Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
M mickef skrev:
Risken är större att vaccinerade skadar ovaccinerade än tvärsom.
Hur i hela världen motiverar du det?

"Av de 100% som jag är så sköter sig alla ovaccinerade perfekt, men jag har hört om en vaccinerad som gick till affären med snuva"?

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Hur i hela världen motiverar du det?

"Av de 100% som jag är så sköter sig alla ovaccinerade perfekt, men jag har hört om en vaccinerad som gick till affären med snuva"?
Vaccinerade är ju skyddade.
Vad har ditt citat med inlägget att göra?

BirgitS
M mickef skrev:
Vaccinerade är ju skyddade.
Vid det här laget borde du veta om att det finns människor som inte blir skyddade av vaccinet samt att vissa inte får vaccinera sig av medicinska skäl. Det gäller att skydda dessa grupper.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Terminologifråga.

Om A gör ett sämre val än B så är A en sämre människa i det sammanhanget. I andra sammanhang kan det vara tvärtom.

En människa är ingenting utan sina handlingar.
Jag skulle ha skrivit lägre människovärde för det var det diskussionen handlade om. Människovärde är, i alla för mig, inte samma sak som att vare en bättre/sämre människa pga. ett val i ett visst sammanhang.

BirgitS BirgitS skrev:
Vid det här laget borde du veta om att det finns människor som inte blir skyddade av vaccinet samt att vissa inte får vaccinera sig av medicinska skäl. Det gäller att skydda dessa grupper.
Vid det här laget borde du veta att du borde andas lugnt och räkna till 10 innan du hoppar på folk.
Jag sa bara att: "Risken är större att vaccinerade skadar ovaccinerade än tvärsom". Om du har någon annan åsikt kan du ju redogöra för den.

BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det ena handlar om trafiksäkerhet Det gör inte det andra.
Det är ju därför det är en liknelse/analogi.
Trafiksäkerheten är viktig, därför får inte vissa köra bil. Då de kan riskera både sig själv och andra liv. Det finns alltså en vettig anledning till varför några inte får köra bil.
Det är viktigt att inte fler människor än nödvändigt blir allvarligt sjuka och dör. Därför kan det vara viktigt att skydda vissa grupper från att insjukna vilket medför att det kan vara viktigt att förhindra att andra grupper med ökad risk för att smitta andra träffar den första typen av grupper. Det finns alltså en vettig anledning till att det periodvis kan vara viktigt att hålla nere smittspridningen. Det handlar om att skydda.
Men att en grupp ovaccinerade människor
utgör ingen fara för andra på samma sätt.
så att dra bort en deras rättigheter är inte rätt.
dessa är också människor
Som jag skrev ovan så kan de medföra en ökad risk för fara för andra.

Så blinda är inte människor eftersom det är rätt att dra bort en rättighet för dem?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle ha skrivit lägre människovärde för det var det diskussionen handlade om. Människovärde är, i alla för mig, inte samma sak som att vare en bättre/sämre människa pga. ett val i ett visst sammanhang.
Det är väl så nära rasism man kan komma utan att blanda in hudfärg?

BirgitS
M mickef skrev:
Jag sa bara att: "Risken är större att vaccinerade skadar ovaccinerade än tvärsom". Om du har någon annan åsikt kan du ju redogöra för den.
Du kan ju då redogöra för hur du kommer fram till det konstiga påståendet. Mer än att bara ange att "Vaccinerade är ju skyddade." vilket ju inte är sant som jag skrev i #15242.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det är väl så nära rasism man kan komma utan att blanda in hudfärg?
Vad syftar ordet "Det" på?

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju då redogöra för hur du kommer fram till det konstiga påståendet. Mer än att bara ange att "Vaccinerade är ju skyddade." vilket ju inte är sant som jag skrev i #15242.
Ok, vaccinerade som inte blir skyddade av vaccinet betraktar jag som lika oskyddade som ovaccinerade och hamnar därmed i samma fack som dem. Nöjd?

BirgitS
M mickef skrev:
Ok, vaccinerade som inte blir skyddade av vaccinet betraktar jag som lika oskyddade som ovaccinerade och hamnar därmed i samma fack som dem. Nöjd?
Väldigt konstigt att kalla vissa vaccinerade för ovaccinerade. Eftersom det inte är normalt att uttrycka sig så är det ju olämpligt att mena så utan att skriva det först.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad syftar ordet "Det" på?
Att betrakta någon som mindre värd.

BirgitS
M mickef skrev:
Att betrakta någon som mindre värd.
Du kan ju läsa på Wikipedias sida om rasism för att se vad det innefattar. Men det beror ju på, t.ex. könsdiskriminering kan bero på att någon anser att någon annan är mindre värd men det är ju inte rasism för det utan just könsdiskriminering.

Men som sagt så anser jag att ovaccinerade inte har lägre människovärde än andra.

BirgitS BirgitS skrev:
Väldigt konstigt att kalla vissa vaccinerade för ovaccinerade. Eftersom det inte är normalt att uttrycka sig så är det ju olämpligt att mena så utan att skriva det först.
Är du seriös nu?

BirgitS
M mickef skrev:
Är du seriös nu?
Ja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.