Månenn är ju sååååå 1900-tal väl. Ryssarna har väl redan tränat folk på uthållighet för en resa till Mars......och snart är det April...hmmm...
 
Mikael_L
Daniel78 skrev:
En Saturn 5 raket har en bränsleförbrukning på ungefär 1 liter per 4cm.. undrar vad miljöpartiet säger om det ;)
Ingen Volkswagen Lupo direkt ... :D

Förresten, är det bränsleförbrukning mätt medan motorerna brinner, eller utslaget på hela resan?
 
Den främsta anledningen till att usa landade på månen var mycket politik, det jag arbetstillfällen och pengar till många stater samt gav en positiv klang till befolkningen.
Apolloraketens utveckling drevs parallelt för civilt och militärt bruk, även om den militära sidan inte nämndes officiellt.

När man väl landat på månen så började allmänheten ifrågasätta kostnaderna för de fortsatta månfärderna och varför man åkte dit när man väl lyckats att komma först.
Detta tillsammans med att kritiken mot vietnamkriget växte gjorde att man drog in de sista planerade rymdfärderna.

Sedan skall man inte glömma bort alla tekniska under och uppfinningar som tagits fram för månfärderna som vi än använder idag (kardborreband bla..).

Var inte gammal när den första månlandningen visades på tv i direktsändning, men jag kommer ihåg det än idag.

Sedan finns det hur mycket teorier och "bevis" om att det bara är en stor bluff att man varit på månen - men ingen har hittills hittat några hållbara bevis på att månlandningarna inte genomförts.
 
NetNut skrev:
Sedan skall man inte glömma bort alla tekniska under och uppfinningar som tagits fram för månfärderna som vi än använder idag (kardborreband bla..).
Fast kardborreband fanns redan på 40-talet..
 
Mikael_L skrev:
Förresten, är det bränsleförbrukning mätt medan motorerna brinner, eller utslaget på hela resan?
Ingen aning, det nämndes i en dokumentär på discovery eller history channel om kalla-kriget och rymdkapplöpningen för ett tag sedan.
 
Daniel78 skrev:
Fast kardborreband fanns redan på 40-talet..
Men det är inte många som vet.
 
Har man tankat och sett ett par tusen discovery/history channel/bbc dokumentärer så fastnar det något smått då och då,

Jag älskar allt ifrån how its made och modern marvels till pawn stars och american pickers :)
 
Mythbusters gav sig på myten om att månfärderna aldrig ägt rum i ett program. Man krossade myten bl a genom att få kontakt med de laserreflektorer som astronauterna lämnat kvar på plats.
 
Var det NASAsom hjälpte dom med det? (-;
 
Japp de fick det på VHS för det var enklast.
 
P
Om du hade varit äldre så hade du vetat att VHS fanns inte när månfärderna gjordes........
och sen har NASA tappart bort x hundra lådor med film från landningarna
 
Jag är nästen lika gammal som Jultomten

Den första videobandspelaren visades den 14 april 1956.
Den använde sig av det sk Quadruplex-systemet. Den använde sig av 2” band och var en
allmänt otymplig pjäs.
 
P
TheStills skrev:
Om du hade varit äldre så hade du vetat att VHS fanns inte när månfärderna gjordes........
och sen har NASA tappart bort x hundra lådor med film från landningarna
dom lådorna köpte jag på willys häromdagen.. mycket intressant då dom visade hur arken va begravd med sentinel prime :rolleyes:

Nej en månbas kan dom gott göra för turister, skulle gärna vilja se jorden därifrån :)..

sen hade dom väll förbjudit framtida reklam i rymden eller hur va det där?
 
Rymdkapplöpningen fick många konsekvenser. En lite mindre känd effekt var förändringarna i det amerikanska utbildningssystemet (som förstås också fick konsekvenser för hela västvärlden). Som svar på uppskjutningen av Sputnik 1957 samlade amerikanerna de mest framträdande (nåja) utbildningsforskarna till en konferens i Woods Hole. Man var helt enkelt rädd att ryssarna hade ett överlägset utbildningssystem och att amerikanerna skulle hamna längre och längre på efterkälken om man inte gjorde något. Detta gällde särskilt matematik- och naturvetenskapsundervisning eftersom de dumma amerikanerna inte hade kommit på hur man sköt upp en rymdraket. Ur detta kom en förändring som påverkade hela det amerikanska utbildningssystemet med förändringar av läroboksmarknaden och Jerome Bruners "spiral curriculum" fick ett ganska stort genomslag. En sådan konferens kanske vore något för Björklund att sno ihop, så att inte finnarna drar ifrån ännu mer? Tyvärr är ju Björklund ovän med varenda utbildningsforskare i hela Sverige, så vi får nog hoppas på att han själv vet vad han gör.
 
Ryssarna hade tekniska framsteg men amerikanarna kunde göra tecknad film iaf.....


Hur som....jag har länge varit på den konspiratoriska sidan gällande månlandningen tills jag för nått år sen såg en dokumentär där dom verkligen dödade alla påståenden om att det inte hade skett, dvs de sk bevisen de icke troende hade var "rätt" förr, innan man helt enkelt visste bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.