F fruaspman skrev:
Ett äldre par som bott där.
Vi har fått lite info från familjemedlem som inte har så bra koll.
O [old rusty] skrev:
Dödsbo eller obstinat?

Oavsett, verkar ju som sagt stått vatten för länge. Så ev. har du en pumpgrop för att sänka grundvattnet lite redan klar..
Ingen pumpgrop vad vi vet.

F fruaspman skrev:
Ingen pumpgrop vad vi vet.
Jag tänkte mer på att ni har ett hål i golvet där det står vad som antagligen är grundvatten. Det är då en pumpgrop. Fast utan pump just nu.

O [old rusty] skrev:
Jag tänkte mer på att ni har ett hål i golvet där det står vad som antagligen är grundvatten. Det är då en pumpgrop. Fast utan pump just nu.
Aha haha ja..
Min känsla är att tanken bör flyttas och ersättas. Är jag helt ute och cyklar om jag tänker att vi kan fylla igen gropen? Eller är skadan bestående och pump bör placeras för all framtid ?

Ser ut som att det ligger en slang i hålet? Finns det redan en pump där eller vad gör slangen?

M marka skrev:
Ser ut som att det ligger en slang i hålet? Finns det redan en pump där eller vad gör slangen?
Slangen ligger i vattnet och går till ett dräneringshål i golvet. Men det krävs nog en pump för att vattnet ska förflytta sig.. slangen gör ingen nytta i dagsläget.

V Vardagsrum skrev:
Finns förra ägaren tillgänglig att kontakta? Isf kan ni iaf höra er för ang. både värme och vattenansamling.

Det var inget ni såg eller tänkte på, på visningen? Eller den skivan på bilden kanske låg över hålet då?

Lägger upp några bilder som visar exempel på hur en blandningsventil för varmvatten kan se ut.

[bild]

[bild]
Fått svar om vattenansamling.. Det är grundvatten. De har haft pump kopplad för att ta ur vattnet.

Några bilder på pannan. Höjt för pellets för att få upp värmen i pannan. Vilket tyvärr inte påverkade varmvatten ur kranen.
Kan finnas en blandningsventil men vet inte vilken det skulle kunna vara. Finns många ventiler och kranar..
Shuntventilen påverkar bara värmen till radiatorerna enligt manualen!?

• Bilden visar en pelletspanna med olika rörledningar och ventiler som går in i pannan, och en bildetikett på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystempanna med rör, ventiler och isolering i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Närbild på en ESBE-blandningsventil i ett pannrum med anslutna rör och kablar.
    Skapa konto
  • Panel med mätare och reglage på en Nibe Pellux panna i pannrum, ventiler synliga i bakgrunden tillsammans med en skiftnyckel.
    Skapa konto
Tryckmätaren på acktanken.

• Tryckmätare monterad på ett rörsystem intill en acktank, omgivet av kablar och anslutningar i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
Om du följer inkommande kallvatten, hur ser den första ventilen ut som sitter på ledningen? Den borde sitta i anslutning till tanken ( om nu varmvattnet produceras där och inte i någon varmvattenberedare).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.