816 794 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Jag skulle ha skrivit lägre människovärde för det var det diskussionen handlade om. Människovärde är, i alla för mig, inte samma sak som att vare en bättre/sämre människa pga. ett val i ett visst sammanhang.P pmd skrev:
Vid det här laget borde du veta att du borde andas lugnt och räkna till 10 innan du hoppar på folk.BirgitS skrev:
Jag sa bara att: "Risken är större att vaccinerade skadar ovaccinerade än tvärsom". Om du har någon annan åsikt kan du ju redogöra för den.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Det är ju därför det är en liknelse/analogi.Bananskalare skrev:
Det är viktigt att inte fler människor än nödvändigt blir allvarligt sjuka och dör. Därför kan det vara viktigt att skydda vissa grupper från att insjukna vilket medför att det kan vara viktigt att förhindra att andra grupper med ökad risk för att smitta andra träffar den första typen av grupper. Det finns alltså en vettig anledning till att det periodvis kan vara viktigt att hålla nere smittspridningen. Det handlar om att skydda.Bananskalare skrev:
Som jag skrev ovan så kan de medföra en ökad risk för fara för andra.Bananskalare skrev:
Så blinda är inte människor eftersom det är rätt att dra bort en rättighet för dem?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Du kan ju då redogöra för hur du kommer fram till det konstiga påståendet. Mer än att bara ange att "Vaccinerade är ju skyddade." vilket ju inte är sant som jag skrev i #15242.M mickef skrev:
Ok, vaccinerade som inte blir skyddade av vaccinet betraktar jag som lika oskyddade som ovaccinerade och hamnar därmed i samma fack som dem. Nöjd?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Väldigt konstigt att kalla vissa vaccinerade för ovaccinerade. Eftersom det inte är normalt att uttrycka sig så är det ju olämpligt att mena så utan att skriva det först.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Du kan ju läsa på Wikipedias sida om rasism för att se vad det innefattar. Men det beror ju på, t.ex. könsdiskriminering kan bero på att någon anser att någon annan är mindre värd men det är ju inte rasism för det utan just könsdiskriminering.M mickef skrev:
Men som sagt så anser jag att ovaccinerade inte har lägre människovärde än andra.