Davidbagare
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser bra ut där.

Då tycker jag det är dags att göra den kontroll som du borde ha gjort innan driftsättning, kontinuitetsmätning av skyddsjorden. Du har väl en multimeter? Bryt strömmen till hela huset och ohmmät mellan jordblecket på lite olika uttag i närheten (använd t.ex en skarvsladd som mätledare) för att få en referens. Mät sedan mot uttagen på altanen. Då hittar du förhoppningsvis den punkt där skyddsledaren inte har kontakt. Detta borde elektrikern redan ha gjort.
Är det nödvändigt att stänga av strömmen till hela huset, eller räcker det med gruppen som uttagen är på?

tommib
Det räcker med gruppen, men du ska vara säker på att det är rätt grupp.

Om du har en kontinuitetsprovare eller multimeter skulle jag börjat med att mäta jordledaren i plejddosan mot ett jordbleck i uttaget.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Öppet elektriskt uttag med osäkrad jordtråd och synliga anslutningar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnade uttaget inne som vi tar strömmen ut ifrån. Såg då att jordtråden som går ut till altanen inte var inkopplat i någonting. Den satt själv i en vago innanför väggen. Kan jag helt sonika bara sätta in denna i platsen där de andra två jordtåtarna sitter? Den ena jordkabeln kommer från centralen och den andra går till ett uttag som ni ser svänger vänster ut nertill på listen.

• Wow
  • Ledsen
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Davidbagare
Eller ska/kan jag sätta en vago på inkommande jord, och därifrån leda jord till alla inblandade uttag? Finns gott om plats i väggen bakom detta uttag.

tommib
Lysande. Det var inkopplat av elektriker sa du?

Ja, det blir bra att ansluta alla jordledare i en wago bakom uttaget och sen dra en stump gulgrön till själva uttaget.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
tommib tommib skrev:
Lysande. Det var inkopplat av elektriker sa du?

Ja, det blir bra att ansluta alla jordledare i en wago bakom uttaget och sen dra en stump gulgrön till själva uttaget.
Ja, gjort av elektrikerelev. Men tycker att handledaren borde mätt så det blev rätt. Men men. Det va skönt att slippa ta in en ny elektriker för att rätta till detta iallafall. Ska koppla på en vago och håller tummarna att det löser problemet..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag hade satt en Wago när det nu finns gott om plats, för att vara säker på att få bra kontakt och inte trycka in för många ledare i samma hål. Jag är dock inte elektriker så du kanske bör invänta svar från de som är kunnigare, men det är en rekommendation jag sett flera duktiga elektriker ge.

Synd att elektrikern inte testade uttaget med "makapären" direkt när du köpte dessa, då hade han upptäckt missen. Eller om han genomfört de kontroller som borde skett. Nu har du haft ett uttag ojordat ute i 2-3 år.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
FInnan troligen en jordskruv I andra kortänden av uttaget, där kan du sätta den lösa jordtråden, eller så tar du en fempolig Wago 221-415 och sätter alla jordtrådar i den samt en kort jordtråd mellan den och uttaget.

Edit:
Hur ser det ut bakom uttaget I väggen?

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Jag satte en 5-vägs vago bakom uttaget, samlade alla jordtrådar där och drog också en från vagon till detta uttag. Blev kanon och nu är jorden med hela vägen ut! Tack för hjälpen alla. Kanon när man kan få bra hjälp här. Det va tur att elektrikern jag ringde igår eftermiddag inte svarade, nu sparade jag säkert en tusing som han hade tagit för att komma ut..

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
A
Gör ändå mätningen av kontinuitet som har föreslagits ovan. Om man inte hade slarvat med den vid installationen hade detta upptäckts som fairlane skrivit.

Man tror att man alltid gjort rätt och inte glömt något men kontrollen fångar upp dessa misstag så man får inte hoppa över den och det är nog just därför den är rekommenderad att alltid göra.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.