Vi har precis flyttat in i vårt nyköpta hus och upptäckte att ackumulatortanken till solfångarna är nedsänkt i grunden och hålet den står i är vattenfyllt
Någon som vet syftet till detta eller har vi ett lekage?
Undrar också hur jag höjer temp och tryck på vattnet?
Någon som vet syftet till detta eller har vi ett lekage?
Undrar också hur jag höjer temp och tryck på vattnet?
Välkommen till forumet! 🙂
Det ser inte jättebra ut det där.. Varifrån vattnet kommer ifrån vet jag inte, men det ska inte vara där.
Har du tur så är det säkerhetsventilen (den röda, som det går en plastslang ifrån) som löst ut, och orsakat att vattnet hamnat på golvet.
Nu är inte jag någon expert på solfångarsystem, men det ser ut att vara en säkerhetsventil på 1.5 bar, trycket i en solfångaranläggning ska kunna tillåtas bli högre än så.
Trycket höjer du genom att fylla på vatten. Leta efter en ventil som är monterad på något av rören.
Kan du se vad det är för tryck nu?
Vad har huset för uppvärmning utöver solfångarna? Men generellt höjer man värmen genom att antingen vänta på soligare dagar, eldning eller genom elvärme av något slag.
Se till att få bort vattnet, en grovdammsugare funkar fint till det. Sedan får du hålla koll på varifrån det kommer, om det skulle återkomma dvs.
Man börjar ju fundera över hålet i golvet, varför det tagits upp.. Om det var för att få plats med större acktank eller vad. Förhoppningsvis är det iaf inte grundvatten du har i hålet..
Det ser inte jättebra ut det där.. Varifrån vattnet kommer ifrån vet jag inte, men det ska inte vara där.
Har du tur så är det säkerhetsventilen (den röda, som det går en plastslang ifrån) som löst ut, och orsakat att vattnet hamnat på golvet.
Nu är inte jag någon expert på solfångarsystem, men det ser ut att vara en säkerhetsventil på 1.5 bar, trycket i en solfångaranläggning ska kunna tillåtas bli högre än så.
Trycket höjer du genom att fylla på vatten. Leta efter en ventil som är monterad på något av rören.
Vad har huset för uppvärmning utöver solfångarna? Men generellt höjer man värmen genom att antingen vänta på soligare dagar, eldning eller genom elvärme av något slag.
Se till att få bort vattnet, en grovdammsugare funkar fint till det. Sedan får du hålla koll på varifrån det kommer, om det skulle återkomma dvs.
Man börjar ju fundera över hålet i golvet, varför det tagits upp.. Om det var för att få plats med större acktank eller vad. Förhoppningsvis är det iaf inte grundvatten du har i hålet..
Redigerat:
F fruaspman skrev:
V Vardagsrum skrev:Välkommen till forumet! 🙂
Man börjar ju fundera över hålet i golvet, varför det tagits upp.. Om det var för att få plats med större acktank eller vad. Förhoppningsvis är det iaf inte grundvatten du har i
Tack!V Vardagsrum skrev:Välkommen till forumet! 🙂
Jag ska ta lite fler bilder på tryckmätare och de ventiler som finns. Vågar inte vrida på vad som helst där nere..
Vi kommer att köpa en pump för att göra oss av med vattnet som vi hoppas inte är grundvatten nu då. Är bara rädd att detta ska vara blandat med det vatten vi dricker ur kranen!!
Huset värms upp med komipanna, el+pellets. Oklart om acktanken är kopplad till detta system också?! Det verkar inte heller som att den pannan är kopplad till dusch/handfat då elementen är brännheta men inte kranvattnet??
Hålet är mest troligt gjort för att få plats med tanken då den går ändå upp i källartaket. En annan hade ju kanske valt en mer lämplig och lättare lösning än att bila upp grunden 🤦♀️
Det är ytterst osannolikt att vattnet i hålet är blandat med ert kranvatten! Men bort med så snabbt som möjligt. Rekommenderar dock en grovdammsugare (som tar vatten) före en pump. En pump sätter man oftast in vid mer permanenta problem så att säga. En bra grovis kommer ni ha stor nytta av på fler ställen framöver också i nya huset 🙂F fruaspman skrev:Tack!
