gruppen ”ovaccinerade”???
:thinking:

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Varför får dessa inte ta körkort? Är det pga deras tro hudfärg? Eller är det för att de har ett handikapp? som gör att vissa inte kan köra bil. Läkare "räcker" med att grejja. många års studier. så den kan vi kvitta. sen är det svårt att köra taxi om man inte har körkort.
Tänk vad mycket enklare det är att vaccinera sig än att bli läkare eller ta taxikort. Är det för att det är så enkelt att vaccinera sig som det är så synd om dessa ovaccinerade?
Går du och tycker synd om alla de människor som inte får praktisera som läkare eller vara taxichaufförer därför att de inte har valt att göra på det nödvändiga sättet också?
Tycker du att det är helt tokigt att man delar upp människor beroende på hur de har utbildat sig också?

så idag finns det inga anledningar att ta bort någons rättigheter.
Vilken rättighet är borttagen för de ovaccinerade?

• Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hur ska du ha det - de har alltså valt att inte vaccinera sig, men de har inte valt att räknas till gruppen ”ovaccinerade”???
:thinking:
om du hade läst hela inlägget....

BirgitS BirgitS skrev:
Tänk vad mycket enklare det är att vaccinera sig än att bli läkare eller ta taxikort. Är det för att det är så enkelt att vaccinera sig som det är så synd om dessa ovaccinerade?
Går du och tycker synd om alla de människor som inte får praktisera som läkare eller vara taxichaufförer därför att de inte har valt att göra på det nödvändiga sättet också?
Tycker du att det är helt tokigt att man delar upp människor beroende på hur de har utbildat sig också?

Vilken rättighet är borttagen för de ovaccinerade?
Tråkigt att du ska börja blanda in nya saker som verkligen inte har med saken att göra.

Men varför håller jag på?
Det är omöjligt att få folk att lyssna som inte vill lyssna. framförallt när alla tillhör ett gäng som alltid har rätt.
Oavsett.

• Haha
  • Gilla
sonabr4000 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Tråkigt att du ska börja blanda in nya saker som verkligen inte har med saken att göra.

Men varför håller jag på?
Det är omöjligt att få folk att lyssna som inte vill lyssna. framförallt när alla tillhör ett gäng som alltid har rätt.
Oavsett.
Jag tycker det är bra liknelser.

Jag tycker att det är omöjligt att få dig att lyssna. Om det beror på om du inte vill eller inte får du avgöra själv för jag förutsätter vare sig det ena eller det andra om andra så länge det inte är bevisat.

Vi försöker förklara för dig med liknelser för att det ska vara lättare att förstå men du vägrar att ens försöka förstå. Är det du som tillhör ett gäng som alltid har rätt?

• Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
om du hade läst hela inlägget....
Det gjorde jag. Uppenbarligen misslyckades du att få fram din poäng, om det fanns någon.

Jag måste bara få säga som jag säger till min *** ibland.
”Nej, inga liknelser. Det är svårt nog att först vad du försöker förklara, så börja inte prata om något annat.”
:oops::seenoevil:

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är bra liknelser.

Jag tycker att det är omöjligt att få dig att lyssna. Om det beror på om du inte vill eller inte får du avgöra själv för jag förutsätter vare sig det ena eller det andra om andra så länge det inte är bevisat.

Vi försöker förklara för dig med liknelser för att det ska vara lättare att förstå men du vägrar att ens försöka förstå. Är det du som tillhör ett gäng som alltid har rätt?
Jag är mer intresserad av hur läkaren kom in i bilden....

Men om den ena inte tycker liknelsen håller....
varför fortsätter man då?
Om ni nu tar på er rollen att förklara för mig?

J

Det är ju inte riktigt så att vi fungerar som dina mentorer, utan flera av oss problematiserar de märkligaste åsikterna som dyker upp härinne. Detta för att låta andra ta del av vettig information, plus att ha lite trevlig argumentation. Tror jag.

Angående vaccinpass i vårt land. Från FoHMs sida:
Frågor och svar om regeringens arbete med vaccin och vaccinationsbevis
Uppdaterad 09 februari 2022, https://www.regeringen.se/regeringe...m-regeringens-arbete-med-vaccin-mot-covid-19/

”Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om regeringens arbete med vaccin mot covid-19 samt vaccinationsbevis.

Systemet för covidbevis består av tre delar och visar antingen att du har fått vaccin mot covid-19 (vaccinationsbevis), att du har testats negativt för covid-19 (testbevis) eller att du har tillfrisknat från covid-19 (tillfrisknandebevis). Syftet med dessa covidbevis är att underlätta resor under coronapandemin. Covidbevis regleras i EU-förordningar.

Vaccinationsbevis (men inte test- eller tillfrisknandebevis) kunde under en period också användas i Sverige för att ordna smittsäkra evenemang i under pandemin. I samband med att regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutade om att ta bort de flesta restriktioner kopplade till coronapandemin från och med den 9 februari 2022, har även möjligheten för arrangörer att använda vaccinationsbevis för att kunna göra undantag från restriktioner tagits bort.”

J Jocke Best skrev:
Det är ju inte riktigt så att vi fungerar som dina mentorer, utan flera av oss problematiserar de märkligaste åsikterna som dyker upp härinne. Detta för att låta andra ta del av vettig information, plus att ha lite trevlig argumentation. Tror jag.
Mentorer? Den var ganska rolig.

• Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS

Därför att jämföra med andra tillfällen där det är helt normalt att tillåta bara vissa personer att göra saker utan att någon hojtar om rasism, sämre människor eller lägre människovärde visar att det är helt orimligt att anse att det nu plötsligt skulle vara rasism etc. att tillåta bara vissa personer att göra saker och detta bara för att grupperingen skulle bero på vaccinationsstatus i stället för utbildning eller personliga egenskaper etc.

• Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
Så här skriver OMS i UK: Distrust and perceived risks top reasons for vaccine refusal
16 March 2022

“Side effects of the vaccine frightened me”

“I cannot do anything that may risk my fertility”

“If my body can fight it without a vaccine that’s good enough for me”

These are just some of the free-text responses collected as part of the Vaccine Opinions Study which provide insight into why some people remain unvaccinated.

Reasons for not vaccinating have been grouped into seven broad themes;
  • feeling that the risks of a COVID-19 vaccine were too high or the benefits were too low
  • distrusting or feeling discontent towards vaccine stakeholders
  • lacking sufficient, trustworthy or favourable evidence on vaccine side effects, safety or effectiveness
  • perceiving COVID-19 as low-risk to self
  • feeling pressured or coerced
  • worldview-related barriers
  • practical barriers
The Vaccine Opinions Study identified changes in uptake and attitudes towards COVID-19 vaccines among adults in England who had reported having declined a vaccine when offered, being unlikely to have it or unsure about having it if offered, between 13 January and 8 August 2021. In this period, we saw a decline in this population from 10% to 3%.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopula...es/articles/coronaviruscovid19/latestinsights

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.