Jag ska ta lite fler bilder på tryckmätare och de ventiler som finns. Vågar inte vrida på vad som helst där nere..
Vi kommer att köpa en pump för att göra oss av med vattnet som vi hoppas inte är grundvatten nu då. Är bara rädd att detta ska vara blandat med det vatten vi dricker ur kranen!!
Huset värms upp med komipanna, el+pellets. Oklart om acktanken är kopplad till detta system också?! Det verkar inte heller som att den pannan är kopplad till dusch/handfat då elementen är brännheta men inte kranvattnet??
Hålet är mest troligt gjort för att få plats med tanken då den går ändå upp i källartaket. En annan hade ju kanske valt en mer lämplig och lättare lösning än att bila upp grunden 🤦♀️
Acktanken borde vara kopplad till pelletssystemet, men behöver inte vara det.
Har ni varmvatten öht i kranen..? Annars finns det en särskild blandningsventil i närheten av pannan. På den ställer man in hur varmt vatten man vill ha i kranen.
Hur länge har huset stått tomt..?
Väldigt svårt att säga baserat på de få bilderna, men det är inte otänkbart att det finns en ”snål-/sommarinställning” som gör så att varmvattnet bara värms av solfångarna.
Lägg upp fler bilder så kommer ni säkert att få bra hjälp här! 🙂
Zoomar man bilden så ser det ju ut på tanken som det stått vatten där tidigare så jag satsar på att det är grundvatten som står dår å då har man en stor utmaning att sänka den så det blir torrt där... men jag kan ju ha fel..
Jo jag tycker också att det ser ut som att det stått så väldigt länge med tanke på hur det ser ut på tanken.V Vector skrev:
Jo varmvatten finns men inte mycket och inte särskilt varmt. Huset stod tomt i ca 2 veckor bara.V Vardagsrum skrev:Det är ytterst osannolikt att vattnet i hålet är blandat med ert kranvatten! Men bort med så snabbt som möjligt. Rekommenderar dock en grovdammsugare (som tar vatten) före en pump. En pump sätter man oftast in vid mer permanenta problem så att säga. En bra grovis kommer ni ha stor nytta av på fler ställen framöver också i nya huset 🙂
Acktanken borde vara kopplad till pelletssystemet, men behöver inte vara det.
Har ni varmvatten öht i kranen..? Annars finns det en särskild blandningsventil i närheten av pannan. På den ställer man in hur varmt vatten man vill ha i kranen.
Hur länge har huset stått tomt..?
Väldigt svårt att säga baserat på de få bilderna, men det är inte otänkbart att det finns en ”snål-/sommarinställning” som gör så att varmvattnet bara värms av solfångarna.
Lägg upp fler bilder så kommer ni säkert att få bra hjälp här! 🙂
Kommer filma och ta bilder ikväll för bättre överblick.
Så tacksam för er input! Är helt nykläckta villaägare och redan en del bekymmer som dykt upp..
Finns förra ägaren tillgänglig att kontakta? Isf kan ni iaf höra er för ang. både värme och vattenansamling.
Det var inget ni såg eller tänkte på, på visningen? Eller den skivan på bilden kanske låg över hålet då?
Lägger upp några bilder som visar exempel på hur en blandningsventil för varmvatten kan se ut.
Det var inget ni såg eller tänkte på, på visningen? Eller den skivan på bilden kanske låg över hålet då?
Lägger upp några bilder som visar exempel på hur en blandningsventil för varmvatten kan se ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade jag varit intresserad av ett hus och det visar sig att det high chaparall-bygget fanns i källaren så hade jag ju haft ordentligt husförhör med ägaren..
Har fått olika svar angående värme från förra ägaren och familj till den.V Vardagsrum skrev:Finns förra ägaren tillgänglig att kontakta? Isf kan ni iaf höra er för ang. både värme och vattenansamling.
[bild]
[bild]
På visning var där väldigt mycket bråte och andra saker i källaren så vi la inte märke till hur det såg ut under tanken.
Får nog ta in behöriga att kolla över situationen med den där.
Pelletspannan ser ordentligt installerad ut åtminstone. Har läst igenom manualen så ska se om jag löser varmvattnet. Det är en Nibe pellux.
O [old rusty] skrev:
O [old rusty] skrev